به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، رئیس آموزش و پرورش منطقه ١٣ تهران با بیان اینکه کارکردهای نظام های آموزش و پرورش در عصر حاضر تغییر کرده است؛ یکی از عوامل این تغییرات شگرف و سریع در تمام حوزه های زندگی فردی و اجتماعی را در حوزه فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی دانست.
شادمانی افزود: نظام های آموزشی از کارکردهای قدیمی و سنتی به عنوان نظام صرفا آموزشی فاصله گرفته و به نهاد حکمران فرهنگی – تربیتی تبدیل شده اند. لذا نقش نهاد آموزشی، صرفا در علم آموزی، توسعه مهارت ها، گسترش قابلیت های شناختی آحاد جامعه و آماده کردن کودکان و نوجوانان برای ورود به مدارج تحصیلی بالاتر خلاصه نمی شود بلکه کارکردهای فرهنگی و تربیتی نظام تعلیم و تربیت در پیشرفت و توسعه جامعه، اهمیت بسزایی یافته است.
رئیس آموزش و پرورش منطقه ١٣ تهران در ادامه از انقلاب اسلامی ایران به عنوان انقلاب فرهنگی و طرحی برای تحول در فرهنگ و مبانی تفکر و تحقق شایسته تربیت دینی و اسلامی یاد کرد که، توسط امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) و با پشتیبانی مردم به منصه ظهور رسید و تداوم اهداف بلند و متعالی آن با راهبری های داهیانه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) میسر شد.
وی افزود: در آغازین سال های دهه چهارم پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و شکوفایی کارکردهای سیاسی و اجتماعی نظام جمهوری اسلامی؛ برگ زرینی از دفتر پر افتخار فرهنگ و تحول فرهنگی کشور عزیزمان ورق خورد و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، که محصول تلاش جمعی از فرهیختگان و دلسوزان عرصه فرهنگ و تربیت بود، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
شادمانی سند تحول را نقشه راه و طرح اساسی برای تحقق اهداف متعالی تحول فرهنگی و تربیتی در نظام جمهوری اسلامی برشمرد و تاکید کرد: لازم است همه فعالیت ها و اقدامات آموزش و پرورش بر اساس مبانی، اهداف عملیاتی و راهکارهای سند تحول صورت پذیرد.
وی با اشاره بر اینکه؛ مفهوم آموزش و پرورش و مدرسه در گفتمان حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری و در هندسه معرفتی امامین انقلاب از جایگاه بسیار والا و استثنایی برخوردار است، بر حفظ و ارتقائ جایگاه مدرسه در مجموعه نهادهای تاثیرگذار فرهنگی کشور و در بین مجموعه حاملان تفکر و نگرش فرهنگی و توسعه کارگزاری و کُنِش وری مدرسه در تحولات فکری و تحقق آرمان های والای سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش ( ابلاغی مقام معظم رهبری) و سند تحول و عملیاتی شدن مدرسه صالح که از ضرورت و اهمیت قطعی برخوردار است، تاکید کرد.
رئیس آموزش و پرورش منطقه ١٣ تصریح کرد: مدارس به منزله مهمترین کانون تعلیم و تربیت، اصلی ترین منبع اجرایی سازی اهداف و آموزه های سند تحول و تحقق تربیت و تحول فرهنگی به شمار می روند. بدیهی است در صورتی که مفاهیم، گفتمان و روش تربیتی سند تحول در مدارس جاری و ساری نباشد و برنامه های آموزشی و پرورشی مدارس از نظر فلسفه تربیت، روش های اجرایی و فناوری عملیاتی شدن با چارچوب سند تحول هماهنگ و همگام نباشد، اجرای سند تحول صورت نخواهد پذیرفت.
وی ضمن تاکید بر مولفه های اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که لازم است توسط مدارس مورد توجه قرار گیرند افزود: پرورش هویت دانش آموز، کار اصلی و ماموریت محوری مدارس است و لازم است فرایند تشکیل هویت در متربیان، با توجه به طرح کلی سند تحول بنیادین از هویت آفرینی شکل گیرد.هویت از پیش تعیین شده نیست بلکه حاصل تلاش ارادی و توفیق و متاثر از شرایط اجتماعی و فرهنگی است. در این چارچوب، دانش آموز بر اساس فطرت الهی و استعداد طبیعی و بهره گیری از نیروی تعقل، اراده و اختیار، به دانش (معرفت) دست می یابد، معرفت می تواند زمینه میل و گرایش جدید را در وی ایجاد کند، گرایش درونی و بینش، زمینه ایجاد باور – ایمان – و تکوین اراده (تصمیم برای عمل) را فراهم می آورد و با تکرار رفتار، هویت به تدریج شکل می گیرد.در چارچوب مفاهیم سند تحول، فعالیت های فرهنگی و تربیتی و رویکرد تربیتی برای تحقق هویت دانش آموز بر تعاملات دانش آموز با معلم و مربی ، مبتنی است.
شادمانی اظهار کرد: اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس، مستلزم توجه به نقش و جایگاه همه ارکان موثر در تربیت دانش آموزان است. زیر نظام های ششگانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، عملا عهده دار برنامه ریزی و تحقق استلزامات سند تحول در مجموعه آموزش و پرورش و نهادهای برون سازمانی (از قبیل دولت ، مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه و سایر ارکان برون سازمانی ) هستند. مجموعه درون سازمانی آموزش و پرورش شامل ستاد وزارت، ادارات کل آموزش و پرورش استانها، ادارات آموزش و پرورش مناطق و نواحی و مدارس هستند.
وی با تاکید بر نقش مدارس در تحقق سند تحول، مهمترین ارکان مدرسه در این امر را منابع انسانی مدرسه، برنامه درسی مدرسه، روش های یاددهی و یادگیری معلمان، روش های نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی و تربیتی مدرسه، روش های ارزشیابی از دانش آموزان و پایش کیفیت آموزشی، تجهیزات، فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی، قوانین، مقررات، ضوابط و شرایط حاکم بر مدرسه، محیط پیرامون مدرسه و جو فرهنگی و اجتماعی آن، تنوعات فرهنگی و اجتماعی خانواده ها و برخی عناصر و مولفه های محیط مدرسه و ابعاد روان شناختی و جامعه شناختی مدرسه (نظیر فضا و جو فرهنگی و اجتماعی مدرسه به عنوان یک سازمان تربیتی ، ارزشها ، انتظارات و توقعات حاکم بر مدرسه در خصوص معیارهای پیشرفت و نوع رفتار دانش آموزان) عنوان کرد که لازم است برای اجرایی شدن سند تحول در مدرسه، برش مدرسه ای برنامه های سند تحول بر اساس این ارکان تهیه و تدوین شود.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران