• آخرین
  • روند
  • همه

اجرایی سازی سندتحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس، مستلزم توجه به نقش و جایگاه همه ارکان موثر در تربیت دانش آموزان است

1 سال قبل

تحصیل بیش از 90 درصد دختران کشور در نظام آموزش رسمی

1 سال قبل

امکان شرکت آموزش‌دهندگان غیرفعال سوادآموزی در فرآیند ورود مجدد به چرخه سوادآموزی فراهم شد

1 سال قبل

تغییرات مدیریتی در آموزش و پرورش به نفع نظام تعلیم و تربیت و معلمان است

1 سال قبل

جزئیات برگزاری آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش؛ توزیع کارت آزمون از فردا

1 سال قبل

سایر نهادها برای گسترش فرهنگ قرآنی و تربیت دانش‌آموزان با آموزش و پرورش همکاری کنند

1 سال قبل

دستور ویژه سرپرست وزارت آموزش و پرورش برای تعیین تکلیف رتبه‌بندی معلمان

1 سال قبل

سند تحول بنیادین یک الگوی موفق برای تربیت انسان صالح است

1 سال قبل

کنشگری بیگانگان در ساخت نظام آموزشی ایران – قسمت دوم

1 سال قبل

مدارس خارج از کشور/ تصویری از نظام آموزش و پرورش در گام دوم انقلاب اسلامی – قسمت ششم

1 سال قبل

برنامه حمایت حرفه ای نومعلمان: حلقه مفقوده تربیت معلم در ایران

1 سال قبل

تربیت به مثابه باغبانی کردن است؛ نه مجسمه سازی!

1 سال قبل

مفاتیح‌الجنان ویژه نوجوانان با عنوان «مَلِکا» به چاپ رسید

1 سال قبل
  • بیمه تکمیلی فرهنگیان
  • رتبه بندی معلمان
  • اینترنت رایگان معلمان
  • آموزش سیدا
  • آموزش پادا
  • شبکه شاد
یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲
فرهنگیان24
  • صفحه اصلی
  • اخبار وزارت
  • خبرگزاری ها
  • اخبار استان ها
    • استان های شمالی
      • گیلان
      • مازندران
      • گلستان
    • استان های شرقی
      • خراسان رضوی
      • خراسان شمالی
      • خراسان جنوبی
      • سیستان و بلوچستان
      • کرمان
    • استان های غربی
      • آذربایجان شرقی
      • آذربایجان غربی
      • اردبیل
      • ایلام
      • کرمانشاه
      • کردستان
      • زنجان
      • همدان
      • لرستان
      • کهگیلویه و بویراحمد
      • چهارمحال و بختیاری
    • استان های جنوبی
      • هرمزگان
      • خوزستان
      • بوشهر
    • استان های مرکزی
      • شهر تهران
      • شهرستان های تهران
      • البرز
      • اصفهان
      • مرکزی
      • یزد
      • قم
      • قزوین
      • سمنان
      • فارس
  • آموزش
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
فرهنگیان24
  • صفحه اصلی
  • اخبار وزارت
  • خبرگزاری ها
  • اخبار استان ها
    • استان های شمالی
      • گیلان
      • مازندران
      • گلستان
    • استان های شرقی
      • خراسان رضوی
      • خراسان شمالی
      • خراسان جنوبی
      • سیستان و بلوچستان
      • کرمان
    • استان های غربی
      • آذربایجان شرقی
      • آذربایجان غربی
      • اردبیل
      • ایلام
      • کرمانشاه
      • کردستان
      • زنجان
      • همدان
      • لرستان
      • کهگیلویه و بویراحمد
      • چهارمحال و بختیاری
    • استان های جنوبی
      • هرمزگان
      • خوزستان
      • بوشهر
    • استان های مرکزی
      • شهر تهران
      • شهرستان های تهران
      • البرز
      • اصفهان
      • مرکزی
      • یزد
      • قم
      • قزوین
      • سمنان
      • فارس
  • آموزش
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
فرهنگیان24
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه نخست اخبار استان ها شهر تهران

اجرایی سازی سندتحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس، مستلزم توجه به نقش و جایگاه همه ارکان موثر در تربیت دانش آموزان است

۳۰ مرداد ۱۴۰۱
0

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، رئیس آموزش و پرورش منطقه ١٣ تهران با بیان اینکه کارکردهای نظام های آموزش و پرورش در عصر حاضر تغییر کرده است؛ یکی از عوامل این تغییرات شگرف و سریع در تمام حوزه های زندگی فردی و اجتماعی را در حوزه فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی دانست.

شادمانی افزود: نظام های آموزشی از کارکردهای قدیمی و سنتی به عنوان نظام صرفا آموزشی فاصله گرفته و به نهاد حکمران فرهنگی – تربیتی تبدیل شده اند. لذا نقش نهاد آموزشی، صرفا در علم آموزی، توسعه مهارت ها، گسترش قابلیت های شناختی آحاد جامعه و آماده کردن کودکان و نوجوانان برای ورود به مدارج تحصیلی بالاتر خلاصه نمی شود بلکه کارکردهای فرهنگی و تربیتی نظام تعلیم و تربیت در پیشرفت و توسعه جامعه، اهمیت بسزایی یافته است.

مطالب مرتبط

خواستار حضور تشکل‌های دانش‌آموزی، هیات‌های مذهبی و سرودهای تاثیرگذار در مدارس غیردولتی هستیم

دانش‌آموزان و معلمان سرمایه‌های آموزش و پرورش هستند

نماز موثرترین و اساسی‌ترین عنصر در تربیت اعتقادی دانش‌آموزان است

رئیس آموزش و پرورش منطقه ١٣ تهران در ادامه از انقلاب اسلامی ایران به عنوان انقلاب فرهنگی و طرحی برای تحول در فرهنگ و مبانی تفکر و تحقق شایسته تربیت دینی و اسلامی یاد کرد که، توسط امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) و با پشتیبانی مردم به منصه ظهور رسید و تداوم اهداف بلند و متعالی آن با راهبری های داهیانه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) میسر شد.

وی افزود: در آغازین سال های دهه چهارم پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و شکوفایی کارکردهای سیاسی و اجتماعی نظام جمهوری اسلامی؛ برگ زرینی از دفتر پر افتخار  فرهنگ و تحول فرهنگی کشور عزیزمان ورق خورد و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، که محصول تلاش جمعی از فرهیختگان و دلسوزان عرصه فرهنگ و تربیت بود، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

شادمانی سند تحول را نقشه راه و طرح اساسی برای تحقق اهداف متعالی تحول فرهنگی و تربیتی  در نظام جمهوری اسلامی برشمرد و تاکید کرد: لازم است همه فعالیت ها و اقدامات آموزش و پرورش بر اساس مبانی، اهداف عملیاتی و  راهکارهای  سند تحول صورت پذیرد.



وی با اشاره بر اینکه؛ مفهوم آموزش و پرورش و مدرسه در گفتمان حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری و در هندسه معرفتی امامین انقلاب از جایگاه بسیار والا و استثنایی برخوردار است، بر حفظ و ارتقائ جایگاه مدرسه در مجموعه نهادهای تاثیرگذار فرهنگی کشور و در بین مجموعه حاملان تفکر و نگرش فرهنگی و توسعه کارگزاری و کُنِش وری مدرسه در تحولات فکری و تحقق آرمان های والای سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش ( ابلاغی مقام معظم رهبری) و سند تحول و عملیاتی شدن مدرسه صالح که از  ضرورت و اهمیت قطعی برخوردار است، تاکید کرد.

رئیس آموزش و پرورش منطقه ١٣ تصریح کرد: مدارس به منزله مهمترین کانون تعلیم و تربیت، اصلی ترین منبع اجرایی سازی اهداف و آموزه های سند تحول و تحقق تربیت و تحول فرهنگی به شمار می روند. بدیهی است در صورتی که مفاهیم، گفتمان و روش تربیتی سند تحول در مدارس جاری و ساری نباشد و برنامه های آموزشی و پرورشی مدارس از نظر فلسفه تربیت، روش های اجرایی و فناوری عملیاتی شدن با چارچوب سند تحول هماهنگ و همگام نباشد، اجرای سند تحول صورت نخواهد پذیرفت.

وی ضمن تاکید بر مولفه های اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که لازم است توسط  مدارس مورد توجه قرار گیرند افزود: پرورش هویت دانش آموز، کار اصلی و ماموریت محوری مدارس است و لازم است فرایند تشکیل هویت در متربیان، با توجه به طرح کلی سند تحول بنیادین از هویت آفرینی شکل گیرد.هویت از پیش تعیین شده نیست بلکه حاصل تلاش ارادی و توفیق و متاثر از شرایط اجتماعی و فرهنگی است. در این چارچوب، دانش آموز بر اساس فطرت الهی و استعداد طبیعی و بهره گیری از نیروی تعقل، اراده و اختیار، به دانش (معرفت) دست می یابد، معرفت می تواند زمینه میل و گرایش جدید را در وی ایجاد کند، گرایش درونی و بینش، زمینه ایجاد باور – ایمان – و تکوین اراده (تصمیم برای عمل) را فراهم می آورد و با تکرار رفتار، هویت به تدریج شکل می گیرد.در چارچوب  مفاهیم سند تحول، فعالیت های فرهنگی و تربیتی و رویکرد تربیتی برای تحقق هویت دانش آموز بر تعاملات دانش آموز با معلم و مربی ، مبتنی است.

شادمانی اظهار کرد: اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس، مستلزم توجه به نقش و جایگاه  همه ارکان  موثر در تربیت دانش آموزان است. زیر نظام های  ششگانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، عملا عهده دار برنامه ریزی و تحقق استلزامات سند تحول در مجموعه آموزش و پرورش  و نهادهای برون سازمانی (از قبیل دولت ، مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه و سایر ارکان برون سازمانی ) هستند. مجموعه درون سازمانی آموزش و پرورش شامل ستاد وزارت، ادارات کل آموزش و پرورش استانها، ادارات آموزش و پرورش مناطق و نواحی  و مدارس هستند.

وی با تاکید بر نقش مدارس در تحقق سند تحول، مهم‌ترین ارکان مدرسه در این امر را منابع انسانی مدرسه، برنامه درسی مدرسه، روش های یاددهی و یادگیری معلمان، روش های  نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی و تربیتی مدرسه، روش های ارزشیابی از دانش آموزان  و پایش کیفیت آموزشی، تجهیزات، فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی، قوانین، مقررات، ضوابط و شرایط حاکم بر مدرسه، محیط پیرامون مدرسه و جو فرهنگی و اجتماعی آن، تنوعات فرهنگی و اجتماعی خانواده ها و برخی عناصر و مولفه های محیط مدرسه  و ابعاد روان شناختی و جامعه شناختی مدرسه (نظیر فضا و جو فرهنگی و اجتماعی مدرسه به عنوان یک سازمان تربیتی ، ارزش‌ها ، انتظارات  و توقعات حاکم بر مدرسه در خصوص  معیارهای پیشرفت  و نوع رفتار دانش آموزان) عنوان کرد که لازم است برای اجرایی شدن سند تحول در مدرسه، برش مدرسه ای برنامه های سند تحول بر اساس این ارکان  تهیه و تدوین شود.

منبع: اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران

برچسب ها: تهرانساریسند تحول بنیادینشورای عالی انقلاب فرهنگیمقام معظم رهبری

مطالب مرتبط

شهر تهران

استقبال از تعامل و نظرات سازنده معلمان و دانش آموزان در حوزه مدیریت شهری

۳۰ مرداد ۱۴۰۱
شهر تهران

یاد و خاطره شهدای گلگون کفن 17 شهریور 57 گرامی باد

۳۰ مرداد ۱۴۰۱
شهر تهران

در شهرتهران،الگوهای جهادی ترسیم وکارگروه های تخصصی درراستای بهبود شرایط آموزشی وبرقراری عدالت ونصیب برابر آموزشی تشکیل شده است

۳۰ مرداد ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرهنگیان24

© فرهنگیان24 - همه حقوق محفوظ است. مسئولیت محتوای اخبار و مقالات بر عهده منابع است.

پیوندها

  • درباره ما
  • حریم خصوصی
  • تماس با ما

ما را دنبال کنید

بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • وزارت
    • خبرگزاری ها
      • ایرنا
      • ایسنا
      • پانا
      • فارس
      • مهر
    • استان ها
      • آذربایجان شرقی
      • آذربایجان غربی
      • اردبیل
      • اصفهان
      • البرز
      • ایلام
      • بوشهر
      • چهارمحال و بختیاری
      • خراسان جنوبی
      • خراسان رضوی
      • خراسان شمالی
      • خوزستان
      • زنجان
      • سمنان
      • سیستان و بلوچستان
      • شهر تهران
      • شهرستان های تهران
      • فارس
      • قزوین
      • قم
      • کردستان
      • کرمان
      • کرمانشاه
      • کهگیلویه و بویراحمد
      • گلستان
      • گیلان
      • لرستان
      • مازندران
      • مرکزی
      • هرمزگان
      • همدان
      • یزد
  • آموزش
    • سیدا
    • پادا

© فرهنگیان24 - همه حقوق محفوظ است. مسئولیت محتوای اخبار و مقالات بر عهده منابع است.