به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، غلامرضا محمودی گفت: هویت فردی و فلسفه ی تربیتی شخصی به صورت تدریجی و متاثر از باورها درباره ی شغل معلمی به وجود می آید، فلسفه تربیتی شخصی دانشجو- معلمان را در قالب چهار مقوله نگاه فرد به هویت حرفه ای خویش، نگاه فرد به هویت حرفه ای خویش از منظر عملکرد حرفه ای دیگران، نگاه دیگران به هویت حرفه ای و نگاه فلسفی فرد به زندگی و حرفه خود می توان طبقه بندی کرد.
وی افزود: هویت معلمی از عوامل متعددی مانند دوران مدرسه، والدین و نزدیکان، معلمان دوران تحصیل و گذشته ی معلمان اثر می پذیرد و در این راستا توجه به ابعاد گوناگون موثر در شکل گیری هویت حرفه ای دانشجو معلمان ضرورت فراوان دارد، تا وقتی معلم خود و حرفه اش را نشناسد و نتواند به شناختی از خویش دست یابد، قادر نخواهد بود دید خود را به زندگی تغییر دهد و هیچ گاه نمی توانیم کاستی هایمان را برطرف کنیم و از این روی خودسازی صورت نمی گیرد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان راور اظهار داشت: خود سازی و خود شناسی زمانی اتفاق می افتد که دیگران ما را آن گونه که هستیم برایمان توصیف کنند، در این صورت می توانیم نقاط قوت و ضعف خویش را دریابیم، بنابراین اهمیت حضور اطرافیان و بیان نظریههای صحیح و صادقانه آنان به شناخت و اصلاح فرد کمک می کند، از سویی قادر خواهیم بود با نگریستن به دیگران عیب های خود را ببینیم، چنان که گاه با مشاهده رفتار دوستان و همکاران می توانیم از نقاط قوت و ضعف خود آگاهی یابیم، گاه نیز رفتارهای درست و نادرست دیگران برای ما درس و الگو می شود، بنابراین زمانی به انقلابی درونی دست می یابیم که تمام مقوله های یاد شده در تعامل با یکدیگر برای شکل دهی به فلسفه ی تربیتی ما وارد عمل شوند.
محمودی گفت: با توجه به عوامل شکل دهنده فلسفه تربیت دانشجو معلمان هویت حرفه ای آنها تحت تاثیر دانش و نگرش آنان تغییر می کند یا تحت تاثیر محیط پیرامونی اعم از افراد و رویدادها ارتقا می یابد، هویت حرفه ای و فلسفه ی تربیتی زمانی در شکل اصلی و قابل قبول آن ترسیم می شود که فرد با روحیه ی انتقاد پذیرانه خود را در معرض نقدهای سازنده ی دیگران قرار دهد و در صدد تغییر دادن خویش باشد.
وی ادامه داد: در پایان پیشنهاد می شود در درس هایی همچون فلسفه ی تربیت در جمهوری اسلامی ایران، فلسفه ی تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران، اخلاق حرفه ای و نقش تربیتی معلم و فلسفه ی معلمی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، نگارش و تحلیل بیانیه ی فلسفه ی تربیتی شخصیِ دانشجو از وظایف مهم و اساسی آنها باشد.
بر پایه این گزارش، سی و ششمین اجلاس سراسری مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور در سالن اجلاس سران با حضور وزیر آموزش و پرورش و مدیران کل آموزش و پرورش استان ها در حال برگزاری است.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان