به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان ایلام با برگزاری اجلاس سه روزه مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور و به منظور تبیین موضوعات مختلف در این اجلاس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان ایلام علاوه بر دریافت یادداشتهای مختلف، مصاحبه هایی را با مدیران و کارشناسان و حوزه تعلیم و تربیت استان ایلام ترتیب داده است.
آنچه که در زیر میخوانید یادداشت جمشید مرادی مدیر آموزش و پرورش شهرستان بدره میباشد که با عنوان “هویت در آموزش و پرورش برای ایران قوی” نگاشته شده است:
هویت در آموزش و پرورش برای ایران قوی
در اغلب جوامع امروز، نظام آموزشی ابزار مهم تقویت ابعاد مختلف هویت ملی به شمار می رود. به اعتقاد برخی از تحلیل گران و کارشناسان،آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان اساسی نظام آموزشی که در جامعه پذیری افراد نیز نقش مؤثری ایفا می کند بزرگ ترین فصل مشترک « دولت » و « ملت در کشور ما با وجود قریب به 15 میلیون دانش آموز، بزرگ ترین شبکه ارتباطی بین دولت و مردم ازطریق بیش از 150 هزار مدرسه برقرار است . حضور بیش از یک میلیون نفر از کارکنان دولت در آموزش و پرورش کشور با میانگین سواد بیش از 63/14 سال (بالاتر از فوق دیپلم) پل ارتباطی مستحکمی بین حاکمیت ومردم ایجاد نموده است. لذا کوچک ترین تحول در آموزش و پرورش،اولیاء و در نتیجه مردم جامعه را متأثر می نماید. آموزش و پرورش از طرق مختلف و با به کارگیری برنامه های متنوع می تواند در تقویت هویت ملی در آحاد ملت به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی – که بیشترین اثربخشی و پایداری را دارد ایفاء نقش کند. این نهاد سرنوشت ساز در حوزة کتب درسی، برنامه های درسی، تربیت معلم و تأمین منابع انسانی، فعالیت های فوق برنامه و از طریق شورای عالی آموزش و پرورش می تواند کارکردهای هویت ملی را تحقق سازد.
بطور کلی سه لایه قومی، ملی، مذهبی و یک لایه قوی یادگیری از ظرف جهانی، لایه های هویت ملی ایرانیان را تشکیل می دهند. بسیاری از تحلیل گران بر این باور هستند که برای تقویت هویت ملی باید به یک منشور ملی در این زمینه دست پیدا کرد؛ زیرا از این منظر نظام آموزشی ایران، باید برای هر سه لایه جا باز کند . از یک منظر آنچه عموم افراد را دور هم جمع می کند و زمینه ای مشترک برای کار، اهتمام و فعالیت ایجاد می کند، تعلق به سرزمین است . تعلق به سرزمین، مهم ترین سکوی اشتراکات عینی و کاربردی عامه یک ملت است . البته حل و فصل بحث های هویتی ساده نیست و به کار عمیق فکری، جامعه شناختی، روانشناختی و فلسفی نیاز دارد . توجه به این نکته نیز مهم است تا زمانیکه مسئله هویتی خود را بواسطه نظام آموزشی – که از سنین کودکی باآن آشنا می شویم- حل نکنیم، آسیب پذیری ما افزایش می یابد . به این ترتیب، هنر دولت مردان و عاملان آموزش کشور ما این است که بتوانند بابرخورد واقع بینانه، فضای مناسبی برای سه منبع دینی، ملی و جهانی هویت باز کنند و آنها را از طریق نظام آموزشی به سایر سطوح منتقل کنند. تقویت شاخص های هویت ملی مثل وطن دوستی، سرود ملی، زبان و خط رسمی و همچنین دین و مذهب رسمی، نظام، پول رایج، میراث فرهنگی و غیره باید از سنین پایین و بوسیله نظام آموزشی به افراد تزریق شود. موفقیت ها و افتخارات ملی گذشته در طول تاریخ، احساس تعلق به ملت واحد را تقویت خواهد کرد و احساس افتخار را در دانش آموزان نسبت به ملیت شان برخواهد انگیخت . تشریح شجاعت سرداران و سربازان ایرانی در جنگ ها به ویژه جنگ تحمیلی، پیوند اجتماعی لازم را که مسبوق به حافظه تاریخی واحد است، ارتقاء خواهد بخشید . همچنین باتوجه به عصر جهانی شدن، سیاست گذاری آموزشی باید علیه شکاف های قومی باشد؛ یعنی ذکر آموزه های مبتنی بر احساس ملت واحد به موازات تکریم و به رسمیت شناخته شدن تمامی قومیت ها و اقلیت های زبانی صورت پذیرد .
رسالت نظام آموزشی یا آموزش و پرورش در هر کشوری ، تربیت نیروهای کارآمدی است که باورها، گرایش ها و تمایلات لازم برای پیشرفت و توسعه پایدار آن جامعه را در تمام مقوله های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی داشته است . چنین امری مستلزم شکل گیری هویت ملی درتربیت یافتگان نظام آموزشی بوده که خود دارای دو محور عمده هویت ملی و وجود احساس تعلق به آن است . آگاهی یابی مقوله ای از نوع عاطفی و گرایش است و وجود آن می تواند در افراد، میل به تلاش، پویایی و فداکاری را ایجاد نماید .
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان ايلام