به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، مهدی مهرپویا در حاشیه سی و ششمین اجلاس سراسری روسا و مدیران کشور گفت: آشنایی و بهره گیری از ظرفیت دنیای مجازی و جهان کرونایی در زیست بوم جدید موضوعی اجتناب ناپذیر بوده و نیازمند فراهم بودن زیرساخت ها و نیروی انسانی توانمند است .
وی ادامه داد: تحولات جهانی کرونایی در عصر فناوری ارتباطات جوامع بشری را در مدت زمان کوتاهی وارد زیست بوم جدیدی کرده که در بسیاری از پنجره های اقتصادی – سیاسی ، اجتماعی، فناوری و آموزشی شاهد دگرگون های عظیمی شده است.
مهرپویا افزود: در این میان اصل تعلیم و تربیت نیروی انسانی برای آمادهسازی و قبول مسئولیت اجتماعی و ایفای نقش موثر در بخش های مختلف جامعه از حساس ترین موضوعات می باشد که توسط کارشناسان برای آینده بیش از یک میلیارد دانش آموز جهان در حال مطالعه و برنامه ریزی است .
مدیرآموزش و پرورش خدا آفرین گفت: جهان کرونایی و پسا کرونایی شاهد تحولات عظیمی در بخش های گوناگون است که سالهای آینده با پس لرزه های زیست بوم جدید کرونایی دست و پنجه نرم خواهد کرد.
وی اظهار کرد: دگرگونی های دنیای کرونایی تهدیدها و فرصت های بسیاری را برای جوامع بشری ایجاد کرده و راههای جدیدی برای آینده ای متفاوت در حوزههای مختلف تعلیم و تربیت برای بشریت گشوده است ؛ هر چند که کرونا در چند سال اخیر مدارس را به تعطیلی کشاند اما از سوی دیگر همین تعطیلی (حضوری ) مراکز علمی ناگزیر دریچه های نوین پیشرفت و توسعه را در حوزه نظام تعلیم و تربیت ایجاد نموده است.
مهر پویا یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش در ابتدا با استفاده از توان و تجربه معلمان و همکاری صدا و سیما سعی کرد تا روند آموزش تعطیل نشود اما برخی مشکلات از جمله در مناطق کم برخوردار به خاطر نبود زیرساختها و اطلاعات و سواد رسانه ای خانواده ها و امکانات آموزشی ،عدم پوشش شبکه های صدا و سیما، اینترنت، مخابرات و … امکان استفاده از آموزش های مجازی را برای عموم به حداقل رساند .
وی تاکید کرد: توانمند سازی معلمان، دانش آموزان و اولیاء و فراهم نمودن زیرساخت های آموزش های مجازی مسائل تربیتی در زیست بوم جدید نظام تعلیم و تربیت را نباید تحت الشعاع مسائل آموزشی قرار دهد.
مدیر آموزش و پرورش خدا آفرین گفت: برنامه ریزی های موثر و کارآمد در زیست بوم فعلی آموزش ها در فضای عینی تر و واقعی تر به نحوی ارائه گردد که به دغدغه های دانش آموزان ، اولیا و دبیران پاسخگو باشد و ترتیبی اتخاذ گردد که ضمن برآورد زیرساختهای ارتباطی ازجمله اینترنت ، مخابرات ،صدا و سیما ، توانمندسازی دبیران، سواد رسانهای اولیا ، امکان آموزش مجازی عدالت محور و برابر برقرار شود.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان آذربايجان شرقي