به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، اباذر کاظمی در گفت و گوی اختصاصی سی و ششمین اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش کشور گفت: دگرگونی های محیطی و تحولات شگرف و سریع در ساحت ها و عرصه های زندگی فردی و اجتماعی به ویژه در حوزه فناوری های ارتباطی و اطلاعات، نظام های آموزشی تغییر کارکرد داده اند و از کار ویژه های سنتی قدیمی به عنوان یک نظام صرفا آموزشی به کارکرد نوین به عنوان نهاد حکمران فرهنگی و تربیتی تبدیل شده اند.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان ویژه مرند ادامه داد: در عصر حاضر نقش نظام های آموزشی به ویژه آموزش و پرورش فقط در علم آموزی، توسعه مهارت ها، قابلیت های شناختی و آماده کردن کودکان و نوجوانان برای ورود به مدارج تحصیلی بالاتر خلاصه نمی شود، بلکه کار ویژه فرهنگی و تربیتی آن در پیشرفت و توسعه جوامع بسیار حائز اهمیت است.
وی لازمه حکمرانی خوب را دست یابی به چارچوبی منطقی درجهت ارتقای وضعیت آموزش وپرورش دانست و افزود: با تقویت آن در سطح سیاست گذاری و افکارعمومی، حس اولویت دهی در نظر حاکمیت و آحاد مردم به آموزش و پرورش نمایان می گردد.
کاظمی اضافه کرد: توجه به نقش بی بدیل معلمی بعنوان شغلی خاص، در ایجاد حس اشتیاق والبته توانمند سازی آحاد مردم به حرکت درمسیر توسعه باید مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: تلقی معلم بعنوان محور و راهبر حرکت توسعه، باعث جذب نخبگان شده و نیل به هدف تسهیل خواهد شد.
به پیشنهاد کاظمی: حاکمیت عملی و واقعی سند تحول و تدوین محتوای کتب مطابق با اهداف، تقویت بنیه علمی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان، آموزش مستمر نیروی انسانی،توجه به فناوری های نوین، رفع خلاهای قانونی عدالت محوری و تقویت مالی آموزش و پرورش میتواند به محوریت آموزش و پرورش منجر شود.
وی گفت: بدیهی است آموزش و پرورشی که حرفه آموزی و آموزش فراگیران مبنی بر علم و مهارت روز باشد از شاخص توسعه یافتگی بالایی برخوردار خواهد بود که نشان حکمرانی خوب نظام آموزشی است.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان آذربايجان شرقي