به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران؛ دویست و یازدهمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان تهران، باهدف بهره مندی از خردجمعی و استفاده از ظرفیت دستگاههای اجرایی در راستای پیشبرد اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت، بامحوریت پروژه مهر و موضوع نیروی انسانی در سال ١۴٠٢-١۴٠١، با حضور یوسف نوری؛ وزیر آموزش وپرورش، محسن منصوری؛ استاندار تهران، قاسم محمد طهرانی؛ معاون استاندار و فرماندار تهران، حجت الاسلام و المسلمین شیرمردی؛ نماینده امام جمعه تهران، علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش تهران و تمام اعضا، در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
در این نشست، علیرضاکریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن اعلام فعالیت ها و برنامه های پیش رو آموزش و پرورش شهر تهران، از وضعیت فضاهای آموزشی، تراکم دانش آموزی، مدارس نوساز و نیازمند نوسازی، توزیع نیروی انسانی و روند خدمت رسانی برای تسهیل و انجام فاخر بازگشایی مدارس گزارشی ارائه نمود.
وی ضمن توجه به مقام شامخ معلمان به خصوص پیشکسوتان عرصه تعلیم وتربیت وجود این عزیزان را از گنجینه های فاخر آموزش و پرورش دانست که همواره با خدمات و فعالیت های علمی خود یاری گر دستگاه عظیم تعلیم و تربیت بوده اند.
در ادامه، وزیر آموزش و پرورش ضمن تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، با تاکید بر موضوع نیروی انسانی، معلم را رکن اصلی تعلیم و تربیت عنوان و اظهار کرد: با توجه به شاخصه های تعداد ورودی مدارس، تعداد معلمان شاغل و پیشکسوت، تعداد ورودی دانشگاه فرهنگیان خواستار توجه دقیق به ظرفیت های موجود به خصوص نیروی انسانی، همراه با توجه ویژه به چشم انداز برنامه های پیش رو در نظام آموزشی و پرورشی گردید.
ایشان استان تهران را برای ساماندهی نیروی انسانی به عنوان یک الگوی مدیریتی ویژه معرفی نمود که می تواند با مدیریت و ساماندهی نیروی انسانی و به کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان در این زمینه الگویی برای مدیریت جهادی باشد.
نوری با اشاره به فعالیت های دولت مردمی در خصوص ایجاد روحیه نشاط و امید برای تقویت انگیزه خدمت افزود: آغاز اجرای قانون رتبه بندی معلمان یکی از فعالیت های مهم صورت گرفته در دولت سیزدهم است که به مرحله عمل رسیده است و علاوه بر افزایش رضایت شغلی، مهارت های علمی، منجر به تقویت نظام تعلیم و تربیت کشور و تربیت دانش آموزان طراز نظام جمهوری اسلامی و آینده سازان ایران اسلامی می شود.
وی با اشاره به آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان هدف از انجام این عمل را حفظ شأن و مقام شامخ معلم دانست که با هدف ارتقای جایگاه معلمان و صلاحیت معلمی و افزایش رضایت شغلی معلمان در نظام تعلیم و تربیت در حال اجرایی شدن است.
عضو کابینه دولت مردمی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش تهران می تواند با اقدامات موثر و مدیریتی خود الگوی مناسبی برای کل کشور باشد بیان کرد: اقدامات جهادی و مثبتی در آموزش و پرورش انجام شده، که دارای ثمرات ارزشمندی برای همگان است، از جمله این اقدامات می توان به توجه ویژه برای حضور بازماندگان از تحصیل در چرخه آموزش، توسعه فضاهای آموزشی برای رسیدن به سرانه آموزشی کشور، تشکیل کارگروه های تخصصی برای تعیین تکلیف املاک آموزش و پرورش، اخذ اسناد و تبدیل به احسن کردن املاک مازاد اشاره نمود.
وی از وظایف اصلی آموزش و پرورش را توجه به تعلیم و تربیت چند ساحتی و برنامه داشتن برای تمامی ساحت های شش گانه دانست و خاطرنشان کرد: برای انجام پروژه عظیم بازگشایی مهر می بایست ضمن ثبت نام و کلاس بندی های لازم تا اول شهریور تمهیدات بهینه برای افزایش روحیه نشاط و شادی در بین دانش آموزان را به طور موثر فراهم کرد.
در ادامه این جلسه محسن منصوری؛ استاندار تهران، مسائل نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش را از مهم ترین مسائل استان دانست و گفت: همانطور که با حفظ روحیه انقلابی و جهادی کمبود ها و کاستی ها هرگز منجر به نا امیدی نشده است بلکه با خلاقیت ها، کمبودها تبدیل به فرصت هایی برای پیداکردن نقاط قوت شده است افزود: باید در حوزه تحلیل همه شاخص ها در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه استان تهران دارای مسایل مهمی از جمله تراکم بالای دانش آموزی و فضاهای آموزشی محدود است، ابراز امیدواری کرد برگزاری هر یک از جلسات شورای آموزش و پرورش باپیگیری و انجام اقدامات جهادی منجر به ارتقای خدمت رسانی و نزدیک شدن به اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت باشد.
در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین شیرمردی؛ نماینده امام جمعه تهران، با بیان اینکه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) همواره بر اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پروش تاکید دارند گفت: سند تحول بنیادین با توجه به رهنمودهای حکیمانه معظم له باید به صورت جهادی و انقلابی اجرایی شود.
وی اظهار کرد: موتور اصلی آموزش و پرورش معلمان هستند که می بایست با توجه به نهادینه بودن روحیه جهادی در میان آنها و حضور ارزشمند فرهنگیان در تمامی صحنه های انقلاب اسلامی ضمن توجه به آسیب های اجتماعی از این ظرفیت بی نظیر با تشکیل کارگروه های تخصصی استفاده و ضمن کسب راهکارهای موثر برای تقویت نظام تعلیم و تربیت و انجام صحیح سند تحول بنیادین بهره برد.
شایان ذکر است در این جلسه در موضوعاتی از قبیل مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله، پیشگیری از آسیب های اجتماعی، ثبت نام اتباع خارجی، نقل و انتقالات نیروی انسانی، خیرین مدرسه ساز و …. مورد بحث و بررسی واقع شد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران