آزاده رحمانی معلم پایه پنجم دبستان موجانی ناحیه دو شهرری با وجود عمل های متعدد و شرایط جسمانی خاص حتی یک روز کلاس خود را تعطیل نکرد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران،آزاده رحمانی معلم فداکار ناحیه دو شهرری در گفت و گو با کارشناس روابط عمومی آموزش و پرورش ناحیه دو شهرری چنین گفت.
آزاده رحمانی متولد سال1358 دارای مدرک تحصیلی دکترا و از سال 1379 وارد اموزش و پرورش شدم.در پست و سمتهای مختلف و در مقاطع مختلف آموزشی و در مناطق محروم انجام وظیفه کردم ولی باید به حقیقت گفت لذتی که در اموزش و حضور چهره به چهره دانش اموزان در کلاس درس هست در سایر سمتها تجربه نکردم.
به نظر شما یکمعلم خوب دارای چه ویژگی هایی است و به چه ظرافتهایی توجه دارد؟
علاقه به تدریس به این معنی که معلم باید به خود تدریس و موضوع مورد تدریس، علاقه داشته باشد. وقتی معلم خودش از ارائه درس لذت می برد و درسی که تدریس می کند را دوست دارد و به آن معتقد است، شاگردهای ایشان هم از کلاس لذت می برند. به صورت کلی وقتی یک معلم به درس علاقه دارد حتی اگر هیچ روش تدریسی را بلد نباشد چون با عشق در رابطه با موضوع تدریسی خودش حرف می زند، سخنان ایشان به دل می نشیند.
ادامه به تحصیل: معلم کسی است که همیشه احساس نیاز به یادگیری و فراگیری مطالب تازه داشته باشد و مطالعات خود را پس از کسب مدرک تحصیلی متوقف نکند. اساتید خوب می دانند که در دنیا توقفی در کار نیست و هر شخصی یا در حال پیشرفت است و یا در حال پسرفت. بنابراین این معلمان هیچ وقت از آموزش دست نمی کشند و همواره در حال مطالعه و یادگیری هستند. در ضمن، چون به درس تدریسی خودشان هم علاقه دارند از مطالعه آن هم لذت می برند.
روحیه همکاری: یک معلم خوب همیشه آماده همکاری با دیگر معلمان است، خصوصا اگر احساس کند که وجودش در این همکاری مؤثر و لازم است. در مدرسه و دانشگاه اساتید و معلمان مجرب اگر لازم باشد به شاگردی توجه بیشتر شود با هم هماهنگی های لازم را انجام می دهند و یا برای پیشرفت کل دانش اموزان و دانشجویان با یکدیگر مشورت و تعامل و همکاری دارند.
صبر و بردباری: یکی از خصوصیاتی که واقعا یک معلم خوب باید از آن برخوردار باشد، بردباری است. زیرا اصولا معلم با کودکان و نوجوانان سروکار دارد و این افراد به خاطر کمی سن و تجربه، گاهی رفتارهایی از خود بروز می دهند که اگر معلم بردباری کافی نداشته باشد، موجب ناراحتی خواهد شد. معلم های خوب با سعه صدر شاگردهای خودشان را به سمت موفقیت هدایت می کنند و در اخلاق و رفتار الگوهای بسیار مناسبی برای شاگردهای خودشان هستند.
و همچنین می توان به موارد زیر هم اشاره کرد: رابطهاش با دانشآموزان مثبت است.به احساسات دانشآموزان توجه میکند.نظم و کنترل کلاس را در اختیار دارد.محیط مطلوبی برای یادگیری پدید میآورد.از کار با دانشآموزان لذت میبرد.دانشآموزان را به فعالیتهای یادگیری میکشاند.
خلاق و نوآور است.به آموزش مهارت خواندن تأکید دارد.دانشآموزان را به داشتن تصویر خوبی از خود هدایت میکند.بهطور جدی در فعالیتهای رشد حرفهای خود شرکت میکند.انعطافپذیر است و به موضوع درسی تسلط کافی دارد.
چرا تصمیم گرفتید به یک معلم تبدیل شوید؟
در پاسخ به این سوال می گویم بنده با افتخار وعشق و علاقه شغل معلمی را انتخاب کردم و برای رسیدن به این شغل تلاش و کوشش بسیاری انجام دادم.و مفتخر هستم به این که یک فرهنگی هستم. و در ارتقا آموزش و پرورش فرزندان کشورم سهیم هستم.
معلمی چیزی فراتر از یک شغل است در تمام جوامع معلم یک فرد فرهنگی و قابل احترام است.به عنوان یک معلم. همیشه با قشر نوجوان و جوان سروکار دارید.
تاثیر غیرقابل انکاری روی زندگی و آیندهی جوانها و نوجوانها دارید.محیط کارتان شاداب و پرانرژی و امیدبخش است.به شما فرصت خوبی برای کشف خلاقیتهایتان میدهد.دائما در حال یادگیری و تغییر هستید.به عنوان یک معلم. فرصتهای زیادی برای برقراری و ایجاد ارتباطات سازنده دارید.از شاگردانتان چیزهای زیادی یاد میگیرید.معلّمی یک عشق و یک انتخاب است و به قول شهید رجایی “اگر معلّمی را فقط به عنوان شغل انتخاب کردهای رهایش کن و اگر عشق توست مبارکت باد.” معلّمی فقط یک شغل نیست چرا که اگر اینطور بود. با وجود استرسهای فراوان،مسئولیتهای بیش از حد نیاز به مهارتهای مختلف و درآمد پایین در مقایسه با مشاغل دیگر هیچ کس این شغل را قبول نمیکرد. فقط در صورتی که عاشق یاد دادن و یاد گرفتن و عاشق کار کردن با بچهها و نوجوانها و جوانها باشید میتوانید معلّم خوبی باشید و با وجود همهی سختیها. از این شغل لذت ببرید.
آیا باز هم شغل معلمی را انتخاب می کنید؟
اگر دوباره متولد شوم و یا اگر هزاران بار دیگر در مسیر انتخاب شغل قرار گیرم باز هم شغل معلمی را با افتخار انتخاب می کنم.
شما در تدریس خود از چه روش هایی استفاده می کنید و هدف شما از آموزش چیست؟
هدف از آموزش و پرورش ارتقای یادگیری است، به گونه ای که بر پایه چهار ستون یادگیری برای دانستن، انجام دادن، با هم زیستن و زیستن استوار است. در تحقق این هدف، یعنی ارتقای یادگیری، هر یک از عناصر نظام آموزش و پرورش نقش ویژه ای بر عهده دارند. از این میان، نقش برنامه های درسی که به وسیله معلم در کلاس درس به اجرا گذاشته می شود، از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین برنامه درسی باید به گونه ای سازماندهی شود که دانش آموزان را برای زندگی در جامعه ای که به سرعت در حال پیشرفت و تغییر است، آماده کند.
رویکرد یادگیری پژوهش محور فرصت یادگیری از طریق عمل را برای دانش آموزان در زمینه موضوع های مورد علاقه شان به گونه ای فراهم می کند که به رشد مهارت های زندگی آنان منجر شود. دانش آموزان علاوه بر کسب تعداد زیادی از مهارت های زندگی بتوانند به تولید دانش و استفاده از اصول جست و جوگری نظام مند برای معنا بخشیدن به آنچه آموخته اند و عمل به آن در کلاس درس و خارج از آن مبادرت ورزند.
در روش نوین باید گفت که معمولا بیشتر از یافته های روانشناسی و علوم تربیتی استفاده میشود.امّا با توجّه به موقعیتهای متفاوتی که در تدریس بوجود میآید؛ تدریس راهبردی و اقتضایی را بهترین روش برای یک تدریس مطلوب میدانیم؛ چرا که معلم باید به همه روشهای تدریس و مهارتهای کلاسداری در بکارگیری آنها به عنوان ابزار یاددهی به فراخور ویژگیهای فراگیران و محتوای دروس، تسلّط داشته باشد.
درواقع یک معلم باید قبل از ورود به کلاس بتواند به این هفت سوال پاسخ بدهد .
1-چه چیزی را می خواهد اموزش دهد-2 برای چه کسانی 3-به چه منظوری 4-در چه جایی 5-با چه وسایلی 6- با چه روشی 7- در چه مدتی
می تواند امیدوار به یک تدریس موفق و یادگیری و مشارکت فراگیران باشد.که از دیدگاه علمی 1-محتوای اموزشی-2-شناسایی مخاطبین.3-اهداف اموزشی.4-فضای اموزشی-5- رسانه های اموزشی.6-روش های و فنون تدریس.7-زبان اموزشی می باشد.
یک معلم در وهله اول باید به دنبال روشی علمی برای پرورش خلاقیت دانش اموزان باشد.
هر یک از این روش ها می تواند خلاقیت دانش آموزان را پرورش دهد. در بهره گیری از این روش ها باید به ویژگی های روش خلاق توجه کرد.
۱- داستانگویی و قصه نویسی
۲- شرح حال نویسی و انشا نویسی
۳- امور هنری از قبیل نقاشی
۴- بیان شرح حال و زندگی بزرگان
۵- استفاده از روش های تدریس متنوع
در تدریس موارد مختلف، هیچ گاه نباید از روش و الگوی واحدی استفاده کرد. افکار قالبی را در کودکان ایجاد نکنیم و پرسش و پاسخ ها باید در کلاس درس، آزاد باشد، نه قالبی و محدود.
۶- ایجاد فرصت برای یادگیری اکتشافی
۷- تشویق دستاوردهای خلاق کودکان
بهترین خاطره خود را بگویید:
بهترین خاطره فکر می کنم برای هر معلمی دیدن یاد گیری و موفقیت دانش اموزان خود است بنده هر گاه با دانش اموزان خود در سطح جامعه مواجه می شوم و انان را صاحب موفقیتی می بینم بر خود می بالم.
حرفهای نزده و نگفته ایی که باید می گفتید و نگفتید ؟
تکریم فرهنگیان و بخشیدن جایگاهی در جامعه در شأن و منزلت یک فرهنگی که بی شک بالاترین جایگاه لایق و ارزنده یک معلم است.دانش آموزان عزیزدرس بخوانید و دلسوز خود باشید. فرهنگیان با انگیزه، هدف و صبوری راحتان را ادامه دهید و در مسیر علم و دانش پیش بروید و آرزوی سلامتی و تندرستی برای تمام همکارانم دارم.۸
در پایان اگر موفقیتی این بنده حقیر کسب نموده ام اول از همه یاری و مساعدت خداوند بزرگ و مهربان بوده است.
آزاده رحمانی در دوران کرونا و آموزش مجازی با وجود حضور در بیمارستان سر ساعت آنلاین می شد و تدریس خود را انجام می داد و زمان شروع آموزش حضوری به خاطر اینکه دانش آموزان با شور و شوق فراوانی به کلاس بیایند قبل از شروع آموزش حضوری با عصا به مدرسه آمده و کلاس خود را تزیین نمود .
گفتنی است این معلم فداکار در تدریس خود نیز سعی میکند از بهترین روش ها استفاده کند و کلاسش همیشه به صورت پویا و فعال است.
.