محمد اکبری: طرح تشویقی گروهی بستر رقابت سالم در بین دانش آموزان را فراهم می کند.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، در گفت وگو با خبرنگار آموزش و پرورش چنین گفت.
لطفا خودتون رو معرفی کنید؟
محمد اکبری هستم با مدرک کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی به مدت ۲۹ سال در خدمت آموزش و پرورش منطقه بهارستان یک هستم وحدود ۱۹ سال در پست مدیریت آموزشگاه در خدمت مردم منطقه هستم.
جگونه برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان به طرح تشویقی گروهی دست یافتید؟
در خصوص طرح تشویق گروهی باید عرض کنم سال ها در مدارس که در خدمت دانش آموزان بودم روال سنتی برای تشویق دانش آموزان عرف شده بود که دانش آموزان ممتاز، شاگرد اول تا سوم بسیار مورد تقدیر و تشویق قرار می گرفتند و معمولاً در مدارس شاگرد های اول تا سوم یا ثابت و یا تغییرات خیلی کمی داشتند دانش آموزان دیگر معمولاً پذیرفته بودند که دیگه نمی توانند با این دانش آموزان رقابت کنند و انگیزهای برای رقابت سالم با دوستانشان نداشتند لذا با توجه به آموخته ها و مقالاتی که مطالعه کردم و همچنین کمکی که از اساتید دانشگاه گرفتم و دوستانی که در منطقه و همچنین مسئولین اداره که به بنده لطف داشتند و همراهی و همیاری کردند، به این نتیجه رسیدیم که تشویق را به صورت گروهی و با روش خاصی در مدرسه انجام دهیم.
از چه زمان این طرح را اجراکردید؟
این امر قبل از شیوع بیماری کرونا شروع شد ولی با توجه به وضعیت بیماری کرونا و غیر حضوری بودن دانش آموزان به کندی پیش رفت، تا در سال جاری که مدارس بازگشایی شدند و ما توانستیم طرح را در مدرسه اجرا کنیم، خوشبختانه نتایج بسیار خوبی گرفتیم، دانش آموزان سطوح پایین تر از نظر علمی بسیار انگیزه پیدا کردند و با کمک دوستانشان که از نظر علمی سطح بالاتری داشتند به صورت گروهی توانستند در مدرسه رقابت کنند و این رقابت منتج به پیشرفت علمی دانش آموزان و در کل افزایش سطح کیفیت و کمیت آموزشی در مدرسه شد و در ادامه دانش آموزان روحیه همکاری و فعالیت تیمی پیدا کردند که در نتیجه آن توانستیم در مسابقات جشنواره خوارزمی و فعالیت های تیمی دیگر نتایج بسیار خوبی را در منطقه و استان کسب نمایید و همچنین با تلاش کادر مدرسه و همراهی و همکاری دبیران پرتلاش مدرسه توانستیم گروه بندی های فعالی را در کلاس ها ایجاد کنیم و با ایجاد گروه های فعال و انجام فعالیت های ویژه در دروس خاص شاهد پیشرفت علمی فرزندان خود شدیم.
چند دستاورد و نتیجه علمی تربیتی این طرح لطفا نام ببرید؟
نتایج علمی و نتایج تربیتی بسیار خوبی در این طرح گرفته شد که از جمله ی آن این بود که دانش آموز در جامعه توجه خاصی به سایر افراد خواهند داشت و تاثیر بسزایی در سرنوشت سایر افراد جامعه خواهد بود لذا باید برای داشتن سرنوشتی خوب به سایر افراد جامعه خود نیز کمک کند تا در کنار هم جامعه ای سالم شاد و موفق داشته باشند.
حرف پایانی تون را بفرمایید؟
در پایان از همه همکاران ،کادر مدرسه ،دبیران ،مسئولین و کسانی که ما را در اجرای این طرح یاری کردند و مشوق ما بودند بسیار سپاسگزاری می کنم و امیدوارم دانش آموزان ما با آموزش در مدرسه بتوانند شهروندی شاد و فعال در آینده کشورمان باشند.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران