محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در نشست هم اندیشی روسای ادارات سنجش و پایش کیفیت آموزشی قطب 5 کشوری گفت: یکی از نکات مورد توجه سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بند ۱۳، یعنی استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام آموزش و پرورش است که مورد تاکید قرار گرفته و ضامن اجرای با کیفیت بندهای دیگر است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، زارعی امروز در در نشست هم اندیشی روسای ادارات سنجش و پایش کیفیت آموزشی قطب 5 کشوری گفت: مجموعه مرکز سنجش، ستادی که در وزارت تعریف شده با آن تعداد نیروی انسانی نیست، بلکه تمام همکاران در ستادهای مناطق و استان ها مرکز سنجش هستند و این که فقط همکاران در ستاد می توانند شیوه نامه تبیین کنند مورد تایید ما نیست، همکاران دیگر نیز باید خود را در این کار سهیم بدانند زیرا کار برای آن ها ملموس تر است و بهتر می توانند در تصمیم گیری مشارکت کنند حتی اگر ما به دلیل درگیری در امور از این موضوع غافل شویم.
وی گفت: در بند ۱۳ سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام آموزش و پرورش مورد تاکید قرار گرفته که ضامن اجرای با کیفیت بندهای دیگر است و این موضوع کار را برای مرکز سنجش و پایش کیفیت سخت تر می کند زیرا باید مرتب کار رصد را انجام دهد و اگر هشداری احساس کرد تذکر دهد تا اصلاح شود؛ زیرا بحث کیفیت بخشی فراتر از رصد و نظارت است.
زارعی با بیان این نکته که وظیفه دیگر ما ارزیابی و رتبه بندی استان ها، مناطق و مدارس است، گفت: گاهی اوقات این اشتباه پیش می آید که اگر کار ما ارزیابی است پس قسمت ارزیابی عملکرد چه کاری انجام می دهد؟ کار قسمت ارزیابی عملکرد ارزیابی برنامه ها است، ارزیابی عملکرد بر این نظارت می کند که چند درصد برنامه های آموزش و پرورش محقق شده؛ درصورتی که ما به برنامه ها ورود نمی کنیم، کار ما رصد نظام آموزش و پرورش براساس شاخص ها و اهداف تعیین شده از کل نظام تا مدارس است.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با بیان این که مصوبه ۷۶۰ و ۸۸۶ شورای عالی آموزش پرورش در بحث شاخص ها، عامل ها را درون داد، فرایند و برون داد نهایی و حتی پیامد تعریف می کند افزود: ورود ما در بخش نظارت بر دانش آموزان فقط در انتها و خروجی کار به عنوان محصول نیست نظارت، ارزیابی و سنجش دانش آموزان باید از همان ابتدای کار باشد، از ابتدا و درون داد تا پایان و برون داد.
وی ادامه داد: در بخش هایی از نظام آموزش و پرورش رصد ما به صورت مستمر و براساس شاخص ها انجام می شده و در بخش های رتبه بندی نیروی انسانی و معلمان، کیفیت بخشی در حال رخ دادن است. همان طور که با آزمون ها رتبه بندی دانش آموزان اتفاق می افتد، برای معلمان هم بعد از سال ها قانون رتبه بندی تصویب و آیین نامه آن تنظیم شد که ارزیابی این شایستگی ها بر عهده سازمان سنجش است و طبق آن بخش نامه ای به ادارات کل برای معرفی ارزیاب ها و ارزیابی سریع تر شایستگی ها فرستاده می شود.
او به این نکته که رتبه بندی فقط بحث مالی نیست و بحث مالی جزئی از رتبه بندی است نیز اشاره کرد و گفت: موضوع رتبه بندی دسته بندی همکاران براساس کیفیت کار آن ها و برقراری عدالت است و اگر این کار با دقت انجام شود درهمه جا می توانیم به آن استناد کنیم و در خصوص تفاوت همکاران به درستی تمایز قائل شویم.
زارعی در خصوص شیوه نامه امتحانات افزود: شیوه نامه امتحانات فعلی مربوط به سال ۹۶ است و نیاز به بروزرسانی و اصلاح دارد، زوائد این شیوه نامه باید حذف و کار به صورت صریح و شفاف بیان شود و مجموعه بداند یک نفرنیروی آموزش دیده بر کار نظارت دارد.
وی با اشاره به حفظ امنیت سوالات آزمون گفت: تا دو دقیقه قبل از آزمون دسترسی به سوالات وجود ندارد و عده ای با برنامه ریزی و ادعای تقلب می خواهند نظام آموزشی ما را زیر سوال ببرند و اعتماد مردم را خدشه دار کنند.
زارعی همچنین با اشاره به این که تعرفه های تعریف شده مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش باید به روز رسانی شود، گفت: کار شورای عالی آموزش و پرورش عدد و رقم نیست و این اعداد با توجه به تورم باید به روز رسانی شوند و برای این کار پیشنهاد تشکیل یک کمیته مستقل به نام کمیته تعرفه داده شده تا مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش بر اساس واقعیات اصلاح شود.
وی در پایان گفت: انتظار داریم در این جلسه یک شیوه نامه امتحانات برای ابلاغ به ادارات کل آموزش و پرورش نوشته شود تا چالش های موجود برطرف شود.
در پایان صحبت های زارعی، حسین فاطمی نژاد رئیس اداره سنجش اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی محورهای این نشست را بازنگری شیوه نامه و شرح وظایف عوامل اجرایی، آسیب شناسی فرآیند اجرای امتحانات نهایی، فضا و امکانات استاندارد و موردنیاز جهت برگزاری امتحانات نهایی و بازنگری مصوبه فاینال مالی عنوان کرد.