عبدالرضا شیرکوند : کلاس درس یک موجود زنده است بنابراین لازم است برای ارتقای کیفیت و بهبود فرایند یاددهی – یادگیریDNA آن را شناسایی ، تحلیل و اگر لازم است تغییر بدهیم .
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، عبدالرضا شیرکوند معلم نمونه استانی در گفتگو با کارشناس روابط عمومی شهرستان قرچک گفت: بنده دبیر علوم تجربی دوره اول متوسطه و معلم نمونه استان در سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۰ هستم و از سال تحصیلی ۱۳۷۲ تاکنون افتخار پیدا کردم در سنگر علم و دانش خدمت کنم و تاکنون موفق به ترجمه و تالیف ۳۰ جلد کتاب آموزشی برای دوره های ابتدایی، اول متوسطه، دوم متوسطه و دانشگاه شده ام و پژوهش های متعددی را در حوزه های مختلف تعلیم و تربیت به انجام رسانده ام که بسیاری از آن ها در فصلنامه ها، کتاب چکیده مقالات و فضای مجازی منتشر شده و به مدت سه سال در شبکه آموزش به تدریس در مدرسه تلویزیونی پرداختم.
مدرس، مدرسه تلویزیونی ایران افزود: از همان ابتدا با انگیزه و عشق فراوان به این شغل نگاه کردم و فعالیت های آموزشی و پرورشی را آغاز نمودم به طوری که هر سال فکر می کنم اولین سال تدریس من است. من به شعر معروف « درس معلم ار بود زمزمه محبتی جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را» کاملا معتقدم و همواره سعی میکنم با ملایمت و مهربانی دانشآموزان را به یادگیری علاقهمند و به آنان فرصت دهم که در فضایی کاملاً آرام و با طمانینه مطالب خود را بیان و با این کار احترام متقابل و تعامل را آموزش دهم.
معلم پژوهنده برتر کشور در سال ۱۳۹۴ در ادامه گفت : به نظرم مهمترین ویژگی یک معلم خوب چند بُعدی بودن او است، یعنی باید سعی کند تا تمامی شاخصهای علمی و اخلاقی را در خود تقویت و در جهت انتقال آنها به دانشآموزان تلاش کند. چنین معلمی در طی فرایند یاددهی- یادگیری شرایطی را فراهم می کند تا فراگیرانش بیشتر بخوانند و بیشتر خطا کنند تا بیشتر یاد بگیرند. او می داند اشتباهات دانش آموزان فرصت هایی برای آموزش اند و آخرین اشتباه می تواند بهترین معلم وی باشد. به قول خانم آنه گوپ ( Anne Goube) مدرس بین المللی آموزش علوم به شیوه کاوشگری که می گفت: ما در کشورمان به اشتباهات دانش آموزان در کلاس درس خوش آمد می گوییم (Wellcome to errors ). بر همین اساس اعتقاد دارم دانش آموزانی که با چالش های علمی هدفمند مواجه شوند و از آن پیروز بیرون می آیند در آینده افراد موفقی خواهند بود.
این معلم نمونه کشور در سال ۱۳۸۶ با اشاره به این که با دانش و اطلاعات ۳۰ سال قبل نمی توان به سوالات نوظهور دانش آموزان در سال ۱۴۰۱ پاسخ داد ، اظهار داشت : این جمله طلایی غلامحسین شکوهی پدر علوم تربیتی ایران و اولین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی همواره ملکه ذهن من است که می گوید : معلمان فراوان و زحمت کشی داریم . شاگردان دنیا، هیچ جا به اندازه بچه های ما درس نمی خوانند، ولی چه فایده روش غلط است. لذا تغییر و تحول در نظام آموزشی با مکانیسم کهنه و فرسوده جواب نمی دهد به زعم بنده حلقه مفقوده کلاس های درس در اکثر مدارس ، حاکمیت روشهای کهنه و تاریخ مصرف گذشته تدریس و اتوبوسی نشستن دانشآموزان و عدم توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان است که نیازمند بازنگری جدی و سریع است.درهای کلاس معلمان ایرانی بسته و سیستم ما یک سیستم ایزوله است که در آن معلم و کلاس او نقد نمی شود لذا نمی توان به طور مناسب و پیوسته فرآیند آموزش را بهینه سازی نمود در نتیجه بصیرت معلمان به خودشان، کارشان و کلاس شان به وجود نمی آید.
این معلم منتخب شهرستان قرچک یکی از جالبترین اتفاقات دوران تدریس خود را دیدن دانشآموزان و دانشجویانی دانست که روزی از شاگردانش بودهاند و اکنون همکار وی در آموزش و پرورش هستند و جالب تر از آن این که انجام آزمایشات درس علوم تجربی توسط دانش آموزان و دانشجویان در منزل و مدرسه به اعتراف خود آن ها موجب تغییر باور و نگرش آن ها گردیده است.
این فرهنگی بسیجی برگزیده کشور در سال ۱۳۸۹ به معلمین جوان که در آغاز راه آموزش هستند توصیه نمود حرفه معلمی را جدی بگیرند و با برنامه ریزی، پشتکار و هدف به تربیت دانشآموزان بپردازند زیرا کوچکترین رفتار ساده معلم میتواند زندگی یک دانشآموز را برای همه دوران حیاتش متاثر ساخته و بر مسیر تکامل طبیعی زندگی یک فرد تاثیر شگرف بگذارد.
این مدرس دانشگاه فرهنگیان در پایان یاد آور شد: تدریس در دوره های ضمن خدمت معلمان ، دانشگاه فرهنگیان و برگزاری کارگاه های آموزشی در سطح منطقه ، استان و کشور به من آموخت که عملیاتی نمودن ندای « هر کس هر کجا ایستاده یک گام برای بهسازی آموزش اثربخشتر به سمت جلو بردارد ، از سالها بحث انتزاعی و کلامی قابل فهمتر است. بنابراین اصرار نداشته باشیم که خودمان یک راه رفته را تجربه کنیم. برای حل مشکلات کلاس درس نیز به دنبال ساختن راهکارهای بومی باشیم چرا که راهکار را نمیشود داد یا وارد کرد ! از جنس فرایندهاست و ساخته میشود.
بنابراین راهکارها در موقعیتهای مسئله و در دل مسئله نهفتهاند؛ میتوان آنها را پیدا کرد، برکشید و برساخت . به همین دلیل است که ژاپنی ها رمز موفقیت را عمل به بدیهیات عنوان می کنند و یادآور می شوند که عمل به آن نیز کار ساده ای نیست چون نقطه شروع بهسازی است که نیازمند توانایی عینی و بصیرت نظری بیشتری است . گاهی با تغییر چیدمان صندلی ها ، می توان روش یادگیری مشارکتی را توسعه داد ، گاهی باز کردن پیچ صندلی ها می تواند یک پارادایم جدید ایجاد کند . برهمین اساس زمان آن فرا رسیده برویم بازبینی و بازاندیشی کنیم که در آموزش و پرورش چه کارهایی را میتوانیم انجام ندهیم تا نتیجه بهتری بگیریم . مثل کشورهایی که حجم و چگالی مطالب در کتاب های درسی را زیاد نکردند و نتیجه بهتری گرفتند . به امید آن روز .
منبع: اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران