مدیر کل آموزش و پرورش کردستان از برپایی اولین نمایشگاه عرضه مستقیم محصولات و تولیدات کارگاه های خود اتکایی مدارس شبانه روزی استان خبر داد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان، هاشم ناظمی جلال با اعلام این خبر گفت: در سال 1401 که از سوی مقام معظم رهبری، مزّین به شعار (تولید؛ دانش بنیان و اشتغال زایی) است، اداره کل آموزش و پرورش استان اقدام به برنامه ریزی برای برپایی نمایشگاهی از تولیدات، محصولات و دست سازه های دانش آموزان مدارس شبانه روزی استان نموده است که در تعدادی از غرفه ها، دانش آموزان به نمایش تولیدات و ارائه مهارت های خود خواهند پرداخت.
وی در ادامه به اهداف برپایی نمایشگاه پرداخت و ایجاد انگیزه اشتغال و تولید برای دانش آموزان مدارس شبانه روزی، ایجاد فرصت و نمایش احیای شغل های بومی فراموش شده استان و آموزش آن به عموم مردم، ایجاد فرصت و نمایش شغل های دانش بنیان اجرایی در مدارس شبانه روزی و انتقال آن به عموم مردم، درآمد زایی برای مدارس شبانه روزی و دانش آموزان این مدارس، ترویج شغل های دانش بنیان در بین خانواده های روستایی و درآمدزایی برای آنان، جلوگیری از مهاجرت به شهرها و ایجاد فرصت حضور در میدان برای دانش آموزانی که مهارت، شغل و حرفه آموخته اند برای اتکای به خود و اعتماد به نفس را از مهم ترین اهداف نمایشگاه عنوان کرد و گفت: بهترین و مفید ترین سن برای آموزش حرفه و مهارت و شغل 12 تا 15 سال می باشد که این سن زمان حضور دانش آموزان در مدارس است که به بهترین نحو به بهره برداری می رسد .
ناظمی جلال هم چنین به تعداد طر ح های ارائه شده در نمایشگاه و مدت زمان برگزاری نیز اشاره کرد و اظهار داشت: تعداد 62 دبیرستان شبانه روزی از سطح استان برای این موضوع اعلام آمادگی نمودند و این مدارس در 60 غرفه طی سه روز از چهارشنبه 29 لغایت جمعه 31 تیر ماه جاری در نمایشگاه دائمی سنندج به عرضه مستقیم کالاهای تولیدی و محصولات مدارس شبانه روزی خواهند پرداخت و در نهایت نیز کمیته داوران به انتخاب طرح های برتر و تشویق آنان مبادرت خواهند نمود.
وی از برگزاری آیین افتتاحیه نمایشگاه با حضور مسئولان استانی از ساعت 10 صبح روز چهارشنبه 29 تیرماه 1401 در محل نمایشگاه های دائمی سنندج خبر داد و گفت: ساعت برگزاری نمایشگاه 16 تا 21 در سه روز مذکور خواهد بود و بازدید و خرید برای عموم آزاد می باشد.
ناظمی جلال افزود: مراسم اختتامیه نمایشگاه نیز ساعت 18 روز جمعه 31 تیرماه 1401 در محل نمایشگاه برگزار خواهد شد که در این آیین از طرح های برتر تجلیل می شود.
مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی طرح های خود اتکایی پرداخت و گفت: طرح خوداتکایی به معنی؛ آموزش حرفه و مشاغل به دانش آموزان مدارس شبانه روزی برای تقویت فرهنگ کار و تولید در مدارس بر اساس نیاز جامعه و دانش آموزان با توجه به امکانات و تجهیزات موجود در واحد آموزشی است، تا با این شیوه و راهبرد؛ زمینه اتکای به خود را برای دانش آموزان و مدارس تحت پوشش طرح فراهم آورد.
وی هم چنین به تاریخچه اجرای طرح های خود اتکایی نیز اشاره کرد و گفت: از حدود سالهای 94 – 93 با تغییر رویکرد در اجرای این طرح و با تأکید معاونت وقت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، با برنامه ریزیها و پیگیری های حوزه معاونت آموزش متوسطه استان کردستان، با استفاده از ظرفیت های محلی و بومی و موقعیت جغرافیایی منطقه، طرح های خوداتکایی با 13 کارگاه در مدارس شبانه روزی سطح استان احیا شد و به افزایش بهره وری و فعالیت خود ادامه دادند به گونه ای که هم اکنون بر اساس آمار موجود 114 طرح خوداتکایی در مدارس شبانه روزی متوسطه اول، دوم، فنی و حرفه ایی، کاردانش و خوابگاه مرکزی استان کردستان فعال بوده و آموزش عملی حدود حدود 90 درصد از کل مدارس شبانه روزی استان کردستان با حدود 9434 دانش آموز مشغول به تحصیل در این مدارس را بر عهده دارند.
ناظمی جلال به فواید اجرای طرح خوداتکایی در مدارس شبانه روزی نیز پرداخت و گفت: در راستای راهکارهای 6-1- و 3-21- از سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و همچنین شاخص های عملکردی اولویت دار حوزه معاونت آموزش متوسطه، اجرای صحیح طرح خوداتکایی می تواند گامی موثر در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان، آموزش فرهنگ مشارکت و کار گروهی، تقویت روحیه کار، تلاش و فرهنگ کارآفرینی و مسئولیت پذیری در دانش آموزان، استفاده بهینه از امکانات موجود در مدارس شبانه روزی به منظور ارتقای سطح مهارت دانش آموزان، بومی سازی مهارت ها برحسب موقعیت جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی در مناطق مختلف کشور، احیای شغل و حرفه های بومی محلی و آموزش آن به دانش آموزان، ایجاد شغل های دانش بنیان در سطح استان از طریق خوداتکایی مدارس شبانه روزی، بسترساز خوداشتغالی و کارآفرینی و تأمین درآمد برای مدارس و دانش آموزان، باشد.
مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در ادامه به محتوای طرح های خوداتکایی مدارس شبانه روزی استان نیز اشاره کرد و اظهار داشت : با توجه به شرایط اقلیمی، جغرافیای، فرهنگ غنی و ریشه دار مردم کردستان و از همه مهمتر نیازهای اساسی مردم با توجه به وجود روستاهای پراکنده، کوهستانی و صعب العبور بودن جاده ها و ضرورت اتکای به خود، طرح های خوداتکایی در مدارس شبانه روزی در قالب فعالیت های متنوعی از قبیل: پرورش مرغ و بوقلمون سبز، چرم دوزی و کیف دوزی، پرورش گیاهان دارویی، کاشت میوه های گلخانه ای، سیفی کاری، پرورش قارچ، قالی بافی و تابلو فرش، پرورش زنبور عسل، طرح پروار بندی بره، گلدوزی و ملیله دوزی، بافندگی، طراحی روی سفال و شیشه، درخت کاری، مروارید دوزی، پرورش گل و گیاه آپارتمانی، آموزش خیاطی، گلیم بافی، معرق کاری و کار بر روی چوب و ساخت تخته نرد، آموزش تهیه مربا و ترشی جات، آموزش کامپیوتر، آموزش عکاسی و فیلم برداری، ارغوان بافی، کلاش بافی، پرورش زعفران، نمد بافی و پستک دوزی، لامپ سازی و … با توجه به امکانات مدارس شبانه روزی، شرایط بازار کار و علایق دانش آموزان در حال اجرا است.
مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به پرورش زعفران در کارگاه خوداتکایی مدارس شبانه روزی استان گفت: نظر به مشابهت آب و هوایی کردستان با شمال شرق ایران و خراسان که 95 درصد از زعفران کشور در استان خراسان جنوبی کشت می شود و فراهم بودن شرایط آب و هوایی و شرایط مساعد کشت زعفران در استان، با توجه به شرایط حاکم از جمله کم خرج بودن پرورش زعفران و فراهم بودن امکان پرورش آن در مدارس شبانه روزی استان، نیاز بسیار کم زعفران به آب، وجود زمین های زراعی بایر در اطراف مدارس شبانه روزی، نیاز پرورش زعفران به ظرافت کاری و هم زمان بودن کاشت، داشت و برداشت آن با بازگشایی مدارس تا زمان تعطیلی آنها (مهرماه تا اوایل اردیبهشت) و با اهداف فرصتی برای تکمیل اوقات فراغت دانش آموزان در مدارس شبانه روزی، امکان درآمدزایی و اشتغال زایی برای دانش آموزان روستایی پس از فارغ التحصیلی، سوق دادن دانش آموزان روستایی به پرورش زعفران و فراهم نمودن شرایط کشت آن در روستاها و درآمدزایی و برگشت روستائیان از شهرها به روستاهای خالی از سکنه، امکان صادرات این محصول به تمامی کشورهای جهان و مواردی از این قبیل، اقداماتی در اداره کل آموزش و پرورش استان در ابتدای سال 96 نسبت به برنامه ریزی جهت اجرای طرح خوداتکایی (کشت زعفران) در مدارس شبانه روزی شهرستان ها، مناطق و نواحی استان صورت پذیرفت تا اینکه به صورت رسمی و طی نامه اداری از تاریخ 16/3/96 از هر شهرستان، منطقه و ناحیه حداقل یک آموزشگاه شبانه روزی در متوسطه اول، دوم و هنرستان های کاردانش و فنی و حرفه ای برای اجرای طرح مذکور پیشنهاد گردید.
وی افزود: پس از اقدامات اولیه، 9 واحد آموزشی شبانه روزی در سطح استان به صورت آزمایشی اعلام آمادگی نمودند و با توجه به همت مدیران و امکانات مدارس شبانه روزی در اولین کشت پاییزه در آبان ماه 96 این محصول در دو دبیرستان؛ شبانه روزی شهید باهنر منطقه کرانی و نمونه دولتی شهید باهنر شهرستان بیجار به بار نشست و امید است؛ پرورش این محصول گرانبها برای مدارس شبانه روزی استان کردستان علاوه بر بومی سازی کشت زعفران و کمک به اقتصاد خانواده ها، افزایش صادرات این محصول در کشور را به ارمغان آورد.
ناظمی جلال در پایان گفت: از سال 98 پرورش زعفران در مدارس شبانه روزی استان کردستان به صورت آیروپونیک (بدون نیاز به آب و خاک به طریق دانش بنیان) ادامه فعالیت یافت و در هنرستان شبانه روزی صنعت شویشه پایه ریزی و اجرایی گردید که امید است با برنامه ریزی های آتی در مدارس شبانه روزی، استان کردستان در رقابت مثبت کشت زعفران جایگاهی چشمگیر برای خود فراهم آورد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان كردستان