.
آیین اختتامیه سومین جشنواره استانی سلول های بنیادی آموزش و پرورش شهر تهران و اولین جشنواره منطقه ای پژوهش سرای دانش آموزی رازی منطقه ٩، با حضور علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار و از برترین های این جشنواره تقدیر شد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، این جشنواره با هدف کشف استعدادهای علمی پژوهشی دانش آموزی با رویکرد پژوهش محوری و مسأله محوری در راستای تحقق شعار سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» برگزار شد.
در این مراسم علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن تبریک عید عظیم و عزیز غدیرخم، با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص تربیت دانشمند و پژوهشگر، جشنواره سلول های بنیادی آموزش و پرورش شهر تهران را در مسیر نخبه پروری مهم برشمرد و اظهار کرد: دانش آموزان نباید یادگیرندگان صرف باشند آموزش باید همراه با پژوهش باشد تا دانش آموزان علایق و استعدادهای خود را به درستی کشف کنند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه تعلیم و تربیت است تعامل میان آموزش و پرورش و موسسه رویان را اقدام موثری در زمینه فعالیت ها و اقدامات دانش بنیان خواند و گفت: شهر تهران ١٩ پژوهش سرای دانش آموزی در مناطق نوزده گانه دارد و در سه رشته، قطب کشوری و در نه رشته، قطب استانی است. لذا می بایست از فرصت پژوهش سراها نهایت استفاده را در تربیت دانشمند و پژوهشگر داشته باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت با تاکید بر اینکه پژوهش سراهای دانش آموزی نباید صرفا یک فضای فیزیکی باشند، شناسایی دانش آموزان علاقه مند و مستعد به پژوهش و هدایت آنها به مسیر تعالی و رشد و بالندگی را مهم ترین وظیفه پژوهش سراها عنوان کرد و افزود: همان طور که رهبر فرزانه انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ضمن تاکید بر تربیت نخبگان و دانشمندان، نگاه عمیق و بلندی به آینده کشور دارند، لذا در آستانه شکوفایی تمدن نوین اسلامی؛ شناخت استعدادهای دانش آموزی و موضوع هدایت و ساماندهی مداوم فرصت های پژوهشی توام با
تنوع را موجب ایجاد یک بستر مشارکت سازنده میان دانش آموزان با مراکز پژوهشی دانست که بسیار ارزشمند است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه دانش آموزان متناسب با ویژگی های خود نیازمند مشاوره های فردی هستند علاوه بر آن، حمایت از پژوهش های نوآورانه و موثر و ارزشمند موضوع مهمی است که باید در مورد آن اهتمام ویژه داشت، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش هیچ محدودیتی در زمینه حمایت از دانش آموزان پژوهشگر ندارد.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گسترش و اشاعه فرهنگ پژوهش را مورد تاکید قرار داد و افزود: بهره مندی از نتایج پژوهش ها باید به کار بیاید لذا می بایست تلاش کنیم ساز و کاری برای استفاده از نتایج پژوهش های دانش آموزی فراهم شود تا هم در آموزش و پرورش و هم در سازمان های دیگر مورد استفاده واقع شود.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران