مهدی بشیرنژاد دهقان: بر اساس استانداردهای آموزشی، لازم است آموزش همواره با تکنولوژی روز همسو و همراه باشد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، مهدی بشیرنژاد دهقان، معلم نمونه استانی و مدرس درس امور زراعی در هنرستان کشاورزی شهید بهشتی ملارد، در مورد چالشهای رشته فنی و حرفهای و کارودانش بیان کرد: در امر خطیر آموزش در هنرستانهای فنی و حرفهای و کارودانش، مهمترین چالشی که امروزه مشاهده میشود، عدم تعادل بین مطالب کتب درسی با بازار کار است.
وی ادامه داد: بر اساس استانداردهای آموزشی، لازم است آموزش همواره با تکنولوژی روز همسو و همراه باشد که متأسفانه با توجه به بار مالی زیاد برای تولید محتوا و تغییر سالانه در کتب درسی، امکانپذیر نیست و این موضوع مهم، مستلزم اقدام و ازخودگذشتگی هنرآموزان در این عرصه است.
این هنرآموز نمونه استانی، در مورد چگونگی فراهم کردن زمینه تناسب کتب آموزشی و محیط کار افزود: مقدمه این امر داشتن طرح درس جامع سالانه و روزانه بروز در رشتههای مورد تدریس است که این مساله در بین هنرآموزان با توجه به سابقه تدریس و تسلط به دروس و همچنین زمانبر بودن این امر برای تدوین و تبیین، نادیده گرفته میشود.
بشیرنژاد دهقان تصریح کرد: عدم تدوین و تبیین مطالب درسی باعث میشود زمان و دقایق کلاس برای هنرآموز و هنرجو خستهکننده باشد این در حالی است که میتوان در رشتههای فنی و حرفهای و کارودانش و با توجه به سرفصلهای تعریف شده و سلیقه و خلاقیت هنرآموز، مطالب فراوانی جهت تدریس آماده کرد.
مدرس امور زراعی پیرامون راهکار جذاب کردن کلاس درس، خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه شخصی در تدریس، قبول یک واحد درسی بدون طرح درس سالانه و آماده شدن در کلاس درس بدون طرح درس خستهکننده است و باعث عدم رضایت هنرآموز و همچنین هنرجو خواهد شد، بنابراین سعی بر این است که با توجه به سرفصلها و مطالب کتب درسی، مطالب تکمیلی و بروز آن رشته در طرح درسهای سالانه و روزانه گنجانده شود تا آموزش به بازار کار نزدیک و برای مهارتدهنده و مهارتآموز جذاب و مفید باشد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران