جلسه کارگروه های 5 گانه روابط عمومی آموزش و پرورش استان گیلان با حضور رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل و کارشناسان روابط عمومی نواحی و مناطق در تالش، فومن، رشت، دیلمان و چابکسر برگزار شد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان، سعید فلیحی در این جلسات که در 5 ناحیه و منطقه از استان برگزار شد، با اشاره به اهمیت انعکاس فعالیت ها و رویدادهای آموزش و پرورش، بر افزایش کمی و ارتقاء کیفی اخبار تأکید کرد و افزود: ما به عنوان نهاد رسانهای آموزش و پرورش، مسئول نمایش جلوه های زیبایی از حوزه تعلیم و تربیت هستیم و باید با یک باور تحول خواه و اجرای برنامه های تحولی در استان گیلان، از وضعیت موجود به سمت وضع مطلوب حرکت کنیم.
وی در ادامه به عوامل تأثیرگذار اخبار تعلیم و تربیت در حوزه رسانه اشاره کرد و اظهار داشت: خبر حوزه تعلیم و تربیت باید جنبه فراگیری، شهرت، برخورد، شگفتی، بزرگی، مجاورت و تازگی داشته باشد تا بتواند در برابر اخبار سایر حوزه ها رقابت کند.
رئیس اداره اطلاع رسانی آموزش و پرورش استان با بیان اینکه در نشریات و مطبوعات، صدا و سیما، خبرگزاریها و پایگاههای خبری و رسانه های اجتماعی عوامل متعددی وجود دارند که باعث نارسایی جریان خبر تعلیم و تربیت میشوند، افزود: روابط عمومی های دستگاه تعلیم و تربیت باید هوشمندانه و هنرمندانه در میان همه عواملی که باعث نارسایی جریان خبری تعلیم و تربیت میشوند به تولید اخبار این حوزه اهتمام ورزند، به گونهای که اخبار این حوزه برای مخاطب و جامعه جذاب بوده و به دلیل ادواری بودن موضوعات در آموزش و پرورش، اخبار تولیدی باعث سو گیری اولیه و شناخت فرسایشی مخاطب از موضوع نگردد.
فلیحی با اشاره به چرخش تحولی در حوزه روابط عمومی گفت: مهم ترین تغییر نقش روابط عمومی از رئیس دفتر مدیر و اداره صدور تکذیبیه، به “مدیر بازنمایی رسانه ای” و “مدیر بازاریابی پیام تعلیم و تربیت” است.
وی در ادامه افزود:یکی از راهکارهای عملیاتی این چرخش تحولی، تولید اخبار عملکردی در زمینههای ظرفیت های دانش آموزی، معلمان، خیرین، فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی است و روابط عمومی ها می بایست از انعکاس اخبار جلسات و بازدید های روزمره خودداری نمایند. همچنین با برگزاری جلسات مختلف، تکریم خبرنگاران و عکاسان متخصص در حوزه تعلیم و تربیت، چهره سازی از خبرنگاران علاقه مند، تشکیل جلسات مستمر در راستای اهداف سند تحول، شناسایی و پرورش استعدادها و تشکیل اتاق فکر می توانیم اخبار حوزه تعلیم و تربیت را با توجه به حوزه های؛ آموزشی، ورزشی و تربیتی دانش آموزان پوشش دهیم.
رئیس اداره اطلاع رسانی آموزش و پرورش استان به استفاده از ظرفیت رسانهها اشاره و تصریح کرد: باید با برنامه ریزی و تشکیل شبکه قدرتمند و منسجم و با استفاده از ظرفیت رسانه ها همانند؛ صدا و سیما، اهداف تعلیم و تربیت را به صورت هدفمند به جامعه انتقال دهیم و در این بین روابط عمومیها، مشاوران خلاق رسانه ای مدیران هستند.
فلیحی در ادامه محور های برنامه تحولی روابط عمومی را برشمرد و عنوان کرد: تشکیل شورای راهبری اطلاع رسانی، استقرار سیستم یکپارچه مدیریت اخبارو جریان سازی رسانهای و تولید محتوای انبوه بسیار اهمیت دارد و می طلبد تا تمام فعالیت های آموزش و پرورش یک پیوست رسانهای داشته باشد.
وی همچنین با برشمردن اهداف تشکیل شورای روابط عمومی استان افزود: ایجاد هماهنگی و انسجام درکار روابط عمومی، ایجاد زمینه هم فکری در مجموعه آموزش و پرورش، تبیین و تثبیت جایگاه روابط عمومی ها و افزایش کارآمدی و اثربخشی واحد روابط عمومی از مهم ترین این اهداف به شمار می رود.
رئیس اداره اطلاع رسانی آموزش و پرورش استان در ادامه خاطر نشان کرد: راهبرد اساسی روابط عمومی آموزش و پرورش استان گیلان، اقناع افکار عمومی و برنامه عملیاتی مد نظر جهت تحقق اهداف تعیین شده شبکهسازی خواهد بود و هدف از شبکه سازی؛ ایجاد یک رابطه طولانی مدت دو طرفه و سودمند با دستگاه ها و رسانه هایی است که در موقعیت های مشترک با آموزش و پرورش قرار دارند.
وی در ادامه با اشاره به چهار رکن نظام آرایش رسانه ای و شبکه ای مدنظر آموزش و پرورش عنوان کرد: جریان سازی در چهار رکن درون دستگاهی، بین دستگاهی، برون دستگاهی و روابط عمومی های آموزش و پرورش تعریف می شود. استفاده از ظرفیت خبرگزاری ها مانند: پانا، تشکیل و مدیریت هیئت اندیشه ورز، کار ویژهها در حوزههای هنرهای نمایشی، مدیریت سیستم یکپارچه اخبار، تشکیل جلسات مختلف، تعیین خط مشی ها، جمع آوری نظرات و تعامل با رسانه ها و تقویت سطح دانشی همکاران از محورهای مهم این چهار رکن به شمار می رود.
فلیحی در ادامه با بیان اینکه پیوست رسانه ای به منظور پوشش خبری اطلاع رسانی و اقناع افکار عمومی، درباره اقدامات و فعالیت های سازمان از طریق روابط عمومی انجام میشود، به اقدامات لازم در این زمینه اشاره کرد و افزود: تشکیل تیم رسانه ای و اتاق فکرقوی، تولید فکر و ایده، استفاده از نیروهای جوان و خلاق و مدیریت میزان انعکاس اخبار با توجه به پیوست رسانهای از جمله این اقدامات می باشد.
شایان ذکر است جلسات کارگروه های 5 گانه روابط عمومی ها به صورت ماهانه در نواحی و مناطق استان گیلان به طور مستمر برگزار می شود.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان