مصطفی ترکاشوند مدیر آموزش و پرورش منطقه تبادکان و رئیس قطب شهید کاوه در جمع نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از ادارات قطب شهید کاوه به بیان مشکلات و چالش های موجود پرداخت و بیان کرد: ما در آموزش و پرورش نیاز به پیگیری بیشتر نمایندگان مردم در عرصه قانون گذاری داریم و امیدواریم نمایندگان پرتلاش خراسان رضوی در این خصوص مساعدت بیش از پیش داشته باشند.
ترکاشوند با اشاره به عدالت و نصیب برابر آموزشی افزود؛ ما در قطب شهید کاوه و به خصوص در آموزش و پرورش منطقه تبادکان با ۱۵۲ هزار دانش آموز به عنوان بزرگترین منطقه آموزشی کشور با مشکلات فراوانی رو به رو هستیم و یکی از عجایب این است که ما در منطقه پهن پیکر آموزش و پرورش تبادکان، منطقه یک آموزشی در کنکور هستیم و دانش آموزان ما با منطقه سعادتآباد تهران رقابت میکنند و این بدین معنی است که دانش آموزی که در منطقه برخوردار تحصیل میکند در کنکور هم ردیف دانش آموز تبادکان قرار دارد و نصیب آموزشی دانش آموزان کم برخوردار ما که در روستاهای دورافتاده تحصیل میکنند کیلومترها با دانش آموزی که در بهترین نقاط آموزشی تهران و مشهد تحصیل می کنند فاصله دارد و شاهدیم که صندلی های برتر دانشگاه ها را قطعاً آنها تصاحب کرده و در رقابت کنکور دانش آموزان با استعداد ما جا میمانند و این از عدالت آموزشی بهدور است.
مدیر آموزش وپرورش منطقه تبادکان با تاکید بر اینکه برای تصمیم گیری و رفع این مشکل و برقراری عدالت، میبایست موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود، اظهار کرد از نمایندگان مجلس خواهشمندیم این موضوع را در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری کنند تا در منطقه تبادکان و برخی از مناطق و شهرستانهایی که با این مشکل رو به رو هستند در کنکور، در منطقه دو یا سه آموزشی قرار گیرند تا با این اقدام به عدالت آموزشی نزدیک تر شویم .
ترکاشوند در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: دیگر مشکلی که به دست توانمند نمایندگان مجلس قابل پیگیری و رفع می باشد، ابلاغ نوبت دوم مدیران مدارس ماست. در آیین نامه های ابلاغی آموزش و پرورش از خرداد تا پایان شهریور، مدیرانی که در شیفت مخالف در مدرسه خود مدیر نوبت دوم هستند، فاقد ابلاغ بوده و ما نمی توانیم برای آنها ابلاغ بزنیم و مدیران ما هم به لحاظ حقوقی هیچ مسئولیتی ندارند و هم امکان هیچگونه پرداختی برای آنها وجود ندارد و این در حالی است که اگر این عزیزان امورات مدارس را پیگیری نکنند شاهد بروز مشکلات متعدد خواهیم بود و برای رفع این چالش می بایست نمایندگان مجلس و به ویژه کمیسیون آموزش به این موضوع ورود پیدا کرده و با اصلاح آیین نامه، بحث ابلاغ نوبت دوم مدیران مدارس را رفع کنند.
ترکاشوند در این جلسه با اعلام اینکه با کمبود ۵ هزار نیروی خدمات در استان رو به رو هستیم که از این تعداد ۵۰۰ نیروی خدمات فقط در منطقه تبادکان مورد نیاز است ، تصریح کرد؛ امروز با بحران نیروی خدمات در مدارس رو به رو هستیم و شاهدیم که معلمان و کادر اجرایی مدارس خود به کارهای خدماتی میپردازند که این نیز به آموزش دانش آموزان لطمه خواهد زد.
وی با تشکر از نمایندگان مجلس بابت بحث تخصیص یک درصد از درآمد شرکت های دولتی و سود خالص بانک های دولتی و مراکز غیرانتفاعی وابسته به دولت را از حالتی که دولت مجاز است به دولت مکلف است تغییر داده اند بیان کرد؛ درخواست داریم نمایندگان مردم در اجرای این تخصیص پیگیری کرده چرا که این یک درصد بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش را رفع می کند.
وی در ادامه بیان کرد؛ در بحث زیارت، به مشهد می بایست به صورت ملی نگاه شود و بودجه اختصاصی برای آن در نظر گرفته شود چرا که مشهد الرضا علیه السلام متعلق به کل ایران است و باید در بحث زیارت در برش های استانی جداول و ردیف های بودجه درآمد اختصاصی برای آموزش و پرورش خراسان رضوی داشته باشیم و این درآمد مختص آموزش و پرورش به عنوان یکی از دستگاه های ویژه خدمات رسان به زائرین باشد، چرا که در ایام نوروز فقط در حاشیه شهر مشهد و در منطقه تبادکان به ۱۲ هزار و پانصد زائر با حداقل امکانات خدمات ارائه داده ایم.
دیگر موضوعی که این مقام مسئول به عنوان یک بحران بزرگ به آن اشاره کرد؛ موضوع ساخت شهرک ها و مجتمع های مسکونی است که بدون در نظر گرفتن فضای آموزشی برای آن انبوه سازان مجوز ساخت گرفته و امروز در این مناطق با ابر بحران کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم چرا که هیچ پیشبینی برای فضای آموزشی در آن نشده و بایستی با حمایت نمایندگان از طریق دستگاه قضایی پیگیر این موضوع باشیم.
ترکاشوند در پایان با اشاره به حضور ۳۰ هزار دانش آموز اتباع در منطقه آموزشی تبادکان و قطب شهید کاوه، خواستارپیگیری نمایندگان مجلس از سوی وزارت امور خارجه در بحث تامین مالی از سازمان های بین المللی شد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی