دبیر ستاد همکاری ها به مناسبت هفته بزرگداشت قوه قضاییه اظهار کرد: تحقق آرمان های تربیتی شهید بهشتی در گرو همکاری حوزه و آموزش و پرورش است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حجت الاسلام حمید نیکزاد با گرامی داشت یاد و خاطره شهید مظلوم آیت الله بهشتی، تعبیر امام خمینی (ره) که فرمود؛ “بهشتی به تنهایی یک ملت بود” را نشانه جامع الاطراف بودن این شهید والامقام دانست و گفت: وقتی به ابعاد شخصیتی شهید بهشتی نگاه می کنیم بیشتر به عظمت کلام امام خمینی پی می بریم.
وی با بیان اینکه گرچه ایام شهادت او به عنوان هفته قوه قضاییه نام گذاری شده است، اما نام و یاد و عملکرد او در دستگاه تعلیم و تربیت کشور مانند نگینی می درخشد، آنگاه که در قم و در عصر خفقان ستم شاهی مدرسه دین و دانش را تاسیس می کنند و وزیر وقت آموزش و پرورش را علیرغم میل باطنی به کرنش در مقابل مدیریت دین و دانش محورِ خود، وادار می کند.
دبیر ستاد همکاریها با بیان اینکه چالشها وموانع تعلیم و تربیت دینی از دیدگاه شهید بهشتی(ره) را می توان در چند محور یادآور شد، گفت؛ محور اول آسیبهایی نظیر بیتوجهی به نیازهای جسمی، نقش الگویی والدین، دوستان نامناسب، ناهماهنگی و تضاد میان اهداف و برنامه ریزیهای محیط اجتماعی، رسانه و … از آسیب های جدی برای عدم تحقق تربیت دینی می باشد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش منابع و محتوا را دیگر محور آسیبهایی که تربیت دینی را تهدید می کند نام برد و گفت؛ از نگاه شهید بهشتی حذف عقل از منابع شناخت و نیز بی توجهی به اصول وروش هایی چون دعوت عملی و تأکید بردعوت زبانی و بیاعتنایی نسبت به نقش آزادی و آگاهی در میان اصول تربیتی از مهمترین آسیبهای این حوزه به شمار میآیند.
عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش نشناختن زمان، بیبهره بودن از جاذبه و نداشتن الگوی مناسب و به تعبیرشهید بهشتی، تطابق نداشتن قول و فعل، بیشترین آسیب را در این حوزه به دنبال دارد.
وی در ادامه بابیان راهکارهای دفع آسیب های تربیت دینی یاد آورشد، ارتقای سطح علم و ایمان نسبت به تربیت دینی برای مربیان، متربیان، خانوادهها وآحاد جامعه به طرق جذاب و کارآمد با استفاده از ظرفیت رسانه ملی و نیز شبکه عظیم روحانیت و موسسات علمی و فرهنگی حوزه علمیه قم با ایجاد کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی می تواند بخشی از آرمان شهید بهشتی را محقق سازد.
حجت الاسلام نیکزاد با اشاره به رسالت سنگین نخبگان حوزوی و فرهیختگان عرصه تعلیم و تربیت از جهاد تبیین به عنوان یک راهکار موثر برای دفع شبهات و آسیب های تربیتی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نام برد و گفت؛ تبیین وضع گذشته و حال، ارتقای آگاهی خانوادهها و مربیان، ارائه الگوی مناسب توسط والدین به عنوان افرادی بسیار تأثیرگذار، نظارت بر دوستان فرزندان و راهنمایی آنها درانتخاب دوست، تهیه برنامههای رسانهای منطبق با تربیت دینی، توجه ویژه به رسانه ها و شبکه های اجتماعی و استفاده از افراد دلسوز، متخصص و کارآمد می تواند آسیب ها را به حداقل برساند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش شناسایی، تشویق خانوادههای موفق و نیز معرفی مربیان و مراکز آموزشی موفق در تربیت دینی متربیان را حائز اهمیت دانست و گفت؛ به لطف الهی و همراهی مسئولین حوزه و آموزش و پرورش اجرای طرح ارتباط بین روحانی و مدرسه در قالب طرح فراگیر امین مورد استقبال مربیان و متربیان قرار گرفته و در سال های اخیر شاهد ارتقا سطح همکارهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش هستیم به گونه ای که دغدغه اصلی هر دو نهاد تربیت دینی توام با بصیرت و آگاهی دانش آموزان است.
وی با تاکید بر ظرفیت بی بدیل موسسات علمی و فرهنگی زیر نظر مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ حوزه، ایجاد کارگاههای تخصصی و نشست های فرهنگی و آموزشی برای مراکز تعلیم و تربیتی از جمله دانشگاه فرهنگیان و معلمان سراسر کشور با اختصاص کد آموزش ضمن خدمت را گام مهمی در توانمند سازی اولیا و مربیان دانست که در سال های اخیر انجام و در سال جاری با قوت و نگاه تحولی ادامه خواهد داشت.
منبع: وزارت آموزش و پرورش