معاون وزیر آموزش و پرورش در نشست با رییس و اساتید دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز با اشاره به مسائل پیچیده چندوجهی در حوزه استثنایی خاطر نشان کرد: درمقابل چندوجهی بودن این حوزه باید فعالیت های بین رشته ای و تیمی مشترک بین رشته ای ایجاد شود.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس دکتر حمید طریفی در نشست با رییس و اساتید و دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز ضمن اشاره به تخصصی بودن حوزه آموزش و پرورش استثنایی گفت: باید با برداشته شدن حصار بین بخشی و ایجاد همکاری مشترک بین سازمان و دانشگاه ها به سمت ارتقاء و گسترش فعالیت ها برویم.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در هفت گروه تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی کمبود نیرو وجود دارد که برای افزایش کیفیت خدمات نیاز به برنامه ریزی دقیق وجود دارد.
طریفی ضمن اشاره به پژوهشکده کودکان استثنایی گفت: باید زیست بوم دانشی، فناورانه و نوآوری ایجاد و آن را به جریان گسترده در سطح ملی تبدیل کنیم.
وی با اشاره به مسائل پیچیده چندوجهی در حوزه استثنایی خاطر نشان کرد: درمقابل چندوجهی بودن این حوزه باید فعالیت های بین رشته ای و تیمی مشترک بین رشته ای ایجاد شود.
وی با اشاره به قرارگرفتن افراد متخصص رشته های مختلف گفت: ایجاد چنین تیم هایی متشکل از متخصصان رشته ی کامپیوتر، توانبخشی، مکانیک و … می تواند در ایجاد تجهیزات مورد نیاز توانبخشی به رشد و پیشرفت چشمگیری دست یافت.
معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به سرفصل های دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: دانشگاه فرهنگیان در زمینه ی تخصصی شدن دانشجویان، آموزش این سرفصل ها را در دستور کار قرار داده است.
طریفی گفت: باید نظام موضوعات و مسائل تهیه و گروه های مختلف را دربرگرفته شود که با همکاری متخصصان رشته های مختلف در جهت رفع مسائل انجام خواهد شد.
وی با تبیین سیستم یکپارچه هوشمند در سطوح مختلف تاکید کرد: ابزارهای مختلف ارجاع و مداخله در این سیستم قرار گرفته می شود تا بتوان در جهت کاهش مشکلات نیازمند توانبخشی، قدمی موثر برداشت.
معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: باید دانشگاه درحوزه های مختلف فناورانه ای که حوزه کودکان استثنایی نیاز دارد، حضور پیدا کند و ارتباطات سیستماتیک مجموعه ها و دانشگاه ها در جهت حل مساله ها راهکار داده شود.
رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز نیز در این جلسه گفت: ایجاد ارتباط سازمان ها با دانشگاه باعث پیشرفت و رشد علم می شود.
دکتر نوراله محمدی گفت: آینده از روانشناسی سنتی و نظریه های رایج فعلی خارج و به سمت مهندسی ذهن می رود.
وی با اشاره به تجربه های موجود در واحد استثنایی دانشکده گفت: با تشکیل ترکیبی از رشته های مختلف می توانیم نیازهای جامعه را برطرف کنیم که این نیازمند همگرایی بین رشته ها وجود دارد.
محمدی خاطرنشان کرد: وظیفه مراکز تنها آموزش نیست؛ بلکه با نگاه به جلو و ابزارهای جدید باید کارها را اثربخش تر کنیم.
وی گفت: دانشجویان از ابتدای تحصیل مقطع دانشگاه، بصورت تخصصی در رشته های مورد نظر آموزش ببینند.
رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز گفت: سرفصل های دانشگاه ها نباید کلی باشد، بلکه بصورت عملی و تخصصی ارائه شود.
لازم بذکر است که در این نشست، اساتید و دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز نیز حضور داشته و نظراتشان را بیان کردند.