در راستای توسعه عدالت آموزشی و تربیتی و با هدف بهبود و تکمیل فرایند آموزش و تعمیق یادگیری دانش آموزان طرح ” مدرسه ی تابستانه” با تاکید بر اجرای طرح جبران و تثبیت یادگیری دانش آموزان دارای مقیاس عملکرد ” نیاز به تلاش بیشتر و قابل قبول ” در مدارس ابتدایی استان البرز اجرا می گردد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان البرز، نظر به لزوم برنامه ریزی برای اجرای طرح “مدرسه ی تابستانه” در مدارس ابتدایی مطابق با اهداف شیوه نامه و دستورالعمل های ابلاغی؛ ” سید محمود حسینی “معاون آموزش ابتدایی در این خصوص اظهار داشت: حصول اطمینان از یادگیری های اثربخش و مادام العمر دانش آموزان یکی از اساسی ترین اهداف غایی هر نظام آموزشی می باشد.
وی یادور شد:ارتقای کیفیت یادگیری و توجه ویژه به دانش آموزانی که دارای مسائل و مشکلات یادگیری می باشند، مستلزم شناسایی مستمر وضعیت موجود عملکرد دانش آموزان در طول سال تحصیلی است.
معاون آموزش ابتدایی افزود: پیشرفت تحصیلی دانش آموز تأثیر بسزایی برای افزایش اعتماد به نفس و تصویر مثبت ذهنی او از خود دارد، به همین دلیل شکست نسبی یا مطلق تحصیلی در مدرسه عاملی مهم برای کاهش بهداشت روانی و انگیزه های فردی محسوب می شود.
حسینی بیان کرد : نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نوبت اول و دوم یکی از منابع اطلاعاتی پایه به منظور ایجاد شناخت کمی از وضعیت دانش آموزان با عملکرد نیازمند به تلاش و قابل قبول می باشد. بررسی کیفی و تحلیل داده های این ارزشیابی و برنامه ریزی به منظور بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان مذکور می تواند گامی مهم در زمینه پایش و ارتقای یادگیری دانش آموزان با اهداف کاهش نرخ تکرارپایه، مداخله آموزشی به هنگام، ایجاد آرامش روانی دانش آموزان، معلمان و اولیا و کاهش آسیب های اجتماعی و . . . باشد.
ایشان در ادامه افزود: عواملی نظیر بیماری های جسمانی، ناراحتی های عاطفی، نامساعد بودن شرایط خانوادگی و پایین بودن کیفیت آموزشی، آسیب های ناشی از شیوع ویرورس کرونا و تعطیلی طولانی مدت آموزش حضوری، یادگیری دانش آموز را مختل می کند و موجب عقب ماندگی تحصیلی می شود.
معاونت آموزش ابتدایی استان افزود: در راستای شیوه نامه “مدرسه تابستان” مرحله دوم طرح جبران و تثبیت یادگیری دانش آموزان دارای افت تحصیلی با سطوح عملکرد « نیاز به آموزش وتلاش بیشتر» و« قابل قبول» را در تابستان 1401 با هدف توسعه عدالت آموزشی و تربیتی، بهبود و تکمیل فرایند آموزش، جبران نارسایی ها و کاستی های آموزشی، تعمیق یادگیری دانش آموزان، حمایت از دانش آموزان لازم التوجه و کاهش افت تحصیلی، تکرارپایه و ترک تحصیل به اجرا درآورد.
سید محمود حسینی با بیان اینکه ، مخاطبان طرح یاد شده، تمام دانش آموزان دوره اول ابتدایی که در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نیمسال دوم سال تحصیلی 1401-1400 در دروس فارسی و ریاضی همچنین دانش آموزان دوره دوم ابتدایی در دروس فارسی و ریاضی و علوم دارای سطوح عملکرد تحصیلی ” قابل قبول و نیازمند آموزش و تلاش بیشتر” می باشند،متذکر شد طرح مذکور از تاریخ اول تیرماه 1401 لغایت 30 مرداد 1401 به مرحله اجرا در می آید.
امید می رود با طراحی و اجرای اقدامات و فعالیت های اثربخش در این زمینه با مشارکت مدیران ، اولیا و معلمان،شرایط بهبود و ارتقای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مشمول طرح فراهم گردد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان البرز