لیلا ایوبی آموزگار دبستان روستای حیدرآباد ناحیه شش اصفهان: رفتار و عملکرد معلمان در پایههای ابتدایی تحصیل کودکان، تأثیر بسیار قابل توجهی روی میزان علاقه و نحوه عملکرد آموزشی آنها در آینده دارد.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان، در دومین روز از تیرماه 1401 لیلا ایوبی، آموزگار آموزش و پرورش ناحیه ۶ اصفهان، با اشاره به تحصیل در رشته علوم ورزشی در مقطع کارشناسی در دانشگاه آزاد اصفهان، اظهار کرد: ۷ سال است که در مقطع ابتدایی و پایه اول دبستان کارگر روستای حیدرآباد ناحیه ۶ مشغول به تدریس هستم.
وی افزود: رفتار و عملکرد معلمان در پایههای ابتدایی تحصیل کودکان، تأثیر بسیار قابل توجهی روی میزان علاقه و نحوه عملکرد آموزشی آنها در آینده دارد.
ایوبی خاطرنشان کرد: کودکان مسؤولیتهایی که در آینده بر دوش میگیرند را در کودکی و در مقیاسی کوچکتر در دنیای بازی تجربه میکنند، به همین دلیل میگوییم آموزش از راه بازی و متدهای کاربردی برای ارائه تکالیف، مهارتهای زندگی و آموزش خلاق در مقطع اول دبستان بهترین راه انتقال مفاهیم به دانشآموزان است.
آموزگار خلاق ناحیه ۶ آموزش و پرورش اصفهان در ادامه در رابطه با نحوه تدریس و ارتباط با دانشآموزان، توضیح داد: سعی کردم مهارت گوش دادن، نگاه کردن و دریافت پویا و سیال را به روشی ساده و قابل درک از جمله استفاده از نمایش، عروسکگردانی و بارش فکری به دانشآموزان آموزش دهم.
وی تأکید کرد: همچنین تلاش کردم با تغییر صوت و جایگاه ایستادن یا نشستن، میدان توجه، تمرکز و برخورد دانشآموزان را تحریک کنم و نشان دهم که به آنها اهمیت میدهم.
ایوبی در رابطه با خصوصیات یک معلم نمونه مطرح کرد: یک معلم خوب همیشه آماده همکاری با دیگر معلمان است، خصوصاً اگر احساس کند که وجودش در این همکاری مؤثر و لازم است.
آموزگار ناحیه ۶ آموزش و پرورش اصفهان تأکید کرد: معلم نمونه باید همیشه احساس نیاز به یادگیری و فراگیری مطالب تازه را داشته باشد و مطالعات خود را پس از کسب مدرک تحصیلی متوقف نکند.
وی همچنین با تأکید بر اینکه معلم باید به تدریس و موضوع مورد تدریس، علاقه داشته باشد، تصریح کرد: وقتی معلم خودش از ارائه درس لذت میبرد و درسی که تدریس میکند را دوست دارد و به آن معتقد است، دانشآموزانش هم از کلاس لذت میبرند.
ایوبی خوشصحبتی و قدرت بیان را یکی از عواملی دانست که در ایجاد رابطه با افراد، فوقالعاده مؤثر است و معلم باید حتماً از این ویژگی و توان برخوردار باشد.
آموزگار مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه ۶اصفهان تأکید کرد: یک معلم موفق کلاس جذابی دارد و از امکانات آموزشی مختلف برای انتقال مفاهیم استفاده میکند.
وی در رابطه با ویژگیهایی که باعث شد به عنوان معلم نمونه انتخاب شود، گفت: بنده سعی کردم نه تنها با گفتار، بلکه با رفتار و نحوه برخورد خوب برای دانشآموزان و اولیای آنها الگوی مناسبی باشم که این مسأله در تحصیل و زندگی تأثیر بسیار مثبتی خواهد گذاشت.
ایوبی نبود امکانات مناسب آموزشی و خلأ تجربه و آزمایش را از کمبودهای مقطع ابتدایی دانست و بیان کرد: عدم توجه به فضاهای فیزیکی مدرسه در همه ابعاد، از جمله میز و نیمکت مناسب، رنگ کلاسها، تخته سیاه و گچ، عدم توجه جدی به بانک جایزه در مدرسه و تشویق دانشآموزان، عدم توجه جدی به درس پرورشی در مدارس و اهمیت دادن به آن در حد دروس دیگر و عدم توجه ویژه به امر مهم اقامه نماز در برخی مدارس از دیگر کمبودهای مقطع ابتدایی است.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان