• آخرین
  • روند
  • همه
ضرورت راه‌اندازی واحدهای مددکاری اجتماعی در مدارس

ضرورت راه‌اندازی واحدهای مددکاری اجتماعی در مدارس

1 هفته قبل
سلسله جلساتی پیش بینی شده که مستقیما با مدیران مدارس گفتگو کنیم/فیلم

سلسله جلساتی پیش بینی شده که مستقیما با مدیران مدارس گفتگو کنیم/فیلم

5 دقیقه قبل
مسابقات تنیس روی میز خواهران فرهنگی استان چهارمحال بختیاری برگزار شد

مسابقات تنیس روی میز خواهران فرهنگی استان چهارمحال بختیاری برگزار شد

5 دقیقه قبل
اجتماع بزرگ دهه نودی‌ها در داراب

اجتماع بزرگ دهه نودی‌ها در داراب

5 دقیقه قبل
برنامه ملی دادرس در تمامی مدارس اجرا می شود

برنامه ملی دادرس در تمامی مدارس اجرا می شود

5 دقیقه قبل
مجلس دانش‌آموزی محل تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است

مجلس دانش‌آموزی محل تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است

6 دقیقه قبل
کسب رتبه اول کشوری مسابقات حفظ ۱۰ جز قرآن کریم توسط معلم کاشانی

کسب رتبه اول کشوری مسابقات حفظ ۱۰ جز قرآن کریم توسط معلم کاشانی

6 دقیقه قبل
بازدید بازرسان حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش از نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس

بازدید بازرسان حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش از نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس

14 دقیقه قبل
امضاء تفاهم‌نامه ساخت دبستان چهارکلاسه خیرساز در اسلامشهر

امضاء تفاهم‌نامه ساخت دبستان چهارکلاسه خیرساز در اسلامشهر

22 دقیقه قبل
نمایشگاه فعالیت‌های تابستانی در زنجان برگزار شد/فیلم

نمایشگاه فعالیت‌های تابستانی در زنجان برگزار شد/فیلم

29 دقیقه قبل

دومین روز از کنکور سراسری ۱۴۰۱ در البرز

30 دقیقه قبل
غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان با همکاری کانون‌ها و تشکل‌های دانش‌آموزی

غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان با همکاری کانون‌ها و تشکل‌های دانش‌آموزی

30 دقیقه قبل
موسسه حیاط، بستر مناسبی برای پذیرش ایده‌های خلاقانه دانش‌آموزان است

موسسه حیاط، بستر مناسبی برای پذیرش ایده‌های خلاقانه دانش‌آموزان است

54 دقیقه قبل
  • بیمه تکمیلی فرهنگیان
  • رتبه بندی معلمان
  • اینترنت رایگان معلمان
  • آموزش سیدا
  • آموزش پادا
  • شبکه شاد
پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱
فرهنگیان24
  • صفحه اصلی
  • اخبار وزارت
  • خبرگزاری ها
  • اخبار استان ها
    • استان های شمالی
      • گیلان
      • مازندران
      • گلستان
    • استان های شرقی
      • خراسان رضوی
      • خراسان شمالی
      • خراسان جنوبی
      • سیستان و بلوچستان
      • کرمان
    • استان های غربی
      • آذربایجان شرقی
      • آذربایجان غربی
      • اردبیل
      • ایلام
      • کرمانشاه
      • کردستان
      • زنجان
      • همدان
      • لرستان
      • کهگیلویه و بویراحمد
      • چهارمحال و بختیاری
    • استان های جنوبی
      • هرمزگان
      • خوزستان
      • بوشهر
    • استان های مرکزی
      • شهر تهران
      • شهرستان های تهران
      • البرز
      • اصفهان
      • مرکزی
      • یزد
      • قم
      • قزوین
      • سمنان
      • فارس
  • آموزش
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
فرهنگیان24
  • صفحه اصلی
  • اخبار وزارت
  • خبرگزاری ها
  • اخبار استان ها
    • استان های شمالی
      • گیلان
      • مازندران
      • گلستان
    • استان های شرقی
      • خراسان رضوی
      • خراسان شمالی
      • خراسان جنوبی
      • سیستان و بلوچستان
      • کرمان
    • استان های غربی
      • آذربایجان شرقی
      • آذربایجان غربی
      • اردبیل
      • ایلام
      • کرمانشاه
      • کردستان
      • زنجان
      • همدان
      • لرستان
      • کهگیلویه و بویراحمد
      • چهارمحال و بختیاری
    • استان های جنوبی
      • هرمزگان
      • خوزستان
      • بوشهر
    • استان های مرکزی
      • شهر تهران
      • شهرستان های تهران
      • البرز
      • اصفهان
      • مرکزی
      • یزد
      • قم
      • قزوین
      • سمنان
      • فارس
  • آموزش
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
فرهنگیان24
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه نخست خبرگزاری ها پانا

ضرورت راه‌اندازی واحدهای مددکاری اجتماعی در مدارس

۳۰ خرداد ۱۴۰۱
0
ضرورت راه‌اندازی واحدهای مددکاری اجتماعی در مدارس

تهران (پانا) – رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر راه‌اندازی واحدهای مددکاری اجتماعی در مدارس می‌گوید دانش‌آموزان نیازمند یکسری مراقبت‌های اجتماعی هستند که ذاتا وظیفه مددکار اجتماعی است و تقویت ارتباط دانش‌آموز و خانواده با محیط مدرسه کار مددکار اجتماعی است.

سید‌حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «یکی از حوزه‌های کاری جدی مددکاران اجتماعی در محیط‌های آموزشی، مدارس هستند. مدرسه به دلیل وجود گروه‌های هدفی که دارد و این گروه‌ها سه ضلع مثلت دانش‌آموزان، اولیای مدرسه و اولیای خانه را تشکیل می‌دهند از محیط‌های اجتماعی محسوب می‌شود که در آن سه ضلع مذکور به طور مستمر با هم در ارتباط هستند. یعنی به‌طور میانگین دانش‌آموز 14 سال در محیط مدرسه حضور دارد، معلم باید 30 سال کار کند و تا زمانی که دانش‌آموز در مدرسه است نیز خانواده با مدرسه مرتبط است.»

مطالب مرتبط

سلسله جلساتی پیش بینی شده که مستقیما با مدیران مدارس گفتگو کنیم/فیلم

مسابقات تنیس روی میز خواهران فرهنگی استان چهارمحال بختیاری برگزار شد

اجتماع بزرگ دهه نودی‌ها در داراب

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران درخصوص ضرورت راه‌اندازی واحدهای مددکاری در مدارس افزود: «یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در برنامه‌های حوزه مددکاری اجتماعی و ارتقای سلامت اجتماعی، در دسترس بودن گروه‌های مخاطب است که مدرسه این ویژگی را دارد. مدرسه محیطی اجتماعی است که گروه‌های مختلف در آن حضور دارد. در این راستا شناسایی نیازها و مشکلات افراد یکی از مهم‌ترین وظایف مددکاران اجتماعی است. رصد مسایل دانش‌آموزان یکی از وظایف مددکاران اجتماعی است. همچنین شناسایی خانواده‌های نیازمند یا شناسایی افرادی که نیازهای خاص‌تری دارند از وظایف مددکاران اجتماعی است.»

وی گفت: «هماهنگی برای بهره‌مندی افراد دارای نیازهای ویژه (منظور فقط افراد دارای معلولیت نیست)، افرادی که دارای مشکل هستند، دانش‌آموزانی که ناسازگاری دارند، در مدرسه تاخیرهای مکرر دارند یا از مدرسه فرار می‌کنند و والدین آنها درگیر طلاق هستند یا کودک آزاری‌هایی که صورت می‌گیرد بر عهده مددکاران اجتماعی است. یعنی باید جایی باشد که این دانش‌آموزان شناسایی شود و به مراجع و منابع اجتماعی متعدد ارجاع دهد. این کار بر عهده مددکار اجتماعی است.»

حضور یک مددکار اجتماعی در مدرسه با شناسایی نیازها و مشکلات دانش‌آموز، چه بسا کمک می‌کند به تدوین سیاست‌های بهتر، بازنگری سیاست‌ها و اجرای بهتر سیاست‌ها در مدرسه

تقویت ارتباط دانش‌آموز و خانواده با محیط مدرسه کار مددکار اجتماعی است

موسوی چلک تصریح کرد: «تقویت ارتباط دانش‌آموز و خانواده با محیط مدرسه کار مددکار اجتماعی است. ظرفیت‌های زیادی در مدرسه وجود دارد که با حضور مددکار اجتماعی مسایل حل می‌شود. در بسیاری از مواقع حضور مددکار اجتماعی می‌تواند مانع ترک تحصیل افراد، مانع اقدام به خودکشی یا آزارهای کودک، مانع تنش‌های معلم و دانش‌آموز یا معلمان باهم شود.»

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه مداخلات در محیط مدرسه یکی از کارهایی است که مددکاران می‌توانند در مدارس انجام دهند، گفت: «این مداخله می‌تواند به صورت روش کار با فرد یا مددکاری اجتماعی فردی باشد یا از طریق مددکاری اجتماعی گروهی در مدرسه دنبال شود. مددکار می‌تواند در محیط مدرسه با اولیای خانه کارهای گروهی انجام دهد. حتی برخی مواقع با مربیان و کادر مدرسه هم مددکاران می‌توانند همانطور که کار مددکار فردی را انجام می‌دهند کار مددکاری گروهی را هم انجام دهند.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «حتی می‌توان مدیران مدارس را از مددکاران اجتماعی انتخاب کرد. گاهی مواقع حضور یک مددکار اجتماعی در مدرسه با شناسایی نیازها و مشکلات دانش‌آموز، چه بسا کمک می‌کند به تدوین سیاست‌های بهتر، بازنگری سیاست‌ها و اجرای بهتر سیاست‌ها در مدرسه. 6 روش مددکاری وجود دارد که در مدرسه قابل استفاده و به‌کارگیری است منتهی مستلزم این است که آموزش و پرورش نیز این مساله را بخواهد. نه فقط آموزش و پرورش بلکه ساختار مدریتی کلان کشور باید بپذیرد که بهترین بستر برای ارتقای سلامت سواد اجتماعی مدرسه است. بهترین بستر برای تربیت انسان‌های خلاق، سالم و موثر مدرسه است و بهترین بستر برای فراگیری آموزش مهارت‌های اجتماعی مدرسه است.»

موسوی چلک تصریح کرد: «مدرسه می‌تواند بهترین بستر را برای افزایش مسئولیت‌پذیری و مشارکت دانش‌آموزان و افزایش سرمایه اجتماعی فراهم کند و می‌تواند بیشترین نقش را در افزایش شادی و نشاط داشته باشد. طبیعتا حضور مددکار اجتماعی به دلیل قابلیت‌های تخصصی و حرفه‌ای که دارد در کنار سایر عوامل می‌تواند بستر مهمی برای تحقق هدف مددکاری اجتماعی یعنی بهزیستن اجتماعی باشد.»

تقویت ارتباط دانش‌آموز و خانواده با محیط مدرسه کار مددکار اجتماعی است. ظرفیت‌های زیادی در مدرسه وجود دارد که با حضور مددکار اجتماعی مسایل حل می‌شود

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان نیازمند یکسری مراقبت‌های اجتماعی هستند که ذاتا وظیفه مددکار اجتماعی است، گفت: «گاهی مواقع مراجعه مددکار اجتماعی در خانواده و برقراری ارتباط با دانش‌آموز مشکلات خانواده‌ها را برطرف می‌کند.»

آمادگی برای اجرای پایلوت طرح حضور مددکار اجتماعی در مدارس

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در پایان اعلام آمادگی کرد که با همکاری آموزش و پرورش چندین مدرسه با حضور محوریت مددکار اجتماعی به مدت یکسال در اختیار انجمن مددکاران اجتماعی قرار بگیرد تا اقدامات این حوزه انجام شود و با اجرای این طرح تفاوت مدرسه با حضور و نبود مددکار اجتماعی مقایسه شود.

منبع: خبرگزاری کانون دانش آموزان (پانا)

مطالب مرتبط

برنامه ملی دادرس در تمامی مدارس اجرا می شود
پانا

برنامه ملی دادرس در تمامی مدارس اجرا می شود

۹ تیر ۱۴۰۱
مجلس دانش‌آموزی محل تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است
پانا

مجلس دانش‌آموزی محل تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است

۹ تیر ۱۴۰۱
کسب رتبه اول کشوری مسابقات حفظ ۱۰ جز قرآن کریم توسط معلم کاشانی
پانا

کسب رتبه اول کشوری مسابقات حفظ ۱۰ جز قرآن کریم توسط معلم کاشانی

۹ تیر ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرهنگیان24

© فرهنگیان24 - همه حقوق محفوظ است. مسئولیت محتوای اخبار و مقالات بر عهده منابع است.

پیوندها

  • درباره ما
  • حریم خصوصی
  • تماس با ما

ما را دنبال کنید

بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • وزارت
    • خبرگزاری ها
      • ایرنا
      • ایسنا
      • پانا
      • فارس
      • مهر
    • استان ها
      • آذربایجان شرقی
      • آذربایجان غربی
      • اردبیل
      • اصفهان
      • البرز
      • ایلام
      • بوشهر
      • چهارمحال و بختیاری
      • خراسان جنوبی
      • خراسان رضوی
      • خراسان شمالی
      • خوزستان
      • زنجان
      • سمنان
      • سیستان و بلوچستان
      • شهر تهران
      • شهرستان های تهران
      • فارس
      • قزوین
      • قم
      • کردستان
      • کرمان
      • کرمانشاه
      • کهگیلویه و بویراحمد
      • گلستان
      • گیلان
      • لرستان
      • مازندران
      • مرکزی
      • هرمزگان
      • همدان
      • یزد
  • آموزش
    • سیدا
    • پادا

© فرهنگیان24 - همه حقوق محفوظ است. مسئولیت محتوای اخبار و مقالات بر عهده منابع است.