• آخرین
  • روند
  • همه
انسان اقتصادی قابل دستکاری و قابل مدیریت از طریق مداخله فعال دولت در مکتب تربیتی نولیبرالیسم – بخش دوم

انسان اقتصادی قابل دستکاری و قابل مدیریت از طریق مداخله فعال دولت در مکتب تربیتی نولیبرالیسم – بخش دوم

2 هفته قبل
اختتامیه دهمین المپیاد ورزشی فرهنگیان البرز با معرفی تیم‌های برتر

اختتامیه دهمین المپیاد ورزشی فرهنگیان البرز با معرفی تیم‌های برتر

2 ساعت قبل
تقدیر از عملکرد آموزش و پرورش استان ایلام در برگزاری آزمون سراسری

تقدیر از عملکرد آموزش و پرورش استان ایلام در برگزاری آزمون سراسری

2 ساعت قبل
عدم تناسب حجم کتاب‌های درسی با زمان آموزش، نیازمند بررسی است

عدم تناسب حجم کتاب‌های درسی با زمان آموزش، نیازمند بررسی است

3 ساعت قبل
راهیابی ۳۰۱ اثر دانش‌آموزان خوزستانی به مرحله کشوری جشنواره فرهنگی هنری فردا

راهیابی ۳۰۱ اثر دانش‌آموزان خوزستانی به مرحله کشوری جشنواره فرهنگی هنری فردا

3 ساعت قبل
همه نهادها برای حل معضل کمبود فضای آموزشی پای کار بیایند

همه نهادها برای حل معضل کمبود فضای آموزشی پای کار بیایند

3 ساعت قبل
آیا شیوه جدید کنکور به عدالت آموزشی نزدیک‌تر است

آیا شیوه جدید کنکور به عدالت آموزشی نزدیک‌تر است

5 ساعت قبل
آیا شیوه جدید اجرای کنکور به عدالت آموزشی نزدیک‌تر است

آیا شیوه جدید اجرای کنکور به عدالت آموزشی نزدیک‌تر است

5 ساعت قبل

تمرکز نظام آموزش چین بر غنی‌سازی اوقات دانش‌آموزان

6 ساعت قبل
برنامه تابستانی آموزش و پرورش، عقب‌ماندگی تحصیلی را جبران می‌کند

برنامه تابستانی آموزش و پرورش، عقب‌ماندگی تحصیلی را جبران می‌کند

7 ساعت قبل

آیین نامه رتبه بندی معلمان در مسیر ابلاغ قرار گرفت

22 ساعت قبل
آیین‌نامه رتبه‌بندی فرهنگیان در مسیر ابلاغ

آیین‌نامه رتبه‌بندی فرهنگیان در مسیر ابلاغ

24 ساعت قبل
ضرورت آگاه‌سازی خانواده‌ها در فرآیند سنجش دانش‌آموزان

ضرورت آگاه‌سازی خانواده‌ها در فرآیند سنجش دانش‌آموزان

1 روز قبل
  • بیمه تکمیلی فرهنگیان
  • رتبه بندی معلمان
  • اینترنت رایگان معلمان
  • آموزش سیدا
  • آموزش پادا
  • شبکه شاد
جمعه ۱۰ تیر ۱۴۰۱
فرهنگیان24
  • صفحه اصلی
  • اخبار وزارت
  • خبرگزاری ها
  • اخبار استان ها
    • استان های شمالی
      • گیلان
      • مازندران
      • گلستان
    • استان های شرقی
      • خراسان رضوی
      • خراسان شمالی
      • خراسان جنوبی
      • سیستان و بلوچستان
      • کرمان
    • استان های غربی
      • آذربایجان شرقی
      • آذربایجان غربی
      • اردبیل
      • ایلام
      • کرمانشاه
      • کردستان
      • زنجان
      • همدان
      • لرستان
      • کهگیلویه و بویراحمد
      • چهارمحال و بختیاری
    • استان های جنوبی
      • هرمزگان
      • خوزستان
      • بوشهر
    • استان های مرکزی
      • شهر تهران
      • شهرستان های تهران
      • البرز
      • اصفهان
      • مرکزی
      • یزد
      • قم
      • قزوین
      • سمنان
      • فارس
  • آموزش
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
فرهنگیان24
  • صفحه اصلی
  • اخبار وزارت
  • خبرگزاری ها
  • اخبار استان ها
    • استان های شمالی
      • گیلان
      • مازندران
      • گلستان
    • استان های شرقی
      • خراسان رضوی
      • خراسان شمالی
      • خراسان جنوبی
      • سیستان و بلوچستان
      • کرمان
    • استان های غربی
      • آذربایجان شرقی
      • آذربایجان غربی
      • اردبیل
      • ایلام
      • کرمانشاه
      • کردستان
      • زنجان
      • همدان
      • لرستان
      • کهگیلویه و بویراحمد
      • چهارمحال و بختیاری
    • استان های جنوبی
      • هرمزگان
      • خوزستان
      • بوشهر
    • استان های مرکزی
      • شهر تهران
      • شهرستان های تهران
      • البرز
      • اصفهان
      • مرکزی
      • یزد
      • قم
      • قزوین
      • سمنان
      • فارس
  • آموزش
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
فرهنگیان24
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه نخست خبرگزاری ها فارس

انسان اقتصادی قابل دستکاری و قابل مدیریت از طریق مداخله فعال دولت در مکتب تربیتی نولیبرالیسم – بخش دوم

۲۹ خرداد ۱۴۰۱
0
انسان اقتصادی قابل دستکاری و قابل مدیریت از طریق مداخله فعال دولت در مکتب تربیتی نولیبرالیسم – بخش دوم

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ این مقاله در هفت بخش تنظیم شده است. متنی که می‌خوانید بخش دوم مقاله حمداله محمدی و دیگران با عنوان «تعلیم و تربیت و کارآفرین رقابتی: تاملی بر تحول مفهوم «انسان اقتصادی» از مکتب تربیتی لیبرالیسم کلاسیک تا نولیبرالیسم» است:

در بخش اول مطرح شد که اصلاحات بازارمحور نولیبرالیسم در سال­های اخیر به عنوان بخشی از ضرورت عصر حاضر رسوخ کرده و سبب فهم نوین از ماهیت و وجود اجتماعی انسان شده است و این فهم نوین، سبب تحول در مفهوم انسان اقتصادی شده است. لذا مفهوم «انسان اقتصادی» به عنوان مبنای انسان‌شناختی مکتب تربیتی نولیبرالیسم، نیاز است از طریق تحلیل گفتمانی و پژوهش فلسفی مورد بررسی قرار گیرد.

مطالب مرتبط

اختتامیه دهمین المپیاد ورزشی فرهنگیان البرز با معرفی تیم‌های برتر

تقدیر از عملکرد آموزش و پرورش استان ایلام در برگزاری آزمون سراسری

عدم تناسب حجم کتاب‌های درسی با زمان آموزش، نیازمند بررسی است

در این بخش به تحلیل مفهوم «انسان اقتصادی» از منظر مکتب تربیتی نولیبرالیسم، و نقش تعلیم و تربیت در این باره می پردازد.

در این پژوهش از روش تحلیل مفهومی از نوع «ارزیابی ساختار مفهوم» بهره برده شده است. همانطور که کومبز و دنیلز(1388: 56) بیان می­کنند، هدف تحلیل «ساختار مفهوم» فهم ساختار مفهومی زیرساز یک نظریه و تعیین کفایت آن برای استفاده در تحقیقات تربیتی است. این متفکران  رهنمود برای ارزیابی ساختار مفهوم بیان می­کنند: نگاه به فرد و جهان، توانایی در نیل به مقاصد تربیتی، موجه بودن فرآیندهای زیربنای ساختار مفهومی و بررسی انسجام و ناسازواری­های ساختار مفهومی.

در این پژوهش سعی بر آن است با تکیه بر چارچوب فکری فوکویی، «انسان اقتصادی» به عنوان یک مفهوم مورد تحلیل  قرار گیرد و فرآیندهای زیربنایی(با تاکید بر مبانی انسان‌شناختی نولیبرالیسم) این ساختار مفهومی، میزان انسجام و ناسازواری و هم‌چنین شیوة دید آن به افراد مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و در نهایت توانایی آن در نیل به اهداف تربیتی، بررسی شود. به عبارت بهتر، ارزیابی ساختار مفهوم انسان اقتصادی شامل پاسخ به سؤالات زیر در پرتو مطالعات فلسفی است: مفهوم «انسان اقتصادی» دارای چه مبانی فلسفی‌ای است؟ آیا عناصر تشکیل‌دهندة مفهوم انسان اقتصادی باهم سازوار هستند؟ آیا با توجه به مبانی انسان­شناختی و سازواری، مفهوم انسان اقتصادی می­تواند در نیل به اهداف تربیتی مفید باشد؟

 

  • فوکو نولیبرالیسم را به عنوان نوعی از ذهنیت­ حکومتی و یا به عبارت بهتر به عنوان «شکلی از عمل» مورد تحلیل قرار داد مفهوم ذهنیت ­حکومتی (Governmentality) متشکل از 2 بعد است:Govern (حکومت) و Mentality(ذهنیت).

ذهنیت ­حکومتی

فوکو برپایة مفهوم نوینی که از قدرت و سوژه ارائه کرده بود، نولیبرالیسم را نه صرفاً به عنوان نوعی اندیشه در باب دولت و حکومت؛ بلکه به عنوان نوعی از ذهنیت­ حکومتی و یا به عبارت بهتر به عنوان «شکلی از عمل» مورد تحلیل قرار داد (Flew, 2012). مفهوم ذهنیت ­حکومتی (Governmentality) متشکل از 2 بعد است:Govern (حکومت) و Mentality(ذهنیت). فوکو با ابداع این مفهوم معتقد است مطالعة فناوری­های قدرت بدون بررسی عقلانیت زیربنای آنها ممکن نیست(Lemke, 2001a). بنابراین مفهوم ذهنیت ­حکومتی در منظر فوکو دارای 2 بعد است: اول عرصة گفتمانی برای مشروعیت‌بخشی به کاربرد قدرت و بعد دوم عرصة مداخله یا کاربرد قدرت است که شامل پرورش سوژه و ایجاد فرآیندها، نهادها و قوانینی است که حکومت را ممکن می­کنند.

مفهوم «زیست قدرت» و «زیست سیاست» محور مطالعات فوکو در باب ذهنیت ­حکومتی است. او با این مفهوم جنبة دیگری از قدرت را مطرح می­کند که هدف آن نه ایجاد محدودیت و انضباط با بهره‌­گیری از قوة قهریه، بلکه اِعمال انضباط بر زندگی افراد است که در پی افزایش سودمندی و سر به راه بودن آنهاست(Dreyfus & Rainbow, 2001). در حالی­که قدرت سرکوبگر در پی آن است تا از طریق ایجاد محدودیت و اعمال کنترل­های بیرونی مانند شکنجه و تنبیه، انضباط را عملی سازد، مبنای «زیست سیاست» اِعمال قدرت به شیوه­ای نوین و با بهره­گیری از فناوری­های نوین قدرت است.

 

زیست قدرت «بیش‌تر از اینکه از طریق قدرت جبری تمامیت­گرا اِعمال شود، توسط نظامی پیچیده از «قدرت/ دانش» اتفاق می‌افتد»(Oksala, 2013:62). در مفهوم زیست­ سیاست، قدرت با مفاهیمی مثل تولد، مرگ، سلامت و جنسیت مرتبط می­شود و از آن می­توان به ظهور زیست‌­شناسی در سیاست تعبیر کرد؛ به عبارت دقیق‌تر در مفهوم زیست سیاست، مقولات مربوط به زندگی و سیاست برای ایجاد یک ذهنیت ­حکومتی گردهم­ می‌آیند و خود زندگی مورد هدف سیاست قرار می­گیرد. مسأله زیست ­سیاست نحوة مدیریت نیروهای بدن انسان برای شکل دادن سوژه‌های مورد هدف است(Mills, 2013). بنابراین می­توان گفت در فرآیند زیست سیاست، کاربرد قدرت از طریق اعمال کنترل غیرمستقیم بر عناصر حیات انسان مانند کنترل جمعیت(شامل زاد و ولد و مرگ) و کنترل سلامت جسمی و روانی افراد صورت می‌گیرد. برای رسیدن به این هدف زیست‌شناسی و روان­شناسی عناصر مهمی هستند که قدرت از آنها بهره می­گیرد.

 

  •  تعلیم و تربیت یکی از مهم­ترین ابزارهای سوژه­پروری است و به همین دلیل بسیار مورد توجه نولیبرالیسم است.

«فناوری خود» و تعلیم و تربیت

ظهور مفهوم نوین از انسان اقتصادی به عنوان «کارفرمای خویشتن» تحولی در «ذهنیت حکومتی» و به تبع آن تعلیم و تربیت به شمار می­‌رود. در حالیکه انسان اقتصادی لیبرالیسم کلاسیک، انسان آزاد است و دولت و دیگران باید به این آزادی و خودمختاری او احترام بگذارند، انسان اقتصادی نولیبرالیسم تبدیل به انسان قابل دستکاری و قابل مدیریت می‌شود(Olssen & Peters, 2005) که باید از طریق مداخلة فعال دولت ایجاد شود. بنابراین در حالیکه «ذهنیت حکومتی» کلاسیک بر سیاست عدم مداخله تاکید می‌کرد، نولیبرالیسم مبتنی بر مداخلة فعال از طریق فرآیند سوژه­‌پروری است(Rapper, 2015). نولیبرالیسم سعی دارد از طریق فناوری­های نوین قدرت همانند فناوری­های پایش مداوم در نهادهای تربیتی، افراد را به کارفرمایانی بدل کند که به صورت مداوم برای دست‌یابی به شایستگی­ها و مهارت­های لازم برای تحقق سرمایه انسانی و رقابت در شرایط نابرابر و متغیر نوین در حال کنترل خویشتن هستند(Cotoi, 2011).  تعلیم و تربیت یکی از مهم­ترین ابزارهای سوژه­پروری است و به همین دلیل بسیار مورد توجه نولیبرالیسم است.

 

در فرآیند تعلیم و تربیت و سوژه‌­پروری نولیبرالیسم، در مقابل فناوری سنتی حکومت ـ که مبتنی بر سلطه بود ـ فناوری نوینی ظاهر می‌شود که فوکو از آن به «فناوری خود» تعبیر می­کند. فناوری خود ناظر به پرورش سوژه از طریق کارکردهای نوین قدرت همانند استانداردسازی، پایش عملکرد و ارزیابی مداوم در داخل نظام­های تربیتی است که «شور» و «رایت»  از آن به گسترش فرهنگ پایش در نهادهای تربیتی تعبیر می­کنند و هدف آن، تربیت نوع خاصی از سوژه است: «افرادی مدیر بر خویشتن که خود را تسلیم پایش مداوم می­کنند»(Shore & Wright, 2000).  انسان اقتصادی نولیبرالیست که هدف پرورش سوژه است، انسانی ذره­ای، آزاد و خودمحور است(Rapper, 2015). با توجه به این دو دیدگاه متناقض­‌نما، می‌توان گفت پرورش سوژه در ذهنیت حکومت نولیبرالیسم شرایطی را مهیا می­سازد که طی آن فرد در ظاهر آزاد و مختار است، ولی در نگاهی ژرف­تر مجبور به تطابق با اصول و ارزش­های مدنظر ارزش‌یابی­ها و پایش­های استاندارد و مداوم است. از این امر می­توان به تنظیم­‌گری پنهان و به تعبیر «استفن بل» تنظیم‌گری مجدد یاد کرد که «نه به معنای ترک کنترل دولتی، بلکه شکل­‌گیری نوع نوینی از کنترل است… و در آن، دولت در پی کنترل نامشهود، غیرمستقیم و مبتنی بر خود کنترلی افراد است»(Ball, 2003: 217).

  • انسان اقتصادی نولیبرالیسم تبدیل به انسان قابل دستکاری و قابل مدیریت می‌شود که باید از طریق مداخلة فعال دولت ایجاد شود. نولیبرالیسم مبتنی بر مداخلة فعال از طریق فرآیند سوژه­پروری است

بنابراین در ذهنیت حکومتی نولیبرالیسم سعی بر آن است از طریق اعمال زیست قدرت و فناوری خود در فرآیند تعلیم و تربیت، افرادی را پرورش دهد که خودمحوری و ذره‌­وار بودن، ویژگی اساسی آنهاست. این سوژه‌­ها در ظاهر آزاد و مختار هستند تا زمان و منابع خود را برای تحقق هرچه بهینه‌­تر سرمایة انسانی در وجود خودشان مدیریت کنند. کارآفرینان رقابتی در دنیایی از عدم قطعیت، مسؤولیت و خطرپذیری در قبال تصمیمات خود را بر عهده می­‌گیرند و دولت هیچ تعهدی برای تضمین خوشبختی آنها ندارد و صرفا از طریق مداخله در شرایط بازار، امکان رقابت آزاد را برای آنها مهیا می­سازد. در حقیقت دولت از طرفی خود را نسبت به تامین خدمات عمومی و حمایتی رها می‌­سازد و از طرف دیگر مبتنی بر فناوری‌های نوین قدرت، کنترل غیرمستقیم بر شکل­گیری هویت آنها دارد.

  • انسان اقتصادی، محور ذهنیت حکومتی در مکتب نولیبرالیسم است و فهم تعلیم و تربیت نولیبرال تنها در سایة بررسی مبانی انسان‌شناختی و مفهوم انسان اقتصادی ممکن است

انسان اقتصادی، محور ذهنیت حکومتی در مکتب نولیبرالیسم است و فهم تعلیم و تربیت نولیبرال تنها در سایة بررسی مبانی انسان‌شناختی و مفهوم انسان اقتصادی ممکن است. در بخش سوم، مفهوم انسان اقتصادی را در طول تاریخ لیبرالیسم مورد بررسی قرار می‌دهیم و نیز به بررسی کفایت این مفهوم برای نیل به اهداف تربیتی و میزان سازواری درونی آن می­‌پردازیم.

ادامه دارد …

این مقاله در پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت، پاییز و زمستان 1397، سال 8، شماره 2 منتشر شده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

جای خالی شاگردان در مدرسه!
فارس

جای خالی شاگردان در مدرسه!

۶ تیر ۱۴۰۱
مدارس ماهنشان برای دهه 60 است/50 درصد مدارس تخریبی است
فارس

مدارس ماهنشان برای دهه 60 است/50 درصد مدارس تخریبی است

۵ تیر ۱۴۰۱
فارس

«انسان اقتصادی» منفعت جو و مبادله گر در مکتب تربیتی لیبرالیسم – بخش سوم

۴ تیر ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرهنگیان24

© فرهنگیان24 - همه حقوق محفوظ است. مسئولیت محتوای اخبار و مقالات بر عهده منابع است.

پیوندها

  • درباره ما
  • حریم خصوصی
  • تماس با ما

ما را دنبال کنید

بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • وزارت
    • خبرگزاری ها
      • ایرنا
      • ایسنا
      • پانا
      • فارس
      • مهر
    • استان ها
      • آذربایجان شرقی
      • آذربایجان غربی
      • اردبیل
      • اصفهان
      • البرز
      • ایلام
      • بوشهر
      • چهارمحال و بختیاری
      • خراسان جنوبی
      • خراسان رضوی
      • خراسان شمالی
      • خوزستان
      • زنجان
      • سمنان
      • سیستان و بلوچستان
      • شهر تهران
      • شهرستان های تهران
      • فارس
      • قزوین
      • قم
      • کردستان
      • کرمان
      • کرمانشاه
      • کهگیلویه و بویراحمد
      • گلستان
      • گیلان
      • لرستان
      • مازندران
      • مرکزی
      • هرمزگان
      • همدان
      • یزد
  • آموزش
    • سیدا
    • پادا

© فرهنگیان24 - همه حقوق محفوظ است. مسئولیت محتوای اخبار و مقالات بر عهده منابع است.