معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: رویکرد و سیاست آموزش و پرورش در دولت سیزدهم بر مشارکت صد درصدی دانشآموزان در طراحی و اجرای فعالیتهای تربیتی و پرورشی تدوین شده است.
اصغر باقرزاده در دوره توانمندسازی یاوران ولایت فرهنگیان استان بوشهر در مشهد مقدس با بیان اینکه دو نوع نگرش تربیتی وجود دارد، اظهار کرد: در نگرش اول، تربیت دینی مترادف با افزایش تعلیمات دینی است که بر اساس این نگرش، سخنرانی و مسابقه، سبب تربیت دینی انجام میشود.
وی ادامه داد: در این نگرش دانشآموز به جای یک عنصر موثر، عنصری متاثر و مصرفی شناخته میشود.
باقرزاده خاطرنشان کرد: در نگرش نخست، نظام ارزشیابی فعالیتهای پرورشی بر اساس اعداد و ارقام و اعداد شرکت در مسابقات و جشنوارهها و رتبههای کسب شده است.
وی با بیان اینکه در نگرش دوم الزاماً روشهای مستقیم منجر به تربیت نمی شود، افزود: چون متربی مربی را دوست دارد از چرایی کار مربی جستجو نمیکند و از وی الگو میپذیرد به این دلیل برای توفیق در فرایند تربیت، عامل تربیت خود باید تربیت یافته باشد.
باقرزاده گفت: مربی از طریق تکریم و محبت به دانشآموز میتواند او را تربیت کند و زندگی عادی مربی درس متربی می شود تا در برابر آسیبهای اجتماعی واکسینه شود.
وی تاکید کرد: در تربیت باید اختیار و انتخاب قرار داده شود و صلاحیتهای غیر ارادی غیر پایدار و فاقد ثواب است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: خوب گوش دادن، خوب نگاه کردن و خوب تعقل کردن به عنوان سه آموزه قرانی، مبنای تربیتی هستند.
باقرزاده در ادامه به چهار رویکرد و سیاست معاونت پرورشی و فرهنگی در دولت سیزدهم پرداخت و اظهار کرد: فعالیتهای پرورشی با سایر برنامه مدرسه تلفیق میشود و مسابقات قرآن و مسابقات فرهنگی و هنری بر اساس کتابهای درسی برگزار میشود.
وی گفت: رویکرد و سیاست آموزش و پرورش در دولت سیزدهم بر مشارکت صد درصدی دانشآموزان در طراحی و اجرای فعالیتهای تربیتی و پرورشی تدوین شده است.
باقرزاده افزود: برگزاری دورههای توانمندسازی مربیان و معاونان پرورشی یکی دیگر از برنامههای این معاونت است که استان بوشهر در این خصوص پیشتاز سایر استانها است.
وی در پایان تاکید کرد: ادغام جشنوارههای موازی، چهارمین رویکرد و سیاست معاونت پرورشی است.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر