در راستای عملیاتی نمودن بهینه برنامه ها و طرح های دوره ابتدایی نشست هماندیشی راهبران آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش استان کردستان برگزار شد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان، این نشست صبح روز گذشته با حضور سرپرست معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان و کارشناسان این حوزه در اداره کل و نماینده راهبران آموزشی و تربیتی و شهرستان ها مناطق تابعه به منظور تبیین و تشریح برنامه های دوره ابتدایی و تبادل نظر و تجارب جهت دستیابی به اهداف مورد نظر در سند تحول بنیادین و برنامههای معاونت آموزش ابتدایی در سال تحصیلی جدید در سالن اجتماعات اداره کل برگزار شد.
غلامعلی کرمی نیاز سرپرست معاونت آموزش ابتدایی استان در این نشست تشکیل کلاس های چند پایه در مناطق روستایی برای تحقق عدالت آموزشی را ضروری دانست و اظهار کرد: احیای پست راهبران آموزشی از بهترین و موثرترین اقدامات حوزه آموزش ابتدایی در راستای بهبود مدیریت و ارتقای سطح کیفیت آموزشی و پرورشی بود.
وی به اهداف تشکیل راهبران آموزشی در مناطق روستایی نیز اشاره کرد و ارتقای کیفی امور آموزشی و پرورشی در روستاها، ارتقای مهارت حرفه ای معلمان آموزش ابتدایی، جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان روستایی و کاهش شکاف آموزشی دانش آموزان روستایی نسبت به سایر مناطق را از مهم ترین این اهداف برشمرد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان از راهبران آموزشی و پرورشی به عنوان بازوان توانمند تحول در آموزش و کیفیت بخشی به برنامه های آموزشی و پرورشی نام برد و گفت: راهبران آموزشی باید از علم و تخصص برخوردار بوده و دارای مهارت های فنی، علمی و روابط انسانی مطلوب باشند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود برنامه محوری را از مهم ترین اولویت های حوزه معاونت ابتدای ذکر نمود وخاطر نشان کرد: در روند برنامه ریزی، اصل کنترل و پایش می تواند رکن اصلی تحقق فعالیت ها باشد که راهبران آموزشی و تربیتی در تحقق این امر می توانند کمک شایانی نمایند .
کرمی نیاز در ادامه با اشاره به برنامه های اولویت دار معاونت، بر کیفیت بخشی به آموزش و ارتقای یادگیری و تربیت تمام ساحتی تاکید و افزود: برنامه انسداد مبادی بیسوادی به منظور جذب کودکان بازمانده از تحصیل و دانش آموزان تارک تحصیل از دیگر برنامه های این معاونت است .
کرمی نیاز یکی دیگر از شاخص های عملکردی را پوشش تحصیلی نوآموزان دوره پیش دبستان دانست و افزود: استفاده از ظرفیت مدارس روستایی و شناسایی دانش آموزان و نوآموزان در قالب طرح های مختلف دوره پیش دبستان و همچنین نوآموزان بازمانده از دوره ی یک ساله می تواند کمک شایانی به رشد و توسعه این دوره نماید.
معاون آموزش ابتدایی استان هم چنین با اشاره به اجرای طرح تثبیت و جبران، بر توجه جدی به دانش آموزان پایه اول و دوم ابتدایی تاکید کرد و اظهار داشت: نگران آموزش این دانش آموزان هستیم چرا که پایه سواد این دانش آموزان اگر ضعیف باشد قطعاً در آینده تحصیلی آنها تأثیر گذار خواهد بود .
معاون آموزش ابتدایی استان در ادامه با اشاره به تشکیل کارگروه های سه گانه نظارت، رصد و پایش تحصیلی دانش آموزان و توانمند سازی نیروی انسانی که با حضور نماینده راهبران وکارشناسان اداره کل تشکیل شده است؛ خاطر نشان نمود: بهره گیری از خرد جمعی و مشارکت عمومی می تواند زمینه اجرای بهینه برنامه ها را فراهم نماید .
در ادامه روسای ادارت دوره اول ودوم ابتدایی و تکنولوژی آموزشی هریک به تشریح برنامه ها وطرح های در حال اجرا در دوره ابتدایی پرداختند .
بهره گیری از پیشنهادت سازنده راهبران و پاسخگویی به سوالات همکاران از دیگر برنامه های این نشست بود.