حسنعلی میرعبدی گفت: توسعه مدارس شبانه روزی تاثیر زیادی در حل مشکل بازماندگان و تارکان از تحصیل در سیستان و بلوچستان دارد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، میرعبدی در جلسه شورای معاونین اداره کل که با حضور باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: پهناوری و پراکندگی نامتعارف جمعیت در سیستان و بلوچستان از جمله عواملی است که بر تمامی مسایل فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و … تاثیر می گذارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان رشد فزاینده جمعیت دانش آموزی را یکی از مهمترین مسایل پیش روی آموزش و پرورش در سیستان و بلوچستان عنوان و تصریح کرد: این رشد جمعیت موجب شده تا علی رغم همه خدمات انجام شده در این استان همواره با کمبود فضای آموزشی و کمبود نیروی انسانی مواجه باشیم.
میرعبدی سرانه فضای آموزشی استان را به ازای هر دانش آموز ۳.۲ متر مربع عنوان کرد و گفت: در سال تحصیلی گذشته ۸۵۰ هزار دانش آموز در استان وجود داشت و در سال تحصیلی جدید نیز با ثبت نام بیش از ۱۱۲ هزار نفر روبرو خواهیم بود که ۹۲ هزار نفر آنان موالید سال ۱۳۹۵ هستند.
وی ادامه داد: پراکندگی غیرمتعارف روستاها، قهر طبیعت، مشکلات اقتصادی و اجتماعی و حاشیه نشینی از جمله مشکلات موجود در این استان است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: تراکم بالای جمعیت در کلاس های درس، بازماندگان از تحصیل و موضوع ترک تحصیل به دلایلی مانند اشتغال زودهنگام در پسران در مناطق مرزی و ازدواج زودهنگام برای دختران از مهمترین مشکلات احصا شده پیش روی آموزش و پرورش در سیستان و بلوچستان است.
میرعبدی ادامه داد: ۴۲ هزار بازمانده از تحصیل نیز یکی دیگر از چالش های اساسی آموزش و پرورش استان است.
وی توسعه مدارس شبانه روزی و طرح روستا مرکزی را از مهمترین راهکارهای کاهش تعداد بازماندگان و تارکان از تحصیل در استان عنوان کرد و گفت: در این زمینه نیازمند حمایت ویژه مسئولان کشوری هستیم.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان