به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی؛ سید یدالله حسینی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین خبر داد: به منظور ارتقای سطح مهارت های حرفه ای راهبران آموزشی و تربیتی و همچنین نظارت بر فرایند انتخاب، انتصاب و استمرار خدمت آنان، فعالیت های راهبران آموزشی و تربیتی در سال تحصیلی 1401-1400 مورد پایش و ارزشیابی قرار گرفت.
حسینی معاون آموزش ابتدایی استان اظهار داشت: یکی از مهمترین وظایف نظام آموزش و پرورش ایجاد بستر مناسب جهت رشد و تعالی همه جانبه ی دانش آموزان سراسرکشور و سوق دادن آنان به سوی علم و نهادینه کردن تفکر، پرسشگری و تربیت انسان هایی مومن، با نشاط، اندیشه ورز و خلاق است. از آنجا که آموزش و پرورش دوره ی ابتدایی به پهنای سرزمین ایران از شهر تا روستا و مناطق عشایری و مرزی گسترده است، تشکیل کلاس های چندپایه فرصتی بی بدیل برای ارایه خدمات آموزشی و پرورشی به کودکان مناطق کم جمعیت و روستایی است .
وی ادامه داد: به منظور تحقق عدالت آموزشی و ایجاد فرصت های برابر آموزشی، بهبود مدیریت و تسهیل امر نظارت و راهنمایی بر فعالیت های آموزشی و تربیتی، اداری و امور مالی مدارس چند پایه روستایی، عشایری و مرزی توسط افرادی توانمند به عنوان راهبر آموزشی و تربیتی در مناطق فاقد مجتمع های آموزشی و پرورشی روستایی و عشایری لازم و ضروری است تا فرایندهای آموزش و یادگیری مدارس را تسهیل، هدایت و راهبری نمایند.
حسینی در تشریح شایستگی های فردی و اقدامات مورد انتظار راهبران گفتند: راهبر آموزشی و تربیتی نیروی رسمی آموزش و پرورش است که ضمن برخورداری از شایستگی ها و صلاحیت های دانشی و مهارتی روزآمد، هدایت، راهبری و نظارت مستمر بر فرآیندهای آموزشی و پرورشی را از طریق بهره گیری از شیوه ها و روشهای مناسب و سرلوحه قرار دادن اسناد تحولی و اهداف دوره با تمرکز بر فعالیت مدارس، مدیران، معلمان وسایر کارکنان در جهت دستیابی به تعالی مدیریت آموزشگاهی و رشد و بالندگی حرفه ای کارکنان در راستای تسهیل تحقق اهداف آموزشی و پرورشی بر عهده دارد.
این مسئول در راستای تشریح برنامه پایش و ارزشیابی فعالیت های راهبران آموزشی و تربیتی در سال تحصیلی 1401-1400 گفتند: پیرو دستورالعمل اجرایی راهبران آموزشی و تربیتی و به منظور پایش و ارزشیابی فعالیت های آنان در نواحی و مناطق و ارائه بازخوردهای لازم برای انجام اصلاحات مورد نیاز، شاخص های نظارت از فعالیت های راهبران آموزشی و تربیتی در سال تحصیلی 1401-1400 توسط دبیرخانه کیفیت بخشی به کلاس های چندپایه (مستقر در اداره دوره دوم ابتدایی) طراحی و تدوین و به نواحی و مناطق ارسال شد. مقرر شد پس از طرح موضوع در شورای راهبری منطقه، نمون برگ مذکور برای هر راهبر به صورت جداگانه تکمیل و با امضای معاون آموزش ابتدایی ناحیه/ شهرستان/ منطقه به معاونت آموزش ابتدایی استان ارسال گردد.
معاون آموزش ابتدایی استان افزود: استان قزوین دارای 44 راهبر آموزشی و تربیتی می باشد که نظارت از کلاس های چند پایه در مناطق محروم و صعب العبور را بر عهده دارند، این راهبران طی 2 مرحله در سال تحصیلی توسط اعضای شورای مرکزی و بر اساس شاخص های نظارت، برنامه ریزی، توانمند سازی و پایش یادگیری (مجموعا 100 امتیاز) مورد ارزیابی قرار می گیرند، در نظر است راهبرانی که کمتر از 60 امتیاز کسب می کنند، در دوره های ارتقای سطح صلاحیت های حرفه ای که توسط شورای مرکزی راهبران طراحی و اجرا می شود شرکت نمایند. در صورت عدم شرکت یا عدم کسب حد نصاب نمره پس از برگزاری دوره توسط افراد مورد نظر، معاونت آموزش ابتدایی ناحیه/ شهرستان/ منطقه می بایست نسبت به معرفی دو برابر ظرفیت افراد واجد شرایط احراز پست راهبری، به منظور شرکت در مصاحبه علمی-تخصصی در استان اقدام نماید.
وی تصریح کرد: در پایان و پس از اتمام فرایند نظارت بر عملکرد راهبران در سطح نواحی و مناطق، بر اساس جدول زمان بندی ارسالی، شاخص ها و مستندات راهبران آموزشی و تربیتی توسط اعضای شورای مرکزی راهبران استان مورد بازدید و صحت سنجی قرار گرفت.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان قزوين