«موفّقیّت به توانمندی خاصّی نیاز ندارد. طبقهی اجتماعی هم تعیین نمیکند ما چه کسی هستیم، بلکه تلاش، انگیزه و هدفمندی هرکس کیستی او را مشخص میکند.»
آنچه خواندید نظر مهدیّه صمدی، نوجوان پانزدهساله و دانشآموز کلاس نهم مدرسهی شهید بصیر2، دربارهی راه پیشرفت است. او با توجّه به علاقهمندیهایش در مسیر پیروزی گام گذاشته و موفّقیّتهایی به دست آورده است. ادامهی گفتوگوی ما با مهدیّه را بخوانید.
از شاهنامه تا نهجالبلاغه
علایقم را با شرکت در مسابقات مختلف کشف کردم. از دورهی دبستان با شرکت در «پرسش مهر» و کسب رتبهی برتر استان، نخستین موفّقیّتم را به دست آوردم. پس از آن در پایهی چهارم در مسابقات شاهنامهخوانی با داستان «نبرد رستم و افراسیاب» رتبهی برتر استان را کسب کردم. سال 1400 نیز در رشتهی گویندگی و مجریگری در مسابقهای که از سوی بسیج در سه مرحله برگزار شد، رتبهی برتر شهرستان مشهد را از آن خود کردم.
امّا امسال در مسابقهی نهجالبلاغه با این هدف شرکت کردم تا بتوانم با زندگی امامعلی(ع) آشنا شوم و از این طریق، هم خودم بهره ببرم و هم آموختههایم را به دوستانم آموزش بدهم. اعتقاد دارم استفاده از تفسیر این کتاب ارزشمند تأثیر بسیار خوبی بر زندگی همهی ما بهویژه شیعیان دارد و با شناخت این امام بزرگوار میتوانیم خیلی بهتر زندگی کنیم. در این مسابقه هم رتبهی سوم منطقه را بهدست آوردم و آثارم را برای شرکت در مقطع استانی ارسال کردم.
پیروز مناظره و انتخابات شورا
گام بعدی من برای کسب موفّقیّت، حضور در انتخابات شورای دانشآموزی مدرسه و سپس منطقه بود. من نمایندهی یک مدرسه عادی آن هم از منطقهی کمبرخوردار شهر بودم. با توجّه به سهمیهی بالای مدارس نمونه و تیزهوشان، ابتدا امیدی به موفّقیّت در این راه نداشتم امّا وقتی توانستم با تلاش زیاد به این شورا راه پیدا کنم، فهمیدم برای رسیدن به موفّقیّت، اختلاف سطح طبقاتی نمیتواند مانعی جدی باشد.
در این بین، در مسابقات مناظره شرکت کردم و با بالاترین نمره در استان اوّل شدم و به مرحلهی سوم کشوری قطب راه پیدا کردم. به علّت حضور فعّال در بسیج دانشآموزی منطقه هم شایستهی تقدیر شناخته شدم.
مشارکت برای مشکلیابی مدارس
در شورای دانشآموزی در درجهی اوّل خواستههای بچّهها را به مسئولان آموزشگاه منتقل میکنم و در این راه موفّق بودهام. کمیتههای بسیاری مانند کمیته فرهنگی، ورزشی، نماز و … تشکیل دادم و برای هریک سرگروهی انتخاب کردم تا مشکلات بچّهها را با هم حل کنیم. در سطح منطقه هم جلساتی برگزار میکنیم تا با مشکلیابی مدارس، مسئولان منطقه را در جریان آنها قرار دهیم.
دنیای شاهنامهخوانی و مجریگری
شاهنامهخوانی را از کلاس سوم به طور حرفهای شروع کردم و حدود 35 شعر از شاهنامه و تعدادی هم از حافظ و سعدی را حفظ هستم.
مجریگری را هم از بچّگی دوست داشتهام و نخستینبار هنگام انتخابات شورای دانشآموزی اوّلین اجرا را تجربه کردم.
ورزش و نقّاشی را دوست دارم
کلاس پنجم دورههای «سبک وادوریو» در رشتههای کاراته و ژیمناستیک را گذراندم و خیلی دوست دارم این دو رشتهی ورزشی را در ردههای قهرمانی ادامه دهم. در رشتههای هنری به نقّاشی و تئاتر خیلی علاقهمندم بهطوریکه سال96 در «دوازدهمین یادوارهی کودک و محرّم» اثرم شایستهی تقدیر شد و اکنون عضو گروه تئاتر مدرسه هستم.. در جشنوارهی تئاتر استان هم شرکت کردهام و منتظر نتیجهی آن هستم.
برای آینده
دوست دارم در آینده معلّم شوم. قصد دارم رشتهی علوم انسانی را در دبیرستان ادامه دهم تا به دانشگاه تربیّتمعلّم برسم. نقطهی مشترک فعّالیّتهایم علاقهام به ادبیّات است و حس افتخاری که پیروزی به من میدهد. مادر و پدرم خیلی به من امید میدهند و حمایتم میکنند. خانمها صراحتی و زارع، مدیر و معاون مدرسهمان، و عمّهام خیلی تشویقم میکنند که از آنها ممنونم.
یک زمین، یک نفر
به دوستانم توصیّه میکنم هرگز از تلاش دست برندارند، از مسیری هم که برای رسیدن به هدف طی میکنند لذّت ببرند و فقط مقصد برایشان مهم نباشد. خودشان را دوست داشته باشند زیرا روی کرهی زمین از هر فردی یکی هست و خداوند از هر نفر فقط یکی خلق کرده است.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی