مدیر کل آموزش و پرورش استان گیلان در نشست تخصصی پیگیری وضعیت کودکان بازمانده از تحصیل، گفت: شناسایی، جذب و نگهداشت کودکان 6 تا ۱۱ ساله که کودکان لازم التعلیم هستند بسیار مورد تأکید است.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان، محمد فائزی در این نشست با اشاره به انسداد مبادی بی سوادی در راستای عدالت آموزشی و تحقق اهداف سند تحول بنیادین، خاطر نشان کرد: خوشبختانه یک قرارگاه جهادی در سطح وزارتخانه با پیگیری وزیرآموزش و پرورش آغاز به کار کرده است تا بتوانیم با روحیه جهادی در این مسیر موفق باشیم.
وی در ادامه شناسایی و جذب دانش آموزان لازم التعلیم را نیازمند همکاری جدی تمام دستگاه های مربوط از جمله: صدا و سیما، ثبت احوال، بهزیستی، کمیته امداد، شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی و دادگستری دانست و اظهار داشت:امیدواریم با کمک این دستگاه ها بتوانیم آمار بازماندگان از تحصیل را به صفر برسانیم.
مدیر کل آموزش و پرورش استان با تأکید بر برقراری عدالت آموزشی در تمام مناطق استان تصریح کرد: آموزش برابر و با کیفیت در مناطق روستایی و عشایری موجب می شود تا بسیاری از این کودکان انگیزه خود را از ادامه تحصیل از دست ندهند و اگر عدالت آموزشی در این مناطق به طور یکسان رعایت شود، انگیزه تحصیل نیز خود به خود افزایش می یابد.
وی در ادامه به عنصر مهم دهیاران و بخشداران در شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل مناطق خود اشاره کرد و گفت: لازم است بخشداران و دهیاران به طور جدی در این زمینه ورود کنند تا نسبت به شناسایی این کودکان اقدام لازم صورت گیرد.
فائزی همچنین دلایل بازماندن کودکان از تحصیل را برشمرد و افزود: مشکلات اقتصادی، فقدان آگاهی والدین، مشکلات جسمی و ذهنی کودکان، بیکاری والدین و مهاجرت از جمله این دلایل است.
شایان ذکر است 1233 کودک بازمانده از تحصیل در سال 1400-1399 شناسایی شدند که نسبت به آموزش، جذب و نگهداشت آنها اقدامات لازم صورت گرفته است.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان