تهران (پانا) – دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت رتبهبندی معلمان باید بر اساس شایستگیهای تخصصی و حرفاای معلمان مورد توجه قرار گیرد و ارتقا به طور جدی به سنجش و تاثیر در اهتمام رتبه صورت پذیرد.
محمود امانی طهرانی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که با حضور نمایندگان معلمان و مدیران مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد، با بیان اینکه عرصه تعلیم و تربیت عرصه عمل آگاهانه ملت برای پرورش دانشآموزان است و هر فردی در این مسیر گام برمی دارد یک همکار این نظام محسوب می شود اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم با نقش خوب خود در تعلیم و تربیت فرزندان خود بیشتر تعامل کنیم و بتوانیم خادم این نظام باشیم.
امانی طهرانی بیان کرد: اگر درباره اهمیت و تاثیر مدرسه در توسعه شخصی خانواده ها اطلاعات بیشتر داشته باشیم و به دیدگاه روشنی برسیم کارها بهتر پیش می رود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: مدرسه بیش از چیزی که به آن فکر کنیم مهم است باید مدرسه را بر صدر نشاند باید معتقد باشیم که مدرسه ارزان ترین و پایدارترین راه برای رسیدن به تمام آرزوها در کشور است.
مبادی تولید بیسوادی را مسدود کنیم
وی ادامه داد: باید بتوان مبادی تولید بیسوادی را مسدود کنیم این امر از مهم ترین وظایف ماست مساله بیسوادی در کشور مساله ساده ای نیست موضوع پوشش تحصیلی مدت هاست در کشور وضعیت خوبی پیدا کرده است و باید در عمل نیز دانش آموزان به مفهوم اولیه سواد دست پیدا کنند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: باید کارهایی برای هم تراز کردن حقوق معلمان با سایر همکاران دولت صورت گیرد. مساله شان و منزلت معلمی در کشور مهم است که باید در عمل به گونه ای رفتار کرد که معلمان در کشور مورد تکریم قرار بگیرند.
وی درباره موضوع جبران افت یادگیری دانش آموزان نیز گفت: شورای عالی آموزش و پرورش درباره جبران افت تحصیلی دانش آموزان در ۳ مرحله وارد عمل شده است؛ در مصوبه ۹۷۷ فرمول مواجه آموزشی با رویه دوران کرونا، آموزش ترکیبی بود.
آموزش و پرورش برای پساکرونا سیاست مشخص کرد
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش برای دوران پسا کرونا سیاست مشخص کرد و کارهای ترویجی برای بازگشت به مدرسه را انجام داد.
امانی طهرانی افزود: باید از فرصت و تجربه پیش آمده در دوران کرونا برای بدست آوردن فرمولهای مناسب درجهت گشایش فرصتهای آموزشی بهره مند می شدیم.
وی با بیان اینکه نامهای در خصوص امتحانات دانش آموزان به وزیر آموزش و پرورش نوشته شده است، یادآور شد: نامهای به وزیر نوشتم که امتحانات دانش آموزان توسط معلمان مورد بررسی علمی قرار گیرد و برای جبران افت تحصیلی، در تابستان تجویزهای انفرادی صورت گیرد و مدارس برای سال آینده دادههای به دست آمده از دانش آموزان را مورد توجه قرار دهند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: باید به نمره های معلمساز دانش آموزان اعتماد کرد و این نمرهها به عنوان دادههای علمی مورد بررسی قرار گیرد.
امانی طهرانی درباره نقش شورای عالی آموزش و پرورش در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: نقش شورای عالی آموزش و پرورش در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی کمرنگ نبوده، در مصوبه ۸۳۳ و نظام تعلیم و تربیت نقش جدی داشتیم اما در پارهای از مسائل، ارزیابی موضوعات فراتر از یک حوزه است، اقتضای کار این طور است که نقش شورای عالی آموزش و پرورش کمرنگتر میشود.
مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنکور گامهای مناسبی برمیدارد
وی با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش در موضوع کنکور هم در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت داشته است، گفت: آموزش و پرورش مراقبتهای خود را با وسواس دنبال میکند، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنکور گامهای مناسبی برمیدارد و امیدواریم امتحانات نهایی در صحت و امنیت برگزار شود.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش درباره رتبه بندی معلمان گفت: رتبه بندی از سالهای قبل در شورای عالی مورد بحث بوده و در مراحل بعد در مجلس از موارد اولیه شورای عالی آموزش و پرورش نیز استفاده شد اما آنچه مد نظر شورا بود، مورد استفاده علمی قرار نگرفت.
باید کارهایی برای هم تراز کردن حقوق معلمان با سایر همکاران دولت صورت گیرد. مساله شان و منزلت معلمی در کشور مهم است که باید در عمل به گونه ای رفتار کرد که معلمان در کشور مورد تکریم قرار بگیرند
امانی طهرانی افزود: در مساله رتبه بندی کیفیت کار معلمان را باید مبنا قرار دهیم، شورای عالی میگوید که کیفیت باید مبنای جبران سابقه خدمت قرار گیرد.
وی ادامه داد: رتبهبندی باید بر اساس شایستگی های تخصصی و حرفه ای معلمان مورد توجه قرار گیرد و ارتقا به طور جدی به سنجش و تاثیر در اهتمام رتبه صورت گیرد.
ادامه دارد