مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: اجرای فعالیت ها و برنامه ها در راستای محرومیت زدایی مناطق کم برخوردار تنها در سایه روحیه انقلابی و فکر جهادی محقق خواهد شد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عموی آموزش و پرورش استان اردبیل، کلام اله صفری در جلسه قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی که فعالان حوزه فرهنگی و تربیتی نیز حضور داشتند، اظهار داشت: سند تحول بنیادین، نقشه راه، در ایجاد تحول اساسی و ارتقا کیفیت آموزشی و پرورشی در مناطق محروم و کم برخوردار می باشد.
صفری در بیان اهمیت سند تحول بنیادین به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد که فرمودند: ” مجموعهی سند تحوّل بایستی به طور کامل برنامهریزی شده باشد؛ یعنی با خطوطِ مشخّص، مثل این شعبههای آب و شبکههای آبیاریای که آب سد را میرساند به مزرعه و میرساند به زمین.“
به گفته وی، مشارکت دستگاه های ذیربط به عنوان شرکای آموزش و پرورش در محرومیت زدایی مناطق کم برخوردار از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید از تمامی ظرفیت های موجود استفاده کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سند تحول بنیادین، برنامه زیرنظامها، برنامه تحولی دولت را از جمله منابع تعیین برنامههای تحولی در استان نام برد و تصریح کرد: اولویتهای تحولی در این برنا مه ها مناطق و مدارس تحولی، اولویتهای ملی ، اولویتهای استانی می باشد.
کلام اله صفری ارتقا و پشتیبانی مستمر، سطحبندی مدارس و مناطق، طراحی الگوی ارزیابی، تعیین معیارهای ارزیابی، شناسایی و انتخاب محیطهای تحولی را از جمله فرآیند شناسایی و استقرار مناطق و مدارس تراز سند عنوان کرد.
معاون پرورشی و فرهنگی و دبیر قرارگاه جهادی اداره کل، گفت: از تمامی ظرفیت های درون و برون آموزش و پرورش در بحث محرومیت زدایی آموزش و تربیتی با الگوهای مختلف استفاده خواهیم کرد.
سید غلامحسن خلیلی موسوی، در تبیین وضعیت فعلی حوزه پرورشی و فرهنگی استان به تعداد نیروهای پرورشی در استان اشاره و اظهار داشت: تعداد کل نیروهای معاونت پرورشی و فرهنگی 1148 نفر می باشد که متشکل از251 نفر مشاور، 364 نفر مربی پرورشی و 533 نفر معاون پرورشی می باشد.
خلیلی موسوی با بیان اینکه 230 نفر امام جماعت روحانی و 500 نفر امام جماعت فرهنگی در مدارس استان فعالیت دارند، بیان داشت: آموزش و پرورش استان اردبیل، دارای 474 باب نمازخانه مستقل، 836 نمازخانه کلاسی و 225 باب نماز خانه چند منظوره می باشد و همینطور 272 مسجد در طرح پیوند مسجد و مدرسه فعالیت های پرورشی و تربیتی را انجام می دهند.
وی با اشاره به فعالیت 11 مرکز دارالقرآن در استان اردبیل، 21 باب کانون فرهنگی و تربیتی نیز در استان به دانش اموزان خدمت رسانی می کنند.
به گفته معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل در استان 3 باب اردوگاه دائمی و 3 باب اردوگاه موقت در حال فعالیت هستند.
دبیر قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر استان در ادامه گفت: انتخابات شوراهای دانشآموزی در تمامی مدارس استان برگزار شده و 6412 دختر و 6867 پسر در قالب شوراهای دانشآموزی برگزیده شده اند که فعالیت خود را بر اساس ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب در مدارس پیگیری می نمایند.
خلیلی موسوی همچنین از فعالیت 20 هسته ها ومرکز مشاوره در استان خبر داد و گفت: 48 نفر مشاور تمام وقت و پاره وقت در این مراکز فعالیت دارند، که در جهت پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی مخصوصا در زمان پسا کرونا در کنار خانواده ها و دانش آموزان تلاش می کنند.
در ادامه این جلسه ، اعضای جلسه دیدگاه های خود را در رابطه با ارتقای کیفیت فعالیت های تربیتی و فرهنگی مدارس استان بیان و تصمیمات لازم اتخاذ گردید.