سرپرست معاونت آموزش ابتدایی آموزش وپرورش کردستان در گردهمایی معاونین وکارشناسان حوزه آموزش ابتدایی شهرستانها ومناطق استان که در مریوان برگزار شد؛ گفت: اصل اول در نظام آموزشی و تربیتی دوره ابتدایی حفظ کرامت ذاتی کودک است.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان، کرمی نیاز سرپرست معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان ضمن قدردانی از تلاش و زحمات همه همکاران در طول سال تحصیلی و ابراز خرسندی از برگزاری چنین برنامه هایی به تشریح اهداف گردهمایی پرداخت وگفت: اصل اول در نظام آموزشی و تربیتی دوره ابتدایی حفظ کرامت ذاتی کودک است و تمامی برنامه های مدرسه فضا، طراحی،آموزشی و برخورد باید در راستای تقویت عزت نفس واحساس کرامت در کودکان باشد.
وی همچنین در بیان اصل دوم گفت :تربیت و آموزش باید متناسب با شرایط و مقتضیات سنی یادگیرنده باشد و هیچ دانش آموزی نباید از فرصت یادگیری محروم شود و همه باید بدون توجه به زمان یادگیری فرصت یاد گرفتن داشته باشند.
کرمی نیاز همچنین با اشاره به این نکته که مدرسه محلی برای رقابت نیست و برگزاری آزمون ها برای مدارس خاص اغلب باعث تربیت ناموفق و تک جانبه می شود؛ گفت: امروزه آموزش و پرورش باید در جهت نیل به اهدافی از نوع “شدن “حرکت کند نه اهدافی از نوع “داشتن”که این خود باعث رشد همه جانبه کودک و موفقیت و پیشرفت او در همه جهات می شود.
وی در ادامه با اشاره به اصل سوم یعنی نقش تربیتی معلم گفت:نباید هیچ گسستی بین نقش های تربیتی وآموزشی معلم باشد ومعلم را مربی دانست که هرلحظه مراقب وهمراه وپا به پای متربی حرکت می کندوخودرا از قضاوت بدور می دارد.
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی اداره کل در ادامه با اشاره به دوران آموزش های غیرحضوری وهمه گیری بیماری کرونا و از دست رفتن فرصت های یادگیری، ضمن تشکر و قدردانی از همه عوامل صف و ستاد دست اندرکارمجموعه دراین ایام سخت،براهمیت برنامه جبران وتثبیت یادگیری تاکید وادامه آنرا به طور جدی درایام باقی مانده ودرصورت لزوم درفصل تابستان در مدارس خواستار شد.
کرمی نیاز در بخشی دیگری از سخنان خود برگزاری آزمون های کتبی در مدارس ابتدایی را تشریح کرد وگفت: آزمون ها هیچ مغایرتی با ارزشیابی کیفی توصیفی نداشته بلکه باید در همان راستا باشد وآزمون مداد کاغذی و دادن برگه به دانش آموز مدنظر نیست بلکه اعلام می کنیم که به همراه فعالیت های مستمر طول سال،نتیجه به دانش آموز اعلام می شود.
این مقام مسئول در اداره کل آموزش و پرورش استان همچنین بااشاره به دوران آموزش های غیر حضوری افت آشکار در شاخص های ابتدایی نرخ ثبت نام خالص پایه اول ابتدایی وافت پنهان درارزشیابی کیفی وشاخصهایی مانند ترک تحصیل پنهان راقابل جبران دانست وافزود : اگرچه نرخ پوشش تحصیلی در کردستان ۹۸/۶۸ و از میانگین کشوری بالاتر است ولی هنوز برای بالاتر بردن این رقم نیاز به همت وتلاش است و مهمترین رسالت نرخ پوشش تحصیلی ،انسداد مبانی بیسوادی است طوری که هیچ دانش آموزی نباید از فرصت های یادگیری محروم شود بلکه می بایست حداقل ها برای اوفراهم شود وتلاش برجذب ونگه داری این دانش آموزان خصوصا دختران در این زمینه مورد تاکید است.
کرمی نیاز در پایان سخنان خود به موضوع اهمیت مشاور تحصیلی در مدارس ابتدایی پرداخت و وجود مشاور را به عنوان رابطی بین اولیاء ومدرسه ورسیدگی به بحرانهای روحی وتحصیلی خصوصا در مدارس دخترانه ضروری دانست و با پیشنهاد معرفی مشاوران به مدارس ابتدایی به صورت چند روز در ماه ابراز امیدواری کرد که به امید خدا و یاری همکاران ومسئولان دلسوز این مرز و بوم بتوانیم آموزش وپرورش ابتدایی را به حد اعلایی در کشور برسانیم.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان كردستان