معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس گفت: از جمله دلالت های تربیتی توجه به ویژگی فطری کمال جویی انسان در عرصه تعلیم و تربیت رسمی آن است که معلم الگوی شایستهای برای دانش آموزان باشد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، دکتر مجید بذرافکن در سیزدهمین جلسه از سلسله نشست های فصل تحول ویژه روسا و اعضای شورای معاونین ادارات و روسای ادارات داخلی اداره کل آموزش و پرورش فارس، ابتدا با تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم گفت: استاد مطهری اظهار میدارد من دوست دارم در هوای شیراز نفس بکشم ، می پرسند چرا؟! میگوید چون ملاصدرا اینجا نفس کشیده است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس در توضیح این مطلب گفت: دقت داشته باشید که یک معلم راستین می تواند چه عظمتی خلق کند و در منظر شاگرد چقدر بزرگ شود که شاگرد با تمام وجود بگوید من دوست دارم در فلان شهر نفس بکشم چون معلم من آنجا نفس کشیده است.
بذرافکن در ادامه داستان کودکی را از حکیم سنایی نقل کرد که لوچ (دوبین) بود بچه ها متوجه شده بودند و او را مسخره می کردند، کودک به نزد پدر می آید و می گوید: پدر شما به بچه ها بگویید که چشم من اشکال ندارد اگر چشم من مشکل داشت این ماه را که دوتاست باید چهار تا میدیدم!!!!!
حکیم سنایی می گوید: من به این کودکی که بنیاد نگاهش اشتباه است چه بگویم ؟!!ما معلمها نیاز داریم بنیاد نگاهمان را به انسان قوی کنیم، استحکام ببخشیم.
وی گفت: گزارههای هستی شناسی، انسان شناسی، معرفت شناسی و امثالهم نقش استحکام بخشی به نوع نگاه انسان را ایفا می کنند. اگر بنیاد نگاه انسان اشتباه باشد تمام زندگی انسان تباه می شود.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس در ادامه به یکی دیگر از ویژگی های فطری انسان با عنوان میل پرستش اشاره نمود و گفت: زمانی در کتاب های تعلیمات دینی با درس هایی چون برهان نظم سعی میکردیم وجود خدا را برای بچه ها اثبات کنیم بعد متوجه شدیم که این کار اشتباه است و با توجه به رویکرد فطرت گرایی در کتب درسی صفات الهی را محور توجه دانش اموز قرار دادیم.
بذرافکن در ادامه یکی دیگر از ویژگیهای مهم فطری انسان را ویژگی حقیقت جویی برشمرد و افزود: علت پرسش های مداوم کودکان و علاقه کودکان به مساله محور بودن بازیها عمدتا” مربوط به این ویژگی فطری است و مصادیقی را در بهره گیری از این ویژگی در کتاب انسان ساز قران ذکر نمود.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس گفت: از جمله دلالت های تربیتی توجه به ویژگی فطری کمال جویی انسان در عرصه تعلیم و تربیت رسمی آن است که معلم الگوی شایستهای برای دانش آموزان باشد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان فارس