• آخرین
  • روند
  • همه
 نشست دو روزۀ مشترک دبیرخانة ادبیات فارسی متوسطة اول با فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی برگزار شد

 نشست دو روزۀ مشترک دبیرخانة ادبیات فارسی متوسطة اول با فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی برگزار شد

10 ماه قبل
شتاب‌بخشی به سوادآموزی نیازمند همت مضاعف است

شتاب‌بخشی به سوادآموزی نیازمند همت مضاعف است

10 ماه قبل
داشتن ارتباط روحی و قلبی با دانش‌آموزان از مهمترین ملزومات تربیتی است

داشتن ارتباط روحی و قلبی با دانش‌آموزان از مهمترین ملزومات تربیتی است

10 ماه قبل

نشست خبری هفته ملی کودک و اعلام فراخوان نقاشی خانواده من

10 ماه قبل
وقف یک اقدام فرهنگی است و باید به نیت واقفان توجه کنیم

وقف یک اقدام فرهنگی است و باید به نیت واقفان توجه کنیم

10 ماه قبل
فکر کردن به موفقیت‌ها رمز پیروزی در تحصیل است

فکر کردن به موفقیت‌ها رمز پیروزی در تحصیل است

10 ماه قبل
کمک 550 میلیون تومانی خیرین زنجان به ایجاد فضاهای ورزشی دانش‌آموزی

کمک 550 میلیون تومانی خیرین زنجان به ایجاد فضاهای ورزشی دانش‌آموزی

10 ماه قبل

بازدید مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش از خبرگزاری پانا

10 ماه قبل
بودجه‌های مرتبط با کودکان، در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تجمیع شود

بودجه‌های مرتبط با کودکان، در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تجمیع شود

10 ماه قبل
همایش علمی هفته ملی کودک برگزار می‌شود

همایش علمی هفته ملی کودک برگزار می‌شود

10 ماه قبل
خواستار حضور تشکل‌های دانش‌آموزی، هیات‌های مذهبی و سرودهای تاثیرگذار در مدارس غیردولتی هستیم

خواستار حضور تشکل‌های دانش‌آموزی، هیات‌های مذهبی و سرودهای تاثیرگذار در مدارس غیردولتی هستیم

10 ماه قبل
آمادگی معاونت امور زنان برای مشارکت با سازمان نهضت سوادآموزی در پیشگیری از رشد بی‌سوادی

آمادگی معاونت امور زنان برای مشارکت با سازمان نهضت سوادآموزی در پیشگیری از رشد بی‌سوادی

10 ماه قبل
باسوادی دختران و زنان، ما را به مرزهای تمدن و پیشرفت ایرانی اسلامی نزدیک می‌کند

باسوادی دختران و زنان، ما را به مرزهای تمدن و پیشرفت ایرانی اسلامی نزدیک می‌کند

10 ماه قبل
  • بیمه تکمیلی فرهنگیان
  • رتبه بندی معلمان
  • اینترنت رایگان معلمان
  • آموزش سیدا
  • آموزش پادا
  • شبکه شاد
سه شنبه ۱ فروردین ۱۴۰۲
فرهنگیان24
  • صفحه اصلی
  • اخبار وزارت
  • خبرگزاری ها
  • اخبار استان ها
    • استان های شمالی
      • گیلان
      • مازندران
      • گلستان
    • استان های شرقی
      • خراسان رضوی
      • خراسان شمالی
      • خراسان جنوبی
      • سیستان و بلوچستان
      • کرمان
    • استان های غربی
      • آذربایجان شرقی
      • آذربایجان غربی
      • اردبیل
      • ایلام
      • کرمانشاه
      • کردستان
      • زنجان
      • همدان
      • لرستان
      • کهگیلویه و بویراحمد
      • چهارمحال و بختیاری
    • استان های جنوبی
      • هرمزگان
      • خوزستان
      • بوشهر
    • استان های مرکزی
      • شهر تهران
      • شهرستان های تهران
      • البرز
      • اصفهان
      • مرکزی
      • یزد
      • قم
      • قزوین
      • سمنان
      • فارس
  • آموزش
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
فرهنگیان24
  • صفحه اصلی
  • اخبار وزارت
  • خبرگزاری ها
  • اخبار استان ها
    • استان های شمالی
      • گیلان
      • مازندران
      • گلستان
    • استان های شرقی
      • خراسان رضوی
      • خراسان شمالی
      • خراسان جنوبی
      • سیستان و بلوچستان
      • کرمان
    • استان های غربی
      • آذربایجان شرقی
      • آذربایجان غربی
      • اردبیل
      • ایلام
      • کرمانشاه
      • کردستان
      • زنجان
      • همدان
      • لرستان
      • کهگیلویه و بویراحمد
      • چهارمحال و بختیاری
    • استان های جنوبی
      • هرمزگان
      • خوزستان
      • بوشهر
    • استان های مرکزی
      • شهر تهران
      • شهرستان های تهران
      • البرز
      • اصفهان
      • مرکزی
      • یزد
      • قم
      • قزوین
      • سمنان
      • فارس
  • آموزش
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
فرهنگیان24
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه نخست اخبار استان ها کردستان

 نشست دو روزۀ مشترک دبیرخانة ادبیات فارسی متوسطة اول با فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی برگزار شد

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
0
 نشست دو روزۀ مشترک دبیرخانة ادبیات فارسی متوسطة اول با فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی برگزار شد

دومین همایش مشترک دبیرخانۀ کیفیت ­بخشی به درس فارسی در دورۀ اول متوسطه و فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، با عنوان «هم­افزایی سرگروه ­های استانی درس ادبیات فارسی» روزهای 21 و 22 اردیبهشت ماه در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.

مطالب مرتبط

آمادگی معاونت امور زنان برای مشارکت با سازمان نهضت سوادآموزی در پیشگیری از رشد بی‌سوادی

دانش‌آموزان و معلمان سرمایه‌های آموزش و پرورش هستند

فعالیت ۷۱۲ مرکز مشاوره ‌برای مدیریت هیجان و ارتقای تاب‌آوری دانش‌آموزان‌

 به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان، به نقل از دبیرخانة راهبری زبان و ادبیات فارسی متوسطۀ اول مستقر در استان کردستان، مراسم افتتاحیۀ همایش، ساعت 10 صبح روز چهارشنبه 21 اردیبهشت، در محل فرهنگستان زبان و ادب فارسی با حضور آقای دکتر حداد عادل برگزار گردید.

در آغاز برنامه خانم دکتر فریبا نامداری، دبیر دبیرخانۀ کشوری ادبیات فارسی و خانم دکتر دانشگر، مدیرگروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان، ضمن خوشامدگویی به شرکت­ کنندگان، اهداف برگزاری همایش را بیان نمودند. در ادامه، جناب آقای دکتر حداد عادل، رئیس محترم فرهنگستان زبان و ادب فارسی دربارۀ اهمیت زبان و ادبیات فارسی و وظیفۀ آموزش و پرورش و معلمان در این زمینه نکاتی را بیان نمودند.

 نخستین کارگاه را خانم دکتر دانشگر با عنوان «هویت ملی در کتاب­های درسی متوسطۀ اول» برگزار کردند. وی در این کارگاه به بررسی جزئیات و نتایج پژوهشی پرداختند که طی دو سال بر روی کتاب­های درسی انجام شده بود. طبق این پژوهش بحث زبان و ادبیات یکی از مهمترین مؤلفه ­های هویت ملی است. نتایج تحقیق مذکور به این سوال پاسخ می­دهد که آیا کتاب درسی دغدغۀ هویت دارد یا خیر؟ سپس خانم دکتر نجفی عرب، مدیر گروه تألیف کتاب­های فارسی، در پاسخ به نتایج پژوهش خانم دکتر دانشگر دربارۀ بحث هویت ملی و شیوۀ خط و نوشتن در کتاب فارسی، نکاتی را بیان نمودند.



 در ادامه، ناظر کشوری جشنوارۀ خوارزمی، در جمع سرگروه­های ادبیات استان­های کشور حضور یافت  و شرکت­ کنندگان دربارۀ اهداف، شیوۀ برگزاری، نقاط ضعف و قوت جشنوارۀ خوارزمی با وی  به بحث و گفت و گو نشستند.

  کارگاه بعدی با تدریس دکتر محمد دبیر مقدم و با عنوان «تنوع زبانی ایران و آموزش زبان فارسی» برگزار گردید. دکتر دبیرمقدم ضمن ارائۀ مطالبی دربارۀ زبان­های ایران و جهان و ریشۀ زبان­های ایران، به بررسی تفاوت­های میان سه اصطلاح گویش، لهجه و گونه پرداخت. وی همچنین اذعان داشت که باید به گونه ­ای دیگر به آموزش زبان فارسی نگریست.

 سرکار خانم‌ها سهیلا عابدینی و محدثه طاهری در کارگاه سوم، گزارشِ پژوهشِ گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان را با عنوان «بررسی وضعیت درس املا در دورۀ اول متوسطه» ارائه نمودند. وی هدف از این پژوهش را که با همکاری دبیرخانۀ راه­بری درس زبان و ادبیات فارسی متوسطۀ اول و با شرکت معلمان ادبیات سراسر کشور انجام شده است؛ بررسی وضعیت موجود درس املا در مدارس عنوان کرد.

 از آنجا که بارم ­بندی امتحان درس فارسی در سال 1400 با پیگیری­های چندین ­سالۀ دبیرخانۀ کشوری ادبیات فارسی مستقر در استان کردستان، تغییر یافت و بارم ­بندی امتحان فارسی به جای 20 نمره شفاهی، به صورت «10نمره کتبی+10 نمره شفاهی» انجام می­شود؛ در کارگاه چهارم به شیوۀ طراحی سوالات شفاهی امتحان فارسی پرداخته شد. جناب آقای دکتر بزدوده از اعضای دبیرخانۀ کشوری ادبیات فارسی دورۀ اول متوسطه، در این کارگاه به طور عملی و با بهره­ گیری از مشارکت حاضرانِ در جلسه، شیوۀ درست طراحی انواع سوال­های آزمون شفاهی درس فارسی را بررسی و ارائه نموده، به پرسش­های شرکت­ کنندگان پاسخ دادند.

 در کارگاه «معلمان و پاسداشت زبان فارسی»، آقای دکتر علی شیوا تاریخچۀ کوتاهی دربارۀ واژه ­گزینی ارائه نمود و به همراه همکارشان، جناب آقای ظریف، دربارۀ کاربرد مصوبات فرهنگستان در کتاب­های درسیِ متوسطۀ اول، نکات ارزنده ­ای را بیان نمودند.

 در کارگاه پایانیِ روزِ اولِ همایش، با عنوان «چگونه فیلم ببینیم؟»، جناب آقای دکتر احمد رضوان ­دوست به چگونگی انتخاب فیلم­های مناسب، شیوۀ اندیشیدن در زوایای گوناگون فیلم و کشف پیام اصلی آن پرداختند. آموزش درست ­دیدن و تأکید بر نگاه نقادانه از موارد دیگری بود که ایشان دربارۀ آن مطالبی را ارائه نمودند.

 در روز پنج­شنبه 22 اردیبهشت، روز دوم همایش، شرکت­ کنندگان از کتابخانه و مرکز اسناد فرهنگستان بازدید کردند و مسئولان کتابخانه به معرفی بخش­ های مختلف مرکز اسناد پرداختند و به پرسش ­های حاضران پاسخ دادند.

 نخستین کارگاه در روز دوم همایش، کارگاه «نگارش خلاق» بود. استاد هوشنگ مرادی کرمانی در این کارگاه پس از خواندن داستان« ابراهیم»، دربارۀ چگونگی انتخاب موضوع، درون­مایه، شخصیت­ پردازی و شیوۀ داستان ­پردازی در آثارشان گفت و گو نمودند.

 «جریان­شناسی شعر معاصر» و گفت و گو با دکتر محمدرضا ترکی، دومین نشست این روز بود. شرکت­ کنندگان در زمینۀ ساختار و محتوای شعر معاصر، ضعف و قوت سروده ­های شاعران معاصر و چشم ­انداز آیندۀ شعر فارسی به بحث و گفت و گو نشستند.

 در ادامۀ نشست­ های روز دوم، آقای مهندس کاظمی، معاون آموزش متوسطۀ وزارت آموزش و پرورش، آقای دکتر باقریان، مدیرکل دفتر برنامه ­ریزی و تألیف کتاب­های درسی، و آقای دکتر یزدانی، مدیرکل دفتر دورۀ اول، در فرهنگستان حضور پیدا کردند. سرگروه­ های استانی درس فارسی مشکلات، محدودیت­ها و موانع موجود بر سر راه فعالیت­های گروه آموزشی را مطرح کردند. سپس آقای مهندس کاظمی و آقای دکتر یزدانی بر نقش مهم گروه­ های آموزشی تأکید نمودند و بر این باور بودند که نگاه متفاوتی که اکنون نسبت به گروه­ های آموزشی شکل­ گرفته است؛ سعی در برطرف کردن کمبودها و احیای گروه ­های آموزشی دارد. همچنین آقای دکتر باقریان این گفت­­ وگوها را هم­دلانه و زمینه ­ساز ایجاد یک موقعیت مناسب برای بحث و تبادل نظر دانستند. وی ضمن دفاع از عملکرد گروه تألیف، برای ادامۀ همکاری با فرهنگستان زبان و ادب فارسی اعلام آمادگی نمودند.

 در ادامۀ نشست ­ها سرکار خانم دکتر نامداری، دبیر دبیرخانۀ کشوری ادبیات فارسی، گزارشی از عملکرد دبیرخانۀ کشوری ادبیات و مهم­ ترین دستاوردها و فعالیت­ های انجام ­شده، برنامه ­های کوتاه مدت و بلند مدت و کارهای در دست اقدام ارائه نمودند. وی ضمن برشمردن انتظارات و درخواست­ های دبیرخانه از وزارت آموزش و پرورش و فرهنگستان زبان و ادب فارسی، بر همکاری متقابل دبیرخانه با نهادهای مذکور برای تحقق اهداف و پیش­برد برنامه ­های مورد نظر دبیرخانه تأکید نمود. 

 پس از سخنان خانم دکتر نامداری، جناب آقای دکتر حداد عادل اهداف و فعالیت­ های ارزندۀ فرهنگستان را از گذشته تاکنون برشمردند و به معرفی تألیفات و کتاب ­های جدید فرهنگستان در زمینه ­های مختلف از جمله فرهنگ لغت و واژه ­گزینی پرداختند. وی در ادامه به پرسش ­های حاضران پاسخ دادند.

 دبیرخانۀ ادبیات از مدرسان تدریس تلویزیونی که از آغاز شیوع کرونا تاکنون با پشتیبانی و همراهی اعضای دبیرخانه به بهترین شکل تدریس­ها را ارائه داده ­اند؛ تقدیر به عمل آورد. همچنین از حضور مؤثر سرکار خانم دکتر فاطمی، معاون محترم متوسطة اول، قدرشناسی شد.

 در پایان نشست­ ها، نتایج فراخوان برنامۀ عملیاتی دبیرخانۀ ادبیات در سال 1400-1401 اعلام شد؛ طراحان برتر سوالات امتحانی معرفی شدند و از آن‌ها تقدیر شد.

 گفتنی است در اولین روز برگزاری همایش، شرکت ­کنندگان از کتابخانۀ ملی بازدید کردند و ضمن آشنایی با بخش ­های مختلف کتابخانه، از چگونگی عضویت در این کتابخانه و استفاده از امکانات و خدمات این مجموعه آگاه شدند.

 

منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان كردستان

برچسب ها: کرونا

مطالب مرتبط

کردستان

پیام معاون سواد آموزی آموزش و پرورش کردستان به مناسبت روز جهانی مبارزه با بی سوادی

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
کردستان

نهادینه کردن فرهنگ قرآن و نماز باید از دوره ابتدایی آغاز شود

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
کردستان

20 آذر ماه آخرین فرصت ارسال آثار برای شرکت در جشنواره فجر تا فجر

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرهنگیان24

© فرهنگیان24 - همه حقوق محفوظ است. مسئولیت محتوای اخبار و مقالات بر عهده منابع است.

پیوندها

  • درباره ما
  • حریم خصوصی
  • تماس با ما

ما را دنبال کنید

بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • وزارت
    • خبرگزاری ها
      • ایرنا
      • ایسنا
      • پانا
      • فارس
      • مهر
    • استان ها
      • آذربایجان شرقی
      • آذربایجان غربی
      • اردبیل
      • اصفهان
      • البرز
      • ایلام
      • بوشهر
      • چهارمحال و بختیاری
      • خراسان جنوبی
      • خراسان رضوی
      • خراسان شمالی
      • خوزستان
      • زنجان
      • سمنان
      • سیستان و بلوچستان
      • شهر تهران
      • شهرستان های تهران
      • فارس
      • قزوین
      • قم
      • کردستان
      • کرمان
      • کرمانشاه
      • کهگیلویه و بویراحمد
      • گلستان
      • گیلان
      • لرستان
      • مازندران
      • مرکزی
      • هرمزگان
      • همدان
      • یزد
  • آموزش
    • سیدا
    • پادا

© فرهنگیان24 - همه حقوق محفوظ است. مسئولیت محتوای اخبار و مقالات بر عهده منابع است.