مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به نیاز جامعه به وحدت و همدلی و هم افزایی گفت: تشکلهای دانشآموزی در کنار بخش پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، میتوانند به انسجام این وحدت کمک کنند و افتخارات خاصی هم بیافرینند.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، محمد خلیل عسکری در آیین اختتامیه دومین دوره مسابقات مناظره دانشآموزی استان فارس در محل سالن اجتماعات مرکز آموزش نیروی انسانی شهید سلیمانی شیراز گفت: «مطابق با آیه “ادعُ إِلىٰ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ وَجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ” دانشآموزان در این دوره از مسابقات، با منطق به گفتوگو و جدال احسن پرداختند.
محمدخلیل عسکری، اظهار کرد: این همان گفتوگویی است که امروز جامعه ما به آن نیازمند است
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: جدال احسن زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است.
عسکری خطاب به دانشآموزان شرکت کننده در مناظره دانشآموزی گفت: «شما با جدال احسن میتوانید زمینه رشد و پیشرفت جامعه را فراهم کنید، چرا که با آرامش، صبر و گفتوگو بر مبنای منطق، میتوان بسیاری از مسائل زندگی را پیش برد.
وی برگزاری مناظره دانشآموزی را یک مسابقه فاخر و ارزشمند برشمرد و گفت: «مناظره دانشآموزی تمرین زندگی اجتماعی برای دانشآموزان است،چرا که در زندگی اجتماعی انسانها با صبر و تحمل حرفهای دیگران را میشنوند و بر مبنای صحبتهای یکدیگر به منطق و استدلال میپردازند.
عسکری، سازمان دانشآموزی را بازوی توانمند آموزش و پرورش در راستای تحقق مبانی انقلاب برشمرد و گفت: سازمان دانشآموزی در کنار سایر تشکلها از جمله بسیج دانشآموزی میتواند در راستای بهبود نظام تعلیم و تربیت فرایند نوینی پیش روی آموزش و پرورش قرار دهد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود:با استفاده از ظرفیت مطلوب سازمان دانشآموزی، میتوان به اهداف تربیت دانشآموزانِ در طراز انقلاب و حرکت به سمت حیات طیبه نائل شد
وی اظهار امیدواری کرد که با پیادهسازی این مناظرات در جامعه، دانشآموزان ما که در آینده امور کشور را به دست میگیرند، به تمرین صبر و تحمل بپردازند تا بتوانند حرف دیگران را بشنوند و با دیگران ارتباط موثر برقرار کنند.
عسکری ویژگی برجسته مناظرات دانشآموزی را معرفی برگزیدگان اخلاق عنوان کرد و گفت:تقدیر از برنده اخلاق در این دوره از مناظرات دانشآموزی بسیار ارزشمند است چرا که دانشآموزان میآموزند مبانی اخلاق را رعایت و به آن توجه کنند.
وی خطاب به دانشآموزان شرکت کننده در مناظرات دانشآموزی بیان کرد:تلاش کنید در مناظره دانشآموزی و همچنین در زندگی، اخلاق را نبازید.
عسکری، تاثیر گفت وگو در سبک زندگی مردم را بسیار حائز اهمیت برشمرد و گفت:علاوه بر اینکه پیامبران الهی نیز با گفتوگو مردم را به راه راست هدایت میکردند، گفتوگو بخشی از مدرسه محوری و دانشآموز محوری در سند تحول بنیادین به شمار میرود.
مدیر کل آموزش و پرورش فارس اظهار کرد:با مشاهده مناظرات دانشآموزان غبطه خوردم که ای کاش مناظرات ریاست جمهوری به این سمت رود و دانشآموزان معلمان کاندیدای ریاست جمهوری در اخلاق و رفتار شوند.
عسکری خطاب به دانشآموزان شرکت کننده در مناظره دانشآموزی گفت:تمامی تلاشهای کارکنان نظام تعلیم و تربیت در راستای دستیابی دانشآموزان به مدارج عالی اخلاقی، علمی و دینی است، بنابراین پیشنهادات و انتقادات خود را در راستای بهبود نظام تعلیم و تربیت منتقل کنید.
وی همچنین با اشاره به ضرورت تقویت هویت ملی توسط دانشآموزان اظهار کرد:گلستان سعدی بخشی از هویت ملی ماست و استفاده از این ظرفیت ملی با برگزاری جشنواره گلستان خوانی در شیراز، راه مناسبی در راستای تقویت هویت ملی به شمار میرود.
لزوم برخورداری دانشآموزان شرکت کننده در مناظرات دانشآموزی از تفکر فلسفی
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس، با اشاره به لزوم برخورداری دانشآموزان شرکت کننده در مناظره دانشآموزی از تفکر فلسفی گفت وسعت و جمعیت تفکر، عمیق بودن تفکر و انعطاف پذیری فکری، از جمله ویژگیهای تفکر فلسفی هستند.
دکتر فرشید قاسمی، اولین ویژگی دانشآموزِ دارای ذهنیت فلسفی را جامعیت برشمرد و گفت: دانشآموز دارای ذهنیت فلسفی به بررسی رویدادها و موضوعات از زوایای متفاوت میپردازند، در نتیجه به کل نگری دست مییابند و میتوانند حال را با آینده مرتبط کنند.
وی افزود: دانشآموزان با بررسی تفاوت در امور مشابه و بررسی شباهت در امور متفاوت میتوانند به جامعیت فکری دست یابند.
قاسمی دومین ویژگی دانشآموز دارای تفکر فلسفی را عمیق بودن ذهن در تفکر برشمرد و گفت: عمیق بودن یعنی توجه به اموری که برای دیگران سوال نیست.
وی سومین ویژگی تفکر فلسفی را انعطاف پذیری فکر برشمرد و گفت: دانشآموز دارای ذهن انعطاف پذیر تفکر درست را میپذیرد و در اندیشههای خود پافشاری نمیکند و به دنبال خلاقیت، نوآفرینی، ساخت راههای جدید است.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان فارس با اشاره به لزوم تسلط دانشآموزان شرکت کننده در مناظرات دانشآموزی به منطق گفت: دانشآموزان با تسلط به منطق میتوانند از به کاربردن سفسطه جلوگیری کنند.
وی اظهار کرد: مناظرات دانشآموزی صرفا مخالفت و موافقت با عقاید و نظرات یکدیگر نیست، بلکه مناظره ساختمانی است که گفتار طبقات بالای آن را تشکیل میدهد و به زیربنایی استوار نیاز دارد.
قاسمی با بیان اینکه دانشآموزان شرکت کننده در مناظرات دانشآموزی باید فکور، شجاع، کنجکاو و دارای تفکر خلاق و منطقی باشند گفت: دانشآموزانی میتواند در مناظرات دانشآموزی موفق باشند که در ضمن رعایت اصول اخلاقی و منطقی به طور همزمان از نیمکره راست و چپ خود در مناظرات استفاده کند.
وی اظهار کرد: در مسابقات دانشآموزی برد و باخت معنا ندارد، بلکه تربیت دانشآموزانی فکور، کنجکاو، بانشاط، شجاع و خلاق حائز اهمیت است.
قاسمی با تاکید به لزوم برخورداری دانشآموزان شرکت کننده در مناظرات دانشآموزی از شکیبایی و عدم قضاوت زود هنگام، گفت: دانشآموزان میتوانند با استفاده از تکنیکهای پرورش شکیبایی از این مهارت برخوردار شوند.
وی اظهار امیدواری کرد که دانشآموزان شرکت کننده در این مناظره به عنوان مدیران و مسئولان آینده کشور، از تفکر عمیق، منعطف و همه جانبه برخوردار شوند.
دومین دوره مناظره دانشآموزی از جنس خود دانشآموزان بود
رئیس سازمان دانشآموزی استان فارس از داوری 3 داور دانشآموز در دومین دوره از مناظرات دانشآموزی استان فارس برای اولین بار در طول تاریخ برگزاری این مسابقات خبر داد و با اشاره به رویکرد دانشآموز محور بودن فعالیتهای تشکل دانشآموزی استان فارس گفت دور اخیر مناظرات دانشآموزی، از جنس دانشآموزان بود و دانشآموزان در داوری، انتخاب داوران، انتخاب موضوعات مناظره، برنامهریزی برای برگزاری مسابقات نقش پررنگی داشتند.
مرتضی کریمی افزود: در این دوره از مناظرات دانشآموزی، ۲۳ تیم دختر و ۱۵ تیم پسر به مرحله استانی راهیافتند و در ۴ دوره باهم به رقابت پرداختند تا در نهایت در بخش دختران، تیمهای ناحیه یک شیراز و داراب و در بخش پسران، تیمهای ناحیه سه و چهار شیراز به مرحله نهایی راهیافتند.
کریمی اولویت آموزش حضوری بر آموزش مجازی در شرایط کنونی، توزیع عادلانه منابع و امکانات در مدارس، نقش فضیلتهای تشکیلاتی در تربیت دانشآموزان، تاثیر استفاده از فضای مجازی در فعالیتهای تشکیلاتی، تاثیر گسترش تشکلهای دانشآموزی بر تربیت دانشآموزان، نقش و جایگاه تشکیلات دانشآموزی در تحقق ایران قوی، پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی، اثربخشی فعالیتهای تشکلهای دانشآموزی در کاهش فرار مغزها، نقش توسعه آموزش مجازی به عنوان مکمل در ارتقا کیفی آموزش و پرورش، گوناگونی مدارس در ایران و نقش آن در بازدهی آموزشی را از جمله موضوعات مورد بحث دانشآموزان در این دوره از مناظره دانشآموز برشمرد.
به گفته او دومین دوره از مناظرات دانشآموزی، که با هدف توسعه فرهنگ گفت و گو، آموزش و ارتقای مهارت تفکر خلاق و نقادانه و مهارت سخنوری برگزار شد، در بین دانشآموزان سراسر کشور بسیار مورد استقبال قرار گرفت و استان فارس نیز از جمله استانهایی که در این مورد به میدان عمل آمده است، به شمار میرود.
خاطر نشان می شود: اختتامیه دومین دوره مسابقات مناظره دانشآموزی استان فارس بین تیمهای دختران ناحیه یک شیراز و داراب و تیمهای پسران ناحیه 3 شیراز و ناحیه 4 امروز برگزار شد که در این رقابت در گروه دختران ناحیه یک و در گروه پسران ناحیه 3 شیراز موفق به کسب مقام نخست این مسابقات شدند.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان فارس