از سوی اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، همزمان با هفته بزرگداشت مقام معلم با طاهره کشاورزی آموزگار دبستان استثنایی مریم آموزش و پرورش ناحیه دو کرمان (معلم برگزیده استانی جلوه های ویژه معلمی)، گفت و گویی صورت گرفت.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، متن گفت و گو به شرح زیر است:
1-لطفا کار معلمی را در یک جمله تعریف کنید.
معلمی شغل نیست، هنر است، ذوق است، ایثار است، عشق است و فداکاری
- چه عواملی باعث شده کار معلمی را عاشقانه دنبال کنید؟
معلّمی فقط یک شغل نیست چرا که اگر اینطور بود، با وجود فشارهای کاری فراوان، مسئولیتهای بیش از حد، نیاز به مهارتهای مختلف و درآمد پایین در مقایسه با مشاغل دیگر، هیچ کس این شغل را قبول نمیکرد. فقط در صورتی که عاشق یاد دادن و یاد گرفتن و عاشق کار کردن با بچهها و نوجوانها و جوانها باشیم میتوانیم معلّم خوبی باشیم و با وجود همهی سختیها، از این شغل لذت ببریم.
- یک معلم سرآمد و تاثیرگذار چه ویژگی هایی دارد؟
رابطهاش با دانشآموزان مثبت است.به احساسات دانشآموزان توجه میکند.نظم و کنترل کلاس را در اختیار دارد.محیط مطلوبی برای یادگیری پدید میآورد.از کار با دانشآموزان لذت میبرد.دانشآموزان رابه فعالیتهای یادگیری میکشاند.خلاق و نوآور است.دانشآموزان را به داشتن تصویر خوبی از خود هدایت میکند.بهطور جدی در فعالیتهای رشد حرفهای خود شرکت میکند.به ظاهر خود توجه دارد. انعطافپذیر است و به موضوع درسی تسلط کافی دارد.ثابتقدم است و عادلانه رفتار میکند.به حرفه ی خود علاقه دارد.در کارش سیاست لازم را دارد.
-4 برای کیفیت بخشی بیشتر به جریان یادگیری- یاددهی چه پیشنهادهایی دارید؟
از آنجا که یاددهی مهمترین مساله در جریان تدریس است معلمان برای موفقیت در کار خود باید به شناخت دقیقی از روشهای یاددهی و یادگیری و نیازهای واقعی دانشآموزان دست یابند و این امر مستلزم گذراندن موفقیت آمیز دوره های آموزشی نظری و عملی خاصی است و با استفاده از تشویق های کلامی، ارائه مطالب آموزشی به صورت متوالی از ساده به مشکل، افزایش آگاهی از آخرین یافته ها در رشته ی تحصیلی خود، تحریک حس کنجکاوی دانش آموزان از طریق طرح پرسش های جالب توجه، بکارگیری گستردهی فاوا( فناوری اطلاعات و ارتباطات ) در فرایند یاددهی – یادگیری در جهت خود انگیخته شدن دانش آموزان و آموزش الکترونیکی و محتوای چند رسانه ای ( با ترکیبی از متن، تصویر، صدا و فیلم)، رابطه عاطفی داشتن و صمیمی بودن با دانش آموزان، برقراری نظم و انضباط در کلاس، ایجاد و تقویت انگیزه و تشویق دانش آموزان، مراعات اصول ارائه مطالب و … تا حد زیادی می توان سطح کیفیت فرایند یاددهی – یادگیری دانش آموزان را در مدارس ارتقا بخشید
.
-5برای اجرای مطلوب سند تحول بنیادین چه راهکارهایی ارائه می کنید؟
برای مشارکت اجتماعی معلمان در اجرای سند و سایر فعالیتهای تعلیم و تربیت باید الگوی مشارکت درست تدوین کرد، تاکنون چنین الگویی تهیه نشده است.همین طور در چگونگی ارتباط با خانواده محتاج الگوست، اگر قصد بهرهمندی از نخبگان را داشته باشیم به الگوی مشارکت نخبگان در تعلیم و تربیت نیاز داریم. در مجموع بدون الگو قادر به اداره امور به نحو مطلوب نخواهیم بود.اگر گروههای مختلف به کمک مسئولان نیایند و کمکهای خود را متناسب با نقش و جایگاه شان به طور هدفمند انجام ندهند موفقیت کافی به دست نخواهد آمد.
-6 به نظر شما آموزش در زیست بوم کرونا با چه مشکلات و چالش هایی همراه است؟
شیوع ویروس کرونا و تنگناها و محدودیتهای ناشی از آن زیستبوم جدیدی را برای همه اقشار جامعه بهویژه معلمان فراهم ساخت؛ معلمانی که در خط مقدم تعلیم و تربیت به هر روشی که توانستند اجازه ندادند سنگر آموزشوپرورش حتی برای یک روز خالی بماند و در شرایطی خاص با سختیهای بسیار و بار مسئولیتی سنگینتر، سال تحصیلی متفاوتی را سپری کردند. تدریس در فضای مجازی تجربه تازهای برای معلمان بود و باوجود همه کاستیها وازجمله چالش ها دراین زیست بوم جدیدوقفه در اجرای برنامه های درسی حضوری، به حاشیه رفتن امور تربیتی و پرورشی، حضور تمام وقت دانش آموزان در خانه و عدم ارتباط با محیط مدرسه، عدم دسترسی تعداد زیادی از دانش آموزان به فضای مجازی، عدم آشنایی تعدادی از معلمان با نرم افزارهای الکترونیکی برای تولید محتوی آموزشی، نبود زیرساخت های الکترونیکی مناسب، ضعف مهارتی خانواده ها در پیشبرد برنامه های درسی