فرزانه پاشایی: با توجه به بازخوردهایی که از دانشآموزانم و خانوادههای آنها دریافت کردهام فکر میکنم به لطف خداوند در این راه موفق بودهام.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در نوزدهمین روز از اردیبهشت ماه 1401، فرزانه پاشایی معلم نمونه کشوری از دبستان هدایت آموزش و پرورش ناحیه 4، در گفتگو با اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به سئوالات زیر پاسخ داد:
-خودتان را معرفی کنید. رشته تحصیلی شما چیست ؟ چند سال است که در آموزش و پرورش فعالیت دارید؟
فرزانه پاشایی کارشناسی ارشد ریاضی از دانشگاه شهید بهشتی تهران ۶ سال است که در آموزش و پرورش فعالیت دارم.
-کدام مقطع و کدام پایه و چه ناحیه و مدرسه ای تدریس میکنید؟
در مقطع ابتدایی و پایه ششم دبستان دخترانه ی هدایت ناحیه ۴ مشغول به تدریس هستم.
-از نحوهی تدریس و ارتباط با دانشآموزانتان بگویید.
برای تدریس از انواع شیوههای نوین تدریس-بسته به موضوع درس- استفاده میکنم. از مشارکت دانشآموزان برای تدریس بهره میبرم . به طور ویژه در درس ریاضی از دست ورزی و از دست سازه ها برای درک بهتر و یادگیری مؤثرتر استفاده میکنم. معمولا سعی میکنم از بازی ها نیز برای جذاب تر شدن تدریس ، تمرین و مرور و سنجش یادگیری استفاده کنم.
همواره تلاش کرده ام بیش از آنکه رابطهی شاگرد-معلمی بین من و دانشآموزانم برقرار باشد با آنها دوست باشم و رابطهای بسیار صمیمی با دانشآموزانم دارم . خداوند را شاکر هستم که تاکنون توانستهام محبت و توجه دانشآموزانم را جلب کنم و این بزرگترین سرمایهی من است.
-از نظر شما خصوصیات یک معلم نمونه چیست؟
– به روز بودن اطلاعات ، توانمندی ها و ارتقای مداوم خود.
-توجه همزمان به تعلیم و تربیت
-طرح سوال، تکلیف و حتی نحوهی تدریس توسط شخص آموزگار و متناسب با سطح دانشآموزان خود
-بهرهگیری از شیوههای نوین تدریس
-توانایی جذب حداکثری دانشآموزان و ایجاد علاقه به تحصیل در آنها
-توانایی مدیریت کلاس
– توانایی انتقال مفاهیم به شکل قابل فهم برای دانش آموزان
-توانایی ارائهی تدریس خلاق
-صبر و تلاش در جهت یادگیری هرچه بیشتر دانشآموزان
-آیا شما خودتان را یک معلم موفق و نمونه میدانید؟ ویژگیهایی که باعث شد شما معلم نمونه باشید چیست؟
من تا کنون هرآنچه در توان داشتهام برای پیشبرد اهداف و پیشرفت دانشآموزانم به کار بستهام . با توجه به بازخوردهایی که از دانشآموزانم و خانوادههای آنها دریافت کردهام فکر میکنم به لطف خداوند در این راه موفق بودهام ؛ البته این بدان معنی نیست که من از هرجهت کامل هستم و نهایت من همین است! من خود را در ابتدای راه میبینم و برنامه های بسیاری برای آینده دارم. رکود و ثابت ماندن را نمیپسندم و همواره به دنبال بهتر شدن هستم.
در مورد ویژگیهایی که باعث انتخاب بنده شده نمیتوانم به طور یقین صحبت کنم و این سوال باید از داوران محترم پرسیده شود ؛ اما میتوانم به مواردی که احتمال میدهم در انتخاب من تاثیر داشته، اشاره کنم. برای مثال: به اشتراک گذاری تجارب و دانسته ها به صورت گسترده و شرکت و فعالیت در گروه ها و کانال های مختلف،استفاده از شیوه های نوین تدریس ؛ تولید محتوا به صورت انیمیشن و استفاده از سایر برنامه های به روز، ساخت پی دی اف تعاملی و…استفاده از انواع شیوه های سنجش و انواع تکالیف ،به روزرسانی مداوم اطلاعات و توانمندی ها و شرکت در کارگاه ها ، وبینارها و دوره های مختلف
-چه کمبودهایی را در مقطع ابتدایی حس میکنید؟
وجود مشاور ثابت در مدارس از مهمترین نیازهای مقطع ابتدایی است. متاسفانه این روزها شرایط بسیاری از خانواده ها مناسب نیست و دانشآموز مقطع ابتدایی که هنوز تفکر انتزاعی او درست شکل نگرفته است، درگیر مشکلات درونی خانواده شده و از آنجایی که معمولا تصمیمات آنها از روی احساس شکل میگیرد، این دانشآموزان در معرض خطر جدی قرار دارند. همانگونه که از اطلاعات دریافتی(مانند اطلاعات غربالگری) در مییابیم دانشآموزانی هستندکه به خودکشی یا آسیب رساندن به خود فکرکرده اند ؛ لذا وجود یک مشاور که به طور ثابت در مدرسه حضور داشته باشد، لازم و ضروری به نظر میرسد. (قابل ذکر است اگرچه برخی از معلمین دارای تحصیلات مرتبط مشاوره یا روانشناسی هستند ؛ اما حجم زیاد کار و تعداد بالای دانشآموزان به معلم اجازه ی ورود به این مسائل را نمی دهد.)همچنین نیاز به مربی ورزش برای تمامی پایهها در تمام مدارس نیز از کمبودهایی است که میتوان به آن اشاره کرد. (لازم به ذکر است معلمان غیررسمی خود بایست نقش مربی ورزش را نیز ایفا کنند.)
درمقطع ابتدایی درسها چندان کاربردی نیستند. در صورتیکه به کاربردی کردن دروس توجه شود یادگیری عمیق تر خواهد بود.