اگر نگاهی ریشهای و زیرساختی به شاخصهای پیشرفت کشور بیندازیم تأیید خواهیم کرد که مردان و زنانی که این زیرساختهای عظیم را ساختند یا در توسعه آن اثرگذار بودند، از کلاس درس، مدرسه و با نفس گرم معلم، تربیت یافتند و اگر بگوییم همه کشور در همه سطوح، مدیون «معلم» است، سخنی گزافه و بیراه نگفتیم.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ هفته معلم مجالی است هرچند کوتاه که از «معلم» که برخی او را سنگ بنای توسعه پایدار در هر جامعهای میدانند قدردانی کنیم و یکی از برنامهها، شناسایی و معرفی معلمان نمونه و قدردانی از آنان است که سالانه در ایام هفته معلم و در سالروز شهادت معلم شهید استاد مرتضی مطهری برگزار میشود.
در ادامه این گزارش؛ مصاحبه با «زینب درویش نوری» یکی از معلمان نمونه استان مازندران در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را میخوانید:
*لطفا خودتان را معرفی کنید:
سلام وعرض ادب خدمت همکاران محترم هفته معلم را به همه معلمین بزرگوار تبریک عرض میکنم اینجانب زینب درویش نوری ۳۸ساله آموزگار پایه اول رشته تحصیلی علوم تربیتی مقطع کارشناسی ارشد با سابقه تدریس ۱۴ ساله در حال حاضر در شهرستان آمل مشغول به تدریس هستم.
* دستاوردهای پیشین خود را در زمینه کاری توضیح دهید.
در جشنواره تدریس استان مختص مربی پیشدبستانی که درشهرستان بابل برگزار شد، موفق به کسب مقام شدم همچنین در سال گذشته در جشنواره تولید محتوا توانستم مقام سوم را بدست آوردم. در یک دوره ضمن خدمت به عنوان مدرس گفت و گو محور انتخاب شدم و با همکاری چند نفر از همکاران توانستم چند مقاله را درسایت civilica .com به ثبت برسانم.
* توصیه شما به معلمان جوان چیست و رمز موفقیت معلمی را در چه چیز میدانید؟
آموزش در دوره ابتدایی به خصوص در پایه اول به واسطه سختی کار مستلزم ایجاد روشهایی است که در درازمدت تجارب زیادی را عاید آموزگاران مربوطه می نماید و بهترین تجربه من در طول سالیان تدریس سختکوشی و ایثار وقتی بود که در کلاس درس هزینه کردم. معتقدم ارتباط عاطفی معلم با دانشآموز فضای شادی را ایجاد میکند که نتیجه آن احساس امنیت وعلاقه دانشآموز به کلاس درس و معلم است. شناخت فردی دانشآموزان از نظر تفاوتهای رفتاری و خانوادگی و تشخیص در روند آموزش تاثیر بسزایی دارد و در نهایت هر چقدر هم یک معلم به کارآیی و سواد خویش مطمئن باشد باید هر روز با مطالعه وارد کلاس شود.
* صحبت یا توصیهی شما به مسئولان آموزش و پرورش در حوزههای آموزشی، تربیتی و اجرایی چیست؟
یکی از بهترین توصیهها به مسئولان آموزش و پرورش فراهم نمودن فضا و امکانات آموزشی و پرورشی مناسب در تمامی مدارس میباشد تا یکی از دغدغههای اصلی مسئولان مدرسه که رفع نیازمندیهایشان است توسط تعامل با اولیا حل و فصل شود.
*چگونه میتوان معلمان را به انجام فعالیتهای فوق برنامه ترغیب کرد؟
برای انجام فعالیتهای فوق برنامه شرایطی لازم است نخست علاقهمندی و توجه معلم به این امور و دوم ایجاد انگیزه از طرف مسئولان مدرسه که ایجاد انگیزه میتواند با توجه به خصوصیات و خواستههای هرفردی به صورت مجزا متفاوت باشد. بنده در کلاسم فعالیت فوق برنامه در حوزه پرورشی انجام میدهم که ایدههایم وقتی مورد توجه و قدرشناسی مسئولین مدرسه قرار میگیرد موجبات انگیزه بیشتر و تفکر برای فعالیتهای کاری را فراهم میسازد.
* فعالیت قشر معلمان در حوزه اجتماعی چه تاثیری در قضاوت جامعه در مورد معلمان دارد؟
معلمان بهترین ومهمترین الگوهای جامعه هستند چون تمامی کسانی که در جامعه به فعالیتهای مختلف میپردازند درس زندگی را از معلمان میآموزند لذا حضور معلمان در فعالیتهای اجتماعی اعم از فعالیتهای حوزه سیاسی و فرهنگی و عام المنفعه و نیز فعالیتهای خدماتی جهت رفع کمبودهای اقتصادی میتواند تاثیر بسزایی در تربیت و نگرش دانشآموزان داشته باشد.
* آیا فعالیت، ایثار و فداکاری معلمان به اندازه کافی در جامعه منعکس میشود؟
گاهی اوقات شاهد هستیم که بعضی از فداکاریهای معلمان مورد توجه مسئولان و رسانهها قرار میگیرد، اعم از سوختن در آتش و رفتن زیر آوار و غرق شدن برای نجات دانشآموزان اما معلمان فداکاری هستند که عاشقانه با وجود تمامی غمها و دردهای مشخص با لبخند به کلاس وارد می شوند تا گرد غم و اندوه بر جان و روح کودکان معصوم منتقل نشود و با این شرایط معلم مجدّانه به تدریس میپردازد.
* چه راههایی برای انعکاس هرچه بیشتر جلوههای معلمی در جامعه پیشنهاد میدهید؟
آموزش و پرورش میتواند با همکاری و هماهنگی با رسانههای اجتماعی از جمله صدا و سیما، عملکرد فداکارانه و خلاقانه معلمان از جمله معلمان نمونه را در برنامهای اختصاصی به صورت هفتگی یا ماهانه انعکاس دهد همچنین میشود به طور سالانه نمایشگاهی را برای نمایش دستاوردهای معلمان برگزار شود.
*تاثیر فعالیت های معلمان بر جامعه دانشآموزی را چطور ارزیابی میکنید؟
از گذشته تا کنون معلمان تاثیر بسیار زیادی بر دانشآموزان داشتند اما به واسطه شرایط موجود جامعه وتحمیل نظرات گاه غیر منطقی روانشناسانه برسیستم آموزشی کشور، میزان تاثیرپذیری ازمعلم اندکی کاهش پیدا کرده است هر چند که درخصوص اعتماد داشتن واطمینان بخش بودن رتبه اول جامعه به فرهنگیان تعلق دارد و مسئولان باید از خط گستگی دانشآموزان از معلمان با درایت جلوگیری کنند.