به گزارش خبرنگار مهر حمیدرضا خانمحمدی مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عملیاتی «عدالت تربیتی» و «نصیب آموزشی برابر» به بهانه روز معلم، در خصوص زحمات معلمین خصوصاً معلمان مناطق محروم گفت: عدالت آموزشی یکی از راهبردهای اصلی نظام جمهوری اسلامی است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفت و به برکت زحمات همه فعالان این حوزه اتفاقات نسبتاً خوبی صورت گرفته است اما چون تنوع مشکلات در آموزش و پرورش و روند تغییر اتفاقاتی که بر همه جامعه اثر گذاشته است؛ زیاد بوده است؛ روند تحقق عدالت آموزشی نیز تحت تأثیر قرار گرفته است.
خانمحمدی با بیان اینکه آنچه که ما نباید در روز معلم از آن غفلت کنیم؛ فداکاریهای معلمین مدارس مناطق کم برخوردار است؛ گفت: مناطق کم برخوردار که ما زیاد از آن اسم میبریم؛ شامل روستاها و مناطق عشایری، مناطق مرزی یا صعبالعبور مناطقی که با تراکم کم دانش آموزی وجود دارند یا حاشیه شهرهایی که تراکم جمعیتی در آنها بالاست و معلمین مدارس همیشه با چالش مواجه بودند از جمله همین مناطق کم برخوردار هستند که نیازمند توجه جدی به آنان است.
زحمات معلمان مناطق محروم دیده نمیشود
مشاور وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این مطلب که اگر بخواهیم در عرصه عدالت آموزشی فاصلهها را کاهش داده و مناطق محروم را به حقوق خود برسانیم باید به نیروی انسانی توجه کنیم؛ گفت: متأسفانه ما کمتر به این سربازان فداکار نظام که معلمین مناطق محروم هستند اشاره میکنیم. معلمانی هستند که برای تدریس یک دانش آموز کیلومترها را طی میکنند؛ بلکه حتی مدتها در یک منطقه محروم اتراق میکنند تا بتوانند به چند کودک در منطقهای محروم آموزش دهند. اینها متأسفانه کمتر دیده میشود؛ اینها موضوعاتی است که ما از اصحاب رسانه میخواهیم به این معلمان نزدیکتر شوند و زندگی اینها را روایت کند که چگونه عاشقانه و خالصانه و با ایثار و فداکاری جان و مال خودشان، تلاش میکنند تا حتی یک روز هم روند آموزش و یادگیری دانش آموزان متوقف نگردد.
خانمحمدی با بیان اینکه همین دانشآموزان مناطق محروم هستند که در آینده امثال شهید چمرانها و دکتر حسابیها میشوند؛ اظهار کرد: اگر نگاه کنید میبینید که امثال سردار شهید قاسم سلیمانی یا مثل شهید حججی ها در کجا تحصیل کرده بودند. همین موضوع نشاندهنده نقش معلمان در تربیت یک شخصیت برجسته است. این فرمایش حضرت امام خمینی (ره) دقیقترین و راهبردیترین پیام است که میفرماید شغل معلمی شغل انبیاست.
معلمان موجب رشد مناطق محروم میشوند
مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: وقتی شغل معلم هدایتگری مانند انبیاست؛ نباید به معلم هم به صورت تک بعدی نگاه کنیم. معلمی که در روستاهای دوردست و با کمبود امکانات حضور پیدا میکند تا سواد عمومی دانش آموزانش را افزایش دهد؛ به همه مشکلات دانش آموزانش توجه میکند؛ ما میبینیم که معلم مانند یک پیامبر در روستاست و پیامبر گونه در حال روشنگری است و باعث رشد روستا شده و دلیل شروع اتفاقات مثبت در آنجا میشود؛ یکی از ویژگیهای آموزش و پرورش هم همین است. دستگاههای دیگر دولتی در در مراکز استانها یا نهایتاً در شهرستانها حاضر هستند اما این آموزش و پرورش است که در دور افتادهترین نقاط کشور فعال است و نمایندگانش همچون پیامبران در روستاها موجب پیشرفت، نشاط، شادمانی میشوند و پرچم سرافراز کشورمان را بلند نگه میدارند.
خانمحمدی با اشاره به اینکه دو تن از معلمان سالهای قبل جان خود را فدا کردند تا بخاری نفتی موجب آتش سوزی بیشتر و جان باختن دانشآموزان نگردد؛ افزود: اینها خود نمونهای از این فداکاری هاست؛ یا معلمی که روی تخت در بستر بیماری در دوران کرونا به دانش آموزانش آموزش میدهد در حقیقت در حال فداکاری است.
دوران کرونا اوج فداکاری معلمان مناطق محروم بود
مسئول قرارگاه جهادی عملیاتی عدالت تربیتی افزود: در همین ایام کرونا که شاهد بودیم در شهرهای بزرگ معلمان و دانش آموزان از امکانات متعددی برخوردار بودند؛ معلمین روستایی عشایری و قشر دویست تا سیصد هزار نفری آنان مردانه و خالصانه ایستادند. در جایی که تلفنهای همراه اینترنت نداشته و امکان استفاده از شاد ممکن نبود؛ خودشان با دست خودشان با وجود اینکه قانون آموزش حضوری را منع کرده بود؛ در روستا حضور پیدا میکردند و کودکان را آموزش میدادند. ما این تلاش و فداکاری معلمان را باید ارج بنهیم. امروز هم اگر میخواهیم در چالشهای این وزارتخانه مثل کمبود معلمان وجود دارد غلبه کنیم، باید این روحیه فداکاری و از خودگذشتگی را تبلیغ کنیم و آن را نشان دهیم زیرا جامعه معلمین ما سرشار از این روحیه فداکاری هستند؛ معلمی معادل ایثار و فداکاری است.
خانمحمدی با تبریک روز معلم به فرهنگیان اظهار کرد: من روز معلم را بیش از همه به معلمی که در مناطق محروم و دو دست و کمتر برخوردار حضور دارد؛ تبریک عرض میکنم و امیدوارم همه آنان شاهد دیدن تلاشهایشان باشند و دانشآموزان خود را در بهترین موقعیتها ببینند؛ چرا که بهترین پاداش برای این معلمان دیدن موفقیت دانشآموزانشان است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در حوزه محرومیتزدایی با تاکید بر این مطلب که جریان عدالت آموزشی و نصیب آموزشی برابر باید به یک نهضت تبدیل شود؛ گفت: باید خانوادهها و همه افراد جامعه به این موضوع کمک کنند تا ما فاصله و شکافی در سطح برخورداری کودکان کشور در آموزش نداشته باشیم؛ باید آموزش برای همه یکسان باشد و تنها هر کس به فراخور استعداد خاصی که دارد بتواند خودش فعالیت مضاعفی داشته باشد اما به صورت کلی باید سطح حداقلی آموزش برای همه به صورت یکسان وجود داشته باشد.
خانمحمدی ابراز امیدواری کرد با کمک دولت، خیرین و مردم جریان تربیت نیروی انسانی کشور، در همه ابعاد تربیتی همچون تربیت سبک زندگی همچنان با قدرت به کار خود ادامه دهد
منبع: خبرگزاری مهر