
تهران (پانا) – معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت برنامهریزیهای جبرانی مناسبی در تابستان برای دانشآموزانی که در دروسی دچار افت تحصیلی شدند، درنظر گرفته میشود.
محمدمهدی کاظمی در نشست خبری که به مناسبت هفته مشاغل برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای فرهنگی و دانشآموز اظهار کرد: نقش رسانهها بیبدیل است انتظار داریم رسانهها در تحقق اهداف تعلیم و تربیت کشور نقشآفرینی کنند تا آموزش و پرورش بتواند برنامههای خود را تبیین و اجرا کند.
وی ضمن گرامیداشت هفته معلم افزود: باید از تمام معلمان تشکر کرد، این افراد در ایام کرونا شبانهروزی تلاش کردند تا بحث آموزش روی زمین نماند.
فصل ۸ سند تحول بنیادین تمام دستگاهها را مکلف به همراهی با آموزش و پرورش کرده و به عنوان یک مطالبه مطرح شده است
کاظمی بیان کرد: در راستای اجرای سند تحول و سند تحول دولت نیازمند همکاری و تعامل تمام رسانهها هستیم. اجرای سند تحول بنیادین نیز با همراهی تمام دستگاهها، خانواده و رسانهها محقق میشود. فصل ۸ سند تمام دستگاهها را مکلف به همراهی با آموزش و پرورش کرده و به عنوان یک مطالبه مطرح شده است.
معاون آموزش متوسطه اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم که به عنوان چالش مطرح بود بحث بازگشت به آموزش حضوری و مدرسه بود. مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله با ۲ سال وقفه مواجه بود پس از ۲۵ ماه تلاش و برنامهریزی از ۱۴ فروردین با همراهی اولیا و علاقهمندی بیشمار دانشآموزان همچنین کمک رسانهها بازگشایی شد.
حضور بیش از ۹۲ درصدی دانشآموزان در مدارس
وی ادامه داد: بیش از ۹۲ درصد دانش آموزان در مدارس حضور پیدا کردند و شور ویژهای را در مدارس شاهد بودیم. امیدواریم با اقدام جهادی تمام خدمتگزاران تعلیم و تربیت کشور خلاهای آموزش مجازی را در ادامه راه جبران کنیم.
کاظمی بیان کرد: فرایند یادگیری دستخوش تغییراتی شد باید در این راستا برنامه داشته باشیم. آموزش مجازی فرصتی را فراهم کرد تا حدودی آموزش اتفاق بیافتد و بحث پرورش مغفول مانده شد. سنجش بیرونی دانشآموزان در آموزش مجازی کمرنگ میشود.
معاون متوسطه ادامه داد: با یک افت یادگیری مواجه شدیم که ارتباطی به تلاش معلمان نداشت. باید سنجش افت یا شکاف یادگیری اتفاق بیافتد که این امر با بستر آموزش حضوری امکانپذیر است.
وی افزود: سعی کردیم که بخشی از افت یادگیری را جبران کنیم اگر لازم باشد پیش بینی هایی انجام می دهیم که بتوانیم برنامه ریزی های مناسب را در تابستان برای اینگونه دانش آموزان در دروس هدف داشته باشیم.
کاظمی گفت: امسال از سوی مقام معظم رهبری شعار سال اعلام شد باید دانش آموزان با رویکرد اقتصاد مقاومتی، کشور را به سمت آبادنی پیش ببرند.
آموزش و پرورش نقطه آغاز و پیشران تحقق شعار سال است
معاون وزیر ادامه داد: آموزش و پرورش نقطه آغاز و پیشران تحقق شعار سال است لذا این امر مسئولیت ما را سنگین تر می کند وظیفه ما تربیت نسلی ایده ورز، کار آفرین است که دارای سواد اقتصادی است و مهارت افزایی را افرایش می دهد.
وی اشاره کرد: افزایش قطب های علمی را در استان ها توسعه خواهیم داد همچنین رشته هایی مانند سلول های بنیادین، فناوری، گیاهان دارویی و هوا و فضا را توسعه می دهیم
کاظمی گفت: باید بتوانیم با بهره مندی از ظرفیت برنامه های مختلف مانند جشنواره نوجوان خوارزمی، جشنواره های علمی و المپیادها بستر مهارت افزایی را فراهم کنیم.
هدایت تحصیلی باید از دوره ابتدایی آغاز شود
معاون متوسطه پیرامون هدایت تحصیلی دانش آموزان افزود: این امر که در متوسطه اول است باید از دوره ابتدایی آغاز شود. با تصویب نظام جامع تحصیلی می توان زمینه سازی را برای هدایت تحصیلی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه کرونا فرصت حضور دانش آموزان در مدرسه را گرفت و آنان سخت تر با مشاغل آشنا شدند اشاره کرد: از سال تحصیلی آتی برنامه ریزی خوبی را در این باره خواهیم داشت تا مشارکت معلمان را در این امر داشته باشیم.
کاظمی گفت: حضور دانش آموزان در هنرستان ها و کارافرینان در مدارس می تواند در تحقق یک هدایت تحصیلی متوازن و شناسایی مشاغل مربوط موثر باشد.
به دنبال توسعه کمی آموزشها نیستیم
معاون وزیر همچنین پیرامون مهارت افزایی و کارافرینی در دوره متوسطه با محوریت برنامه درسی افزود: سهم آموزش در فنی و حرفه ای و کاردانش ۳۶.۳۵ درصد است باید سهم ۴۵ درصدی را پوشش دهیم. به دنبال توسعه کمی آموزش ها نیستیم مهارت آموزی را با رویکرد به کیفیت آموزش خواهیم داشت لذا اجرای درس کار و فناوری و فرهنگ و هنر در متوسطه اول باید تقویت شود.
وی با اشاره به اینکه راه اندازی هنرستان های جوار کارخانه را در دستور کار داریم اظهار کرد: رویکرد عرضه محوری به عرضه و تقاضا باید در حکمرانی آموزش ها ایجاد شود. در تحقق موضوع عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی باید از تمام ظرفیت ها استفاده شود. اکنون پوشش دوره ابتدایی ۹۱.۱۷ درصد است که باید افزایش یابد.
بازآرایی رشتهها در سال تحصیلی آینده
کاظمی گفت: در سال آینده بازآرایی رشته ها را در فنی و حرفه ای، کاردانش و نظری داریم که با رویکرد توسعه متوازن ایجاد می شود.
معاون وزیر درباره اعتبارات بهسازی و تجهیز هنرستان ها بیان کرد: افزایش اعتبارات در این راستا رویکرد مهارتی را ایجاد می کند. فرصت مدارس نمونه دولتی استعدادهای دانش آموزان را در مناطق روستایی فراهم می کند ما در سال های اخیر شاهد بودیم ۲۰ درصد دانش آموزان در این مدارس پذیرش می شدند امسال این عدد را در بخشنامه ۵۰ درصد درنظر گرفتیم تا این دانش آموزان بتوانند در مدارس نمونه دولتی تحصیل کنند و عدالت تربیتی محقق شود.
وی در پاسخ به سوال پانا درباره ورود شرکت های دانش بنیان به مدارس گفت: آموزش و پرورش بستر ساز این موضوع است بحث دانش بنیان بودن مدارس و اشتغال آفرینی آنان افزایش بهره وری را به دنبال دارد.
کاظمی ادامه داد: با توجه به مباحث آموزشی و دانشی تفاهم نامه ای با معاونت علمی ریاست جمهوری داشتیم دیروز هم با بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی جلسه ای داشتیم تا از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای حضور در مدارس استفاده کنیم.
معاون متوسطه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پانا مبتنی بر برنامه معاونت در راستای توزیع متوازن دانش آموزان در رشته های تحصیلی افزود: توزیع متوازن و شناسایی استعدادهای دانش آموزان باید براساس سند آمایش استان ها باشد اکثریت استان ها این سند را تدوین کردند.
ادامه دارد