.
علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران صبح امروز در کارگروه توسعه مدیریت و برنامه ریزی نیروی انسانی که در سالن شهید جهرمی اداره کل تهران برگزار گردیده بود، با اشاره به ضرورت توجه به آموزش های مهارتی و رشد و توسعه هنرستان ها به عنوان یکی از اصلی ترین پایه های تقویت و اقتصاد کشور افزود: از ضرورت ها و الزامات رشد و توسعه اقتصادی نظام های آموزشی، فراهم ساختن زمینه رشد و توسعه مهارت های لازم برای جذب و به کارگیری صحیح سرمایه انسانی است و در این میان آموزش های مهارتی با تلفیقی از علم، فن وهنر، نقش بسیار مهمی در این مسیر دارند.
وی با ابیان این مطلب که، هدف از این آموزش ها، افزایش توانایی های دانش، مهارت و قدرت درک افراد و انجام مطلوب تر کار در محدوده وظایف شغلی است، یکی از اولویت های مهم در سرمایه گذاری های آموزشی را توسعه و گسترش آموزش های مهارت محور دانست و با اشاره به این مهم که مهارت آموزی از سوی نهادهای ذی ربط بین المللی مانند یونسکو، یونیواک و بانک جهانی به عنوان یک استراتژی مهم در کشورهای در حال توسعه توصیه می شود، این مطلب را روشنگر این موضوع دانست که قرار گرفتن در مسیر توسعه و دستیابی به توسعه پایدار، امروزه یکی از آرمانهای جوامع بشری است و برنامه ریزی ها باید به سمتی پیش برود که جوانان با فارغ التحصیل شدن، یک مهارت برای زندگی آینده خود کسب نموده و از مزایای آن بهره مند شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به نامگذاری سال 1401 از سوی رهبر معظم انقلاب تحت عنوان” تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین”، آموزشو پرورش را مؤثرترین ابزار برای ورود به اقتصاد دانش بنیان و اشتغال آفرین قلمداد نمود و تاکید کرد: فضا و فرهنگ عمومی جامعه در خصوص رشته های شغلی و تحصیلی می بایست اصلاح شود، زیرا آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش دوره متوسطه، به عنوان یکی از زیر نظامهای آموزشی کشور، این توانمندی را داراست که به مثابه ابزاری قابل اعتماد، پل مستحکمی بین کلاس درس و اجتماع و بین کلاس درس و بازار کار بنا کند.
مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت افزود: با اقناع سازی، هدایت تحصیلی و شغلی و افزایش خودآگاهی خانواده ها باید تلاش شود تا با افزایش تعداد هنرستان های فنی و حرفه ای، جوانان با آموزشهایی که مهارتهای آنان را در زمینه های مختلف، تقویت می کند و زمینه را برای مشاغل گوناگون آماده می نماید، بیشتر آشنا گردند و مهارتهای خاص کسب و کار، کارآفرینی و نوآوری را بدست آورند.
وی استفاده بهینه از امکانات موجود را یادآور شد و ادامه داد: سرمایه گذاری در هنرستان ها به نفع جامعه است و یکی از راهکارهای موثر برای مقابله با نرخ بیکاری، افزایش هنرستان ها و آموزش رشته های مهارتی است.
علیرضا کریمیان بر ضرورت استفاده از ظرفیت پژوهشسراهای دانش آموزی برای استعدادیابی و ترغیب دانش آموزان به ادامه تحصیل در هنرستان های فنی، حرفه ای و کاردانش و پرورش روحیه کارآفرینی در هنرجویان تاکید نمود و گفت: با توجه به سرعت روند جهانی شدن و بازسازی اقتصادی در کشورها و اهمیت دستیابی به دانش و اطلاعات لازم، نیازهای آموزشی در تمام سطوح تغییر کرده است. این نیازها برای نیروی کار آینده بسیار حایز اهمیت است و برنامههای آموزشی و درسی نظامهای تعلیم و تربیت باید با اولویتهای ملی کشور منطبق باشد به طوری که با توجه به این اولویتها شاهد تغییرات اساسی در ساختار اقتصادی و کسب راهبردهای جدید برای رقابتهای زندگی باشیم و در این مسیر باید با کمک فرزندانمان به طوری عمل کنیم که هر جوان برای اداره زندگی خود، حداقل یک مهارت را به درستی بیاموزد.
وی یکی از اهداف تأسیس هنرستان ها را، پرورش فارغالتحصیلان کارآفرین دانست و اضافه کرد: کارآفرینی فرآیند است نه هدف و تنها در کسب و کار مطرح نیست، بلکه کارآفرینی شیوه زندگی است که در تمامی ابعاد زندگی فردی-اجتماعی و… تجلی مییابد و بیشک آموزشوپرورش به تنهایی نمیتواند عهدهدار این امور باشد، بلکه این کار، همکاری همه نهادها را میطلبد. چرا که جلوه بارز نظام آموزشی کارآفرین، مشارکت در کارها و فعالیتهای گروهی است و برای رفع بیکاری، رشد و توسعه باید با توجه به هدف گذاری ها به درستی در این مسیر گام برداشت و یکی از این راهها آگاهی بخشی به فضای جامعه است.
کریمیان ادامه داد: توسعه رشتههای فنی و حرفهای و مهارتی باید بر مبنای نیازهای منطقهای و آمایش سرزمینی صورت گیرد و مرتبط کردن آموزش و تربیت نیرو با نیاز کار و اشتغال، یکی از وظایف اساسی هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش است. چرا که آموزش های فنی و حرفهای منجر به تشخیص تفاوتهای هنری، علمی و کاری بین دانشآموزان می شود و استعدادها و خلاقیت ها را شکوفا و قابلیتهای شخصی را کامل میکند.
وی در ادامه افزود: آموزش فنیوحرفهای و کاردانش یکی از راهکارهای کسب مهارتهای مرتبط با هویت و علایق فردی در زندگی اجتماعی و مهارتی است که با کسب آن افراد راه تحقق آرزوها، نیل به اهداف و حل مشکلات شغلی را با تکیه بر مهارت ها و دانش آموخته شده خود طی می نمایند.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران