مدیرکل آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران در جلسه معاونین آموزشی محور شرق استان در خصوص واکاوی مفهوم تربیت گفت: تربیت با مشارکت معلم و دانشآموز شکل میگیرد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ «علیرضا سعدیپور» ظهرامروز در جلسه قطب شرق معاونین آموزشی استان که به میزبانی آموزش و پرورش ناحیه ۱ ساری برگزار شد، در راستای شناخت و اهمیت درک مفهوم تربیت بیان کرد: با توجه به نظر صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت، در رویکرد جدید نه دانشآموز محوری میتواند ما را به تعاریف تربیت که منطبق با اهداف سند تحول بنیادین است برساند نه معلم محوری بلکه تربیتی مورد مطلوب است که از مشارکت میان معلم و دانشآموز شکل گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با طرح این پرسش که تربیت بر عهده چه کسانی است،خاطر نشان کرد: عدهای تربیت را وظیفهای بر دوش مربی میدانند به مانند باغبانی که بذر میکارد و از آن مراقبت میکند تا به محصول برسد در واقع در این نگاه مربی پرورش دهنده استعداد بالقوه به بالفعل است و جمعی دیگر بار تربیت را برعهده متربی میدانند.
وی در ادامه افزود: مفهوم تربیت به مثابه جرقه حاصل از برخورد بین دو سنگ چخماق است در این نگاه تربیت محصول تعامل بین مربی و متربی است همانطور که در برخورد دو سنگ چخماق نمیتوانیم بگوییم جرقه در ابتدا از کدام سنگ آغاز شد در تربیت هم نمیتوانیم بگوییم که کار مربی است یا متربی در واقع نفس تعامل بین مربی و متربی منجر به ایجاد تربیت میشود.
این مقام مسئول با اشاره به پیچیدگی تربیت و سخت بودن کار در حوزه تعلیم و تربیت تصریح کرد: یکی از دلایل مهمی که باعث پیچیدگی در امر تربیت میشود این است که ما با انسانی که صاحب استعداد منحصر به فرد است سر و کار داریم از آنجا که انسانها با هم متفاوت هستند پس برای هر کدام از آنها نسخه واحدی برای تربیت وجود دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه پایه و اساس تربیت در حوزه ابتدایی صورت میگیرد اظهار کرد: شکلپذیری شخصیت دانشآموزان ابتدایی بسیار تحت تاثیر رفتار و گفتار معلم است و این امر بیانگر وظیفه سنگینی است که بر عهده فعالان حوزه ابتدایی است.
سعدیپور تاکید کرد: هدف از حضور دانشآموزان در مدارس یادگیری درس نیست بلکه ساختن انسان تمام ساحتی است که یادگیری را باشوق و لذت تجربه میکند.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران