
به گزارش ایسنا، مهدی نویدادهم در پنل چالشها و چشم اندازها در آیین بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه اولین چالش پیش روی شورای عالی آموزش و پرورش، چالش نظری و فلسفی است گفت: اینکه شورای عالی در دنیای متحول امروز چگونه میخواهد ثبات قوانین را حفظ کند و به نیازها پاسخ دهد، بسیار مهم است.
وی افزود: بارها با نیازهای روز برخورد میکردیم که قانونی برای پاسخ به آن نداشتیم و تا میآمدیم مصوبهای از سر بگذرانیم از زمان آن پیشامد، میگذشت.
دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دومین چالش به کارکرد نظام آموزش و پرورش در عصر جدید – دوران کرونا و پساکرونا- بازمیگردد گفت: بسیاری از نوآوریها در گذشته امکان بروز پیدا نمیکردند، اینکه شورای عالی آموزش و پرورش چگونه میخواهد در بروزرسانی کارکردهای آموزش و پرورش نقش ایفا کند از جمله چالش ها و بسیار قابل تامل است.
نویدادهم افزود: نوع نگاه به آموزش و پرورش و کارکرد آن در یکصد سال گذشته تقلیل گرایانه بوده و یکی از مشکلات اصلی آموزش و پرورش هم همین بوده است که جایگاهش به درستی شناخته نمیشده است.
وی چالش دیگر را مناسبات آموزش و پرورش با دیگر مجامع تصمیم گیری از جمله مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام دانست و گفت: متاسفانه از این منظر هم جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش به خوبی دیده نشده و به عنوان مثال مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی داشتهاند که در حین تصویب آنها به مناسبات و جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش توجه نکردهاند. معتقدم یک علت این امر آن است که آموزش و پرورش را کوچک میبینند و کوچک انگاری میکنند.
دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: چالش دیگر مشروعیت و مقبولیت شورای عالی آموزش و پرورش و مصوباتش است. اگر بخواهیم دانش آموزان و سایر ارکان به مصوبات شورای عالی وفادار باشند باید چه کرد؟ علی رغم همه تلاشها هنوز در این مقوله چالش وجود دارد.
نویدادهم افزود: یکی از راهکارها برخورداری مصوبات از پشتوانه پژوهشی دقیق و به روز است. اینکه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش پژوهش محور باشد بسیار حائز اهمیت است و باید روی آن تامل کرد.
انتهای پیام
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)