به گزارش ایسنا، حجت الاسلام احمدحسین فلاحی در برنامه تلویزیونی “به وقت ایران” که سه شنبه شب از شبکه هفتم سیما پخش شد با اشاره به اینگه پیش از انقلاب هنوز ۴۰ درصد مردم رنگ تحصیل را ندیده بودند، گفت: از اولین اقدامات در جمهوری اسلامی این بود که تحصیل رایگان و الزامی را از دوره ابتدایی تا دبیرستان در قانون اساسی پیشبینی کرد.
وی افزود: شعار امام(ره) این بود که ایران را مدرسه کنید. از همین حیث نهضت سوادآموزی راه افتاد. کلمه نهضت یعنی یک حرکت عمومی ادامه دار که شروع شد.
این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان نهضت سوادآموزی تأسیس شد تا عقبماندگیهای تحصیلی را جبران کند گفت: قوانین مصوب مجلس درباره آموزش و پرورش این نگاه همه جانبه در توسعه آموزش را تقویت کرده اند و عدالت آموزشی برای همه گروهها برقرار است.
فلاحی با اشاره به اینکه در یک دورهای با افزایش شدید جمعیت دانشآموزی روبه رو بودیم که به سمت تأسیس مدارس غیردولتی رفتیم گفت: عدالت آموزشی باید مختص همگان باشد تا هیچ کس از تحصیل بازنماند. آموزش رایگان در قوانین بالادستی قید شده و نگاه قوانین، فراگیر شدن عدالت بوده است.
وی ادامه داد: امروز بالغ بر ۱۵ میلیون دانشآموز داریم. تأمین زیرساختهای آموزشی و ساخت کلاسهای درس در دهههای گذشته کار سادهای نبوده است. ما مدارس چندشیفته داشتیم، اما اکنون با افزایش مدارس، مراکز آموزشی و دانشگاهها هیچ کس از تحصیل بازنمیماند. ارتقای زیرساختها باعث شد رتبه علمی پانزدهم دنیا را داشته باشیم و در برخی عرصههای علمی و پزشکی سرآمد باشیم. امروز در حوزه پزشکی به قطب بسیاری مراکز درمانی در بین کشورهای منطقه تبدیل شدهایم و امروز تحصیل برای همه اقشار امکانپذیر شده است.
این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز حدود پنج میلیون دانشجو داریم و رتبههای علمی خوبی کسب شده است گفت: در زمینه کیفیت آموزش، چند عامل دخیل است. اگر بتوانیم سندتحول بنیادین را اجرا کنیم به اهداف آرمانی مدنظر در این حوزه دست می یابیم. اکنون با اجرای سندتحول بنیادین فاصله داریم که مورد گلایه رهبری هم قرار گرفت که باید زیرساختها آماده و اجرا میشد که محقق نشد.
فلاحی ادامه داد: در سالهای گذشته کاهش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی باعث شد از ارتقای کیفیت آموزش فاصله بگیریم و اکنون دچار کمبود معلم هستیم که یک نوع خسارت است.
وی با بیان اینکه کیفیت آموزش از ابتدا مدنظر بوده است گفت: حتی جنگ تحمیلی نیز باعث تعطیلی آموزش نشد، با این حال وقتی رزمندگان به پشت جبهه برگشتند مراکز آموزشی رزمندگان دایر شدند تا آنها که عقب مانده بودند خود را به بقیه برسانند.
این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که نیازمند بازنگری در سرفصل دروس هستیم. متونی که اکنون در نظام آموزشی ما تدریس میشوند چندان با نیازهای روز جامعه تناسب ندارند.
فلاحی به دستور رهبری مبنی بر ساماندهی امور مهدهای کودک و شکل گیری سازمان ملی تعلیم و تربیت گفت: دوره پیش از دبستان و مهدهای کودک و پیش دبستانیها یک نظام آموزشی و پرورشیاند و نه صرفاً خدماتی و قطعاً پایههای آموزشی ما از آن دوره شکل میگیرد.
وی افزود: سه مقطع تربیتی داریم؛ هفت سال اول زندگی، هفت سال دوم و هفت سال سوم که عمده کار ما در هفت سال دوم است، اما بسیاری از پیش نیازها در هفت سال اول زندگی باید تأمین شود. کیفیت آموزش و تربیت از این طریق میتواند توسعه یابد. اگر بخواهیم خروجی نظام تعلیم و تربیت متعهدانه باشد باید جنبههای تربیتی به خوبی دیده شوند که سندتحول نگاه خوبی در این زمینه دارد.
این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود معلم، گفت: یک حرکت جهادی نیاز داریم که آموزش و پرورش را از این وضعیت نجات دهیم و در زمینه ردیفهای استخدامی مجلس باید پای کار بیاید. همچنین در حال حاضر برگرداندن دانشآموزان به مدرسه کار سختی شده است و باید خلأها را جبران کنیم؛ در بعد پرورشی خیلی خلأ ایجاد شد و حتی در بخش آموزش نیز خلأ داریم مثلا دیرآموزان را در آموزش مجازی ندیدیم.
فلاحی با بیان اینکه آموزش و پرورش را ثروتمندترین و درعین حال فقیرترین وزارتخانه میدانم، گفت: دو هفته پیش یک نامه را به وزیر آموزش و پرورش ارائه کردم تا شیفت مخالف را در اختیار نیروهای جهادی قرار دهند. می توان از ظرفیت حوزههای علمیه، مدارس کوثر و امین استفاده کرد.
انتهای پیام
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)