به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، حجتالاسلام احمدحسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، امشب در برنامه «به وقت ایران» شبکه آموزش، اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی ایران، اولین اقدام در زمینه آموزش در قانون اساسی انجام شد که آموزش رایگان تا پایان دوره دبیرستان را پیش بینی کرد و موضوع بعد شعار امام(ره) بود مبنی بر اینکه «ایران را مدرسه کنیم» و نهضت سوادآموزی شکل گرفت؛ نهضت یک کلمهای است که تداوم دارد و نقش بسزایی در آموزش بازماندگان از تحصیل داشت.
وی با بیان اینکه یک زمانی افزایش شدید دانشآموز داشتیم که در کنار مدارس دولتی به سمت مدارس غیردولتی رفتیم، گفت: همه اقدامات با این نگاه بود که عدالت آموزشی فراهم شود.
فلاحی با اشاره به اینکه در بحث آموزش عالی، قبل از انقلاب 150 هزار دانشجو داشتیم که اکنون به 5 میلیون دانشجو رسیده است، گفت: با افزایش مدرسه و افزایش دانشگاه، نه تنها تلاش که هیچکس از تحصیل باز نماند بلکه ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر فراهم شد؛ بهگونهای که اکنون در رتبه علمی در جهان 15 هستیم.
وی اضافه کرد: قبل از انقلاب و اوایل انقلاب به دلیل کمبود پزشک عمومی، از کشورهای همسایه پزشک عمومی به کشور میآمدند اما اکنون قطب خیلی از مراکز درمانی شدیم؛ در خیلی از المپیادها در جهان حضور داریم و میدرخشیم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به کیفیت آموزش، گفت: برای کیفیت آموزش باید سند تحول بنیادین را اجرا کنیم؛ یک زمان دانشسرای تربیت معلم داشتیم اما با کاهش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و تربیت رجایی در چندین سال اخیر مواجه شدیم که خسارت وارد شد.
وی با بیان اینکه به بازنگری در سرفصلهای دروس نیاز داریم، گفت: عمده کار تربیتی ما در 7 سال دوم است اما خیلی از اقدامات باید در 7 سال اول انجام شود. نکته دیگر اینکه باید در کنار آموزش، «پرورش» را ببینیم؛ اکنون میبینیم در کشورهای غربی، به تربیت دینی توجه کردند اما ما در بحث تربیتیمان در خیلی موارد کم گذاشتیم. اگر میخواهیم دانشآموز و دانشجو متعهد داشته باشیم، باید به آن توجه کنیم.
فلاحی با اشاره به کمبود معلم، گفت: یک حرکت جهادی نیاز داریم که آموزش و پرورش را از این وضعیت نجات دهیم و در زمینه ردیفهای استخدامی مجلس باید پای کار بیاید.
وی تصریح کرد: در حال حاضر برگرداندن دانشآموزان به مدرسه کار سختی شده است و باید خلأها را جبران کنیم؛ در بعد پرورشی خیلی خلأ ایجاد شد و حتی در بخش آموزش نیز خلأ داریم مثلا دیرآموزان را در آموزش مجازی ندیدیم. از سوی دیگر آموزش و پرورش با کمبود منابع و امکانات مواجه است.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش را ثروتمندترین و درعین حال فقیرترین وزارتخانه میدانم، گفت: دو هفته پیش یک نامه را به وزیر آموزش و پرورش ارائه کردم تا شیفت مخالف را در اختیار نیروهای جهادی قرار دهیم. می توان از ظرفیت حوزههای علیمه و … مثل مدارس کوثر و مدارس امین استفاده شود.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری فارس