طی یک گزارش، به سراغ فردی رفتیم که عشق به تحصیل همواره در وی وجود داشته و با اینکه در هفت سالگی چشم انتظار رفتن به مدرسه بود اما دست روزگار و مشکلات خانوادگی موجب شد کودکی در آن سن کم شاگرد نانوا شود ولی این مشکلات موجب دور شدنش از تحصیل نشد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ انوشیروان بهرامی که الان ۴۹ ساله و فردی موفق دارای مدرک کارشناسی ارشد و بهعنوان مروج جهاد کشاورزی در حال فعالیت است، با شروع هفت سالگی به جای رفتن به مدرسه به دنبال نان و تامین مخارج زندگی رفت، تقریبا ۱۳ ساله بود البته با سرنوشتی متفاوت تصمیم گرفت شروع به درس خواندن کند و به آرزویش که طی سالها در پی آن بود رنگ واقعیت ببخشید، برسد.
*الفبای زندگی برایم متفاوت بود
بهرامی میگوید: هفت سالگی برای همه کودکان با آغاز درس خواندن و الفبا آغاز میشود، ولی الفبای زندگی من متفاوت بود در آن سن کم باید سه بامداد زمانیکه همه در خواب بودند، فکر نان باشم.
با اینکه خیلی به درس خواندن علاقه داشتم ولی بهدلیل بیماری پدر و مادرم شرایط درس خواندن فراهم نبود و بهجای درس و کلاس درس و خواندن الفبا شاگرد نانوا شدم و به عبارتی نانآور خانوادهام شدم.
بهرامی اضافه میکند: در سن هفت سالگی به جای شاگرد مدرسه، شاگرد نانوا شدم ولی همواره درس خواندن جز دغدغههای اصلی من بود تا اینکه در سن ۱۳ سالگی همزمان با کار کردن سراغ کلاسهای نهضت سوادآموزی رفتم.
*ترسیم آیندهای روشن در کلاسهای نهضت سوادآموزی
در آن روزها که تحصیل را آغاز کردم همکلاس بودن با افراد مسن که شاید همسن پدربزرگ من بودند و حتی برخی در قید حیات نیستند ولی شرایط خاصی حاکم بود شاید شاید حضور در کنار آنان برایم تفریح بود اما انگیزه و آینده من چیز دیگری بود که در آن کلاسها رقم خورد تا من بتوانم از لابه لای آن کلاسها آینده را برای خودم ترسیم کنم.
در آن سال با پیرمردها و افراد مسن در یک کلاس بودم ولی کلاس مقدماتی و تکمیلی را در یک سال تمام کردم، طوری فکر درس خواندن در من قوت گرفت که سال ۷۵ دیپلم گرفتم و سال ۹۳ پس از قبولی در آزمون جهاد کشاورزی بهعنوان ناظر برنج فعالیتم را شروع کردم و در همان سال استخدام شدم و در ادامه سال ۹۵ تا ۹۷ موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد شدم.
*زجر بیسوادی را با تمام وجودم لمس کردم
بهرامی اضافه میکند: زجر بیسوادی را با تمام وجودم لمس کردم حتی بارها و بارها مورد تمسخر قرار گرفتم و همین موضوع علاقه به تحصیل را در وجودم بیشتر و بیشتر کرد.
در دنیای امروز باتوجه به پیشرفتهای علمی در حوزههای مختلف کسی نمیتواند منکر علم و دانش باشد؛ چرا که هر روز تکنولوژی در حال پیشرفت است، حتی اگر از تحصیلات روز دور باشیم محروم خواهیم بود چه برسد به اینکه افراد سواد نداشته باشند.
وی ادامه میدهد: طی سالهایی که تحصیل کردم همواره هدفم این بود، با کسب علم و دانش افق بهتری را در زندگی خودم و همچنین آینده فرزندانم در نظر بگیرم.
بیشتر خانوادهها دغدغه این را دارند که فرزندانشان تحصیلات عالیه داشته باشند ولی بهواسطه مشکلی که داشتم بهنوعی تحصیل برایم عقده شد در طول سالهای تحصیل هم شاید شاگرد ممتازی نبودم و اراده بالایی داشتم.
بهرامی بیان میکند: شاید هر انسانی یک افق و آیندهای برای خودش ترسیم کند، این بایدها در زندگی من بسیار بود و با تلاش و توکل به خدا بسیاری از بایدها را انجام دادم.
*خستگیهای کارگری هدفم را تغییر نداد
ساعت سه صبح میرفتم نانوایی کار میکردم تا ساعت هشتونیم با آن سن کم و با آن دستهای کوچک و بعد از نانوایی به کارگری هم میرفتم ولی از وقتی درس خواندن در کلاسهای نهضت را آغاز کردم امید و آرزو در من تقویت شد باوجود خستگی زیاد که گاهی سر کلاس خوابم میبرد اما زندگیم سمت و سو پیدا کرد.
وی میگوید: برخی افراد با وجود اینکه شرایط تحصیل برایشان فراهم است ولی فکر میکنند سواد مهم نیست و آن را دست کم میگیرند یا حتی برخی سواد را مانع پولدار شدن میدانند ولی اعتقاد دارم اگر افراد میخواهند پولدار باشند، پولدار باسواد باشند بهتر است، پس اولویت اصلی برای همه سواد باید باشد؛ چرا که دید انسان را به تمام حوزهها و تفکر نسبت به دنیا تغییر میدهد.
*هیچگاه برای تحصیل دیر نیست
طی این سالها این موضوع را با تمام وجوم درک کردم که هیچ وقت برای درس خواندن دیر نیست؛ نمونه بارز همه مشکلات خودم هستم که طی این سالها اتفاقاتی در زندگیم رقم خورده که شاید برای هرکسی رخ میداد برای همیشه قید درس و مدرسه را میزدند از بیماری پدر و مادر گرفته تا از دست دادن پدر و مادرم و همچنین نگرانی تامین معاش خانواده و مخارج ازدواج خواهرانم و سایر ….
بهرامی تصریح میکند: باوجود اینکه شب امتحان نهایی باید میرفتم برای آبیاری مزرعه و تا دیروقت کارهایم را انجام میدادم اما مانعی در راه تحصیلم نبود، شاید بسیاری فکر تحصیل را از خود دور میکردند ولی این بهانهها قابل قبول نیست.
باید بدانیم این مسائل، مانع درس خواندن نیست، البته به این موضوع هرگاه فکر میکنم خاطره تلخی برایم یادآور میشود آن سالها در دوران دبیرستان تحصیل میکردم که مدرسه روزانه تحصیل میکردم که با شهر بابل ۱۸ کیلومتر فاصله داشت اگر کسی غیبت میکرد به دفتر خوانده میشد و باید غیبتش موجه بود من دو روز غیبت کردم و از سوی دفتر مرا فراخواندند و دلیل غیبتم را پرسیدند هرباری که ناظمم سوال کرد نتوانستم پاسخ دهم و خیلی اصرار کرد فکر میکرد من دروغ میگویم ولی بعد از سکوت طولانی گفتم، کرایه ماشین نداشتم به شهر بیایم وقتی این حرف را مدیرم شنید گفت از این بعد من همه کس تو هستم و واقعا هم در طول دوران دبیرستان از من حمایت کردند.
من انوشیروان بهرامی هستم و در تمام طول این سالها سختیها را تحمل کردم تا بتوانم باسواد باشم و با باسوادشدنم توانستم به افراد بسیاری کمک کنم و این حس خوب و انرژی مثبت نتیجه درس خواندنم است.
*رایگان بودن فرآیند سوادآموزی
داوود تقینیا معاون آموزش سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش مازندران در ادامه با اشاره به توفیقات چشمگیر در بحث سوادآموزی در سطح کشور و استان مازندران با محوریت بهرهمندی اکثریت شهروندان از نعمت سواد، اظهار کرد: نهضت سوادآموزی مسوول آموزش رسمی بزرگسالان بوده که وابسته به نهضت سوادآموزی و زیر نظر وزارت آموزش و پرورش است و ما هم در ابتدایی تا پایه ششم در نهضت آموزش میدهیم اما کلاس اول، دوم و سوم را در یک سال بهطور تلفیقی آموزش میدهیم و دوره دوم را نیز در یک سال سوم، چهارم و پنجم را آموزش میدهیم.
وی افزود: دوره سوادآموزی به فردی تعلق میگیرد که خواندن، نوشتن و از روخوانی قرآن بلد نباشد و این افراد در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بیسواد محسوب میشوند و فردی که کلاس رفت اما فاقد مدرک سوم ابتدایی است نیز مشمول تعریف بیسواد میشود و تحت پوشش ما قرار میگیرد.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه شناسایی در حوزه سوادآموزی یکی از دشوارترین کارها است، اضافه کرد: به این دلیل که کار ما عرضهمحور است و ما سوادآموزی را عرضه میکنیم.
تقینیا ادامه داد: افراد جامعه هدف باید شناسایی شوند و برای این افراد ایجاد انگیزه شود تا در دورههای سوادآموزی شرکت کنند و این بزرگترین مشکل ماست که تلاش داریم با انعطاف بالا این موضوع را پیگیری کنیم.
وی با اعلام اینکه فرایند سوادآموزی اعم از نامنویسی و لوازمالتحریر و مواد درسی همه بهصورت رایگان در اختیار سوادآموزان قرار میگیرد، تصریح کرد: سه دوره سوادآموزی شامل «دوره سوادآموزی»، «دوره تحکیم» و «دوره انتقال» است که هر دوره، افراد خاص خود را دارند و فرایند شناسایی، جذب و نگهداشت سوادآموزان در اولویت است.
معاون آموزش سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران ادامه داد: بعد از شروع آموزش به اندازه ۴۰۰ ساعت حضوری و ۱۵۰ ساعت غیرحضوری، برای دوره اول و در ادامه سنجش در دستور کار قرار دارد و در نهایت مدرک سوم ابتدایی به سوادآموزی داده میشود.
تقینیا بیان کرد: دوره تحکیم سواد یا تثبیت سواد شامل افرادی هستند که مدرک سوم ابتدایی را دارند اما بنا به دلایلی نتوانستند ادامه تحصیل داشته باشند اما نمیخواهند رجعت به بیسوادی داشته باشند و ما برای این گروه هم ۷۰ ساعت حضوری و ۱۳۰ ساعت غیرحضوری آموزش تدارک میبینیم و در نهایت مدرک توصیفی به این افراد اعطا میشود.
وی ادامه داد: دوره انتقال شامل افرادی است که قبولی سوم ابتدایی را دارند و مردودی پنجم قدیم هستند و در کلاس حضور دارند و بعد از ۶۰۰ ساعت آموزش حضوری و ۲۰۰ ساعت غیرحضوری مدرک میگیرند.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران درباره دستاوردهای سوادآموزی در استان مازندران در ۴۲ سال گذشته، یادآور شد: مبنای آماری ما سرشماری نفوس و مسکن سال ۵۵ و سرشماری سال ۹۵ است که برابر آن در طول انقلاب شاهد رشد بیش از ۴۰ درصدی باسوادی در طول عمر انقلاب هستیم به این شکل که نرخ باسوادی استان در سال ۵۵ ، ۴۸.۵۸ درصد بود اما در سال ۹۵ به ۸۸.۷۱ درصد رسید.
تقینیا به رشد ۵۱ درصدی باسوادی در میان بانوان اشاره کرد و گفت: همچنین در نرخ باسوادی مناطق روستایی نسبت به جمعیت روستایی شاهد رشد ۴۲درصدی بودیم که در سال ۵۵ این نرخ ۳۸.۱ درصد و در سال ۹۵ به ۸۰ درصد رسیده است.
*مازندران؛ بالاترین نرخ سوادآموزی
وی یادآور شد: استان مازندران بالاترین نرخ باسوادان را دارا است و ۹۹.۱۵ درصد از افراد جامعه هدف ما باسواد و کمتر از یک درصد جامعه بیسواد هستند.
داود تقی نیا درارتباط با اختلاف باسوادی میان شهرنشینان با روستاییان در مازندران، گفت: این اختلاف در مازندران ۱.۰۹ درصد و میانگین کشوری در این بخش ۷.۱ درصد است و بالاترین اختلاف در این زمینه نیز ۱۵ درصد است.
*شناسایی ۱۲۰ چهره موفق در مازندران
تقینیا با اعلام اینکه ۱۲۰ چهره موفق در مازندران شناسایی شدند که سوادآموزی را از کلاسهای نهضت شروع کردند و ادامه دادند، گفت: ۳۶ نفر دیپلم، ۲۵ نفر فوقدیپلم و ۱۵ فوقلیسانس و یک نفر موفق به دریافت مدرک دکترا شدند و همچنین ۲۸ فرهنگی، یک نفر عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ساری، یک نفر پرستار، یک نفر مشاور حقوقی، یک نفر پاسدار، یک نفر وارد تحصیلات حوزوی و ۲۱ نفر نیز در بخش خصوصی مشغول به کار شدند.