سید مجتبی هاشمی مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در اولین جلسه شورای مدیران استان متشکل از شورای معاونین و روسای ادارات داخلی اداره کل شهرستانهای استان تهران بر همیاری و همدلی و پرهیز از بخشی نگری تاکید و مهمترین راهکار موفقیت سیستم را با توجه به شرایط جدید رویکرد بدیع و خلاقانه به حل مسائل عنوان کرد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران صبح امروز در اولین نشست هماهنگی شورای مدیران استان متشکل از شورای معاونین استان و روسای ادارات داخلی با تاکید بر همدلی و همیاری همه بخش های سازمان به عنوان مکمل یکدیگر گفت: اگرمقرر باشد کاری انجام شود جز در قالب این تیم انجام نخواهد شد یعنی اگر قرار باشد اتفاقی در جریان آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران رخ دهد، سرمنشاء آن اعضای حاضر در این جلسه یعنی شورای مدیران استان خواهد بود.
رییس شورای مدیران استان گفت : در واقع اگر این جمع حاضربه عنوان مدیران سازمان به جمع بندی دقیق در مورد اهداف و برنامه ها برسد دستیابی به آن اهداف برنامه ها امکان پذیر خواهد بود.
وی افزود: معتقدیم که تربیت حضوری با هیچ چیز قابل جایگزین نخواهد بود، با توجه به اینکه سالهای دشواری را پشت سر گذاشتیم و مدرسه به عنوان محل اصلی مأموریت ما از دسترس خارج شد ، تنها راه چاره در آن برهه از زمان انتقال دانش از طریق فضای مجازی بود اما بعد از دوسال حتماً راهکارهای قبلی پاسخگو نخواهد بود و باید باتجربیات کسب شده به راهکارهای جدید بیندیشیم تا میزان تاثیرگذاری را افزایش داده وراه های نزدیک شدن به تربیت واقعی را پیدا کنیم.
هاشمی بابرشمردن تجربیات متفاوت درسالهای مواجه با بیماری کرونا اظهار کرد: تجربیات این سالها معلمان ،دانش آموزان و همکاران اداری را و بطور کلی سیستم را توانمند تر کرده است و معدل تواناییهای ما در این دو سال بهتر شده است به طوری که سیستم آموخته است که چگونه مسائل خود را حل کند، البته در حوزه آموزش و پرورش نقاط ضعف و قوت هم داریم که دلایل و زمینه های آن ها باید سنجیده ،پژوهش شده ونتایج آن به کار گرفته شود.
رییس کمیته توسعه مدیریت استان گفت: روال گذشته ما را به همین نقطه ای که الان هستیم میرساند و طبیعتاً جایگاه فعلی مطلوب نیست وباید با روشهای جدید تغییر ایجاد کنیم و تلقی خود را از مدیریت تغییر دهیم. یادگیری و شناخت از مدیریت باید بتواند به حل مسئله کمک کند در واقع با نزدیک کردن دیدگاه ها به یکدیگر به جای استفاده از تلقی مشترک که امکان پذیر نیست میتوانیم به صورت مکمل کمک کنیم برای حل مسئله درآموزش و پرورش در واقع با پوشش دادن ضعف یکدیگر در یک مجموعه مدیریتی به نام سیستم آموزش و پرورش کمک کنیم سازمان رو به جلو حرکت کند.
مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران عنوان کرد: رفت و آمد افراد در مجموعه مدیریتی اجتناب ناپذیر است اما سازمان هیچگاه از حرکت نمی ایستد زیرا سازمان مجموعه ای از مدیران و افراد است که مستقل از هم و برای یک هدف فعالیت می کنند و هرچه هماهنگی مجموعه بیشتر باشد حرکت سیستم سریعتروچابک تر خواهد بود ،حرکت دادن سازمان آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران وظیفه ما مدیران است و همه ما معتقد به این هستیم که همگرایی امروز پشت این میزها می تواند برای دانش آموزان در آینده موثر باشد.
هاشمی با اشاره به شیوه های مختلف مدیریتی وموانع بسیار در راه رسیدن به اهداف به چند دسته از این موانع اشاره کرد:
1.عدم وجود درک روشن از اهداف مبتنی بر ماموریت
2. شناخت غیر دقیق ومبهم از مسائلی که مانع دستیابی به اهداف میشوند .
۳.باقی ماندن مشکلات درحد یک مشکل و عدم تبدیل آن به مسئله( هر گاه در برخورد با مشکلات آن را به مسئله تبدیل کنیم آنگاه در خصوص حل آن نیز اقدام خواهیم کرد)
4.عدم حل مسئله و انتقال مسئله به مسئولین بالادستی به جای حل آن که راهکار آن نیز تنها موضوع کسب مهارت حل مسئله است که از ابزارهای مهم مدیریتی برای محسوب می شود.
5. نداشتن ارزیابی صحیح از دسترسی به اهداف که امکان ارزیابی عملکرد از مجموعه فعالیت های دردست اقدام و نتایج را از دسترس خارج می کند
6. روشن نبودن هدف نیز از خطای رایج در ذهن مدیران است .البته گاهی هدف در ذهن مدیری روشن است ولی امکان انتقال روشن آن را به بدنه سازمان ندارد
وی افزود: تا موانع شناسایی نشود و از آنها عبور نکنیم اقدامات ما ابترخواهد بود ، در واقع تلقی ما از مسئولیت و اختیارات ما باید مشخص باشد یعنی وظایف و اختیارات باید با هم همخوانی داشته باشند، این نکته بسیار مهم است که هیچکس اراده مطلق نیست و اگر بخواهیم اتفاق خوبی رخ دهد باید به یکدیگر کمک کنیم. مدیران متمایز مدیرانی هستند که عوامل تغییرات را ببینند و برای آن راهکار داشته باشند و در آموزش و پرورش اساس متغیر ما دانش آموز است که نگاه به دانش آموز و شناخت مسائل و مشکلات دانش آموز می تواند سیستم آموزش و پرورش را رو به جلو حرکت دهد.
درپایان این مقام مسئول به عنوان سوال اساسی هرمدیری درخواست کرد تا مدیران حاضر به این سوال اساسی که “راهکارما برای مدیریت مطلوب و کارآمدی اداره کل چیست؟” پاسخ دهند و جواب آن را برای تکمیل نقشه راه در استان ضروری دانست.