مدیرکل برنامهریزی دوره های سوادآموزی سازمان نهضت سوادآموزی در جلسه گروه بهبود کیفیت استان گلستان، این استان را به عنوان یکی از استان های سرآمد و پیشرو، جهت سرانجام بخشی به بی سوادی معرفی کرد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش گلستان، جلسه بهبود کیفیت سواد آموزی با حضور عابدین بازگیر، مدیرکل برنامهریزی دوره های سوادآموزی سازمان نهضت سوادآموزی، در سالن فرهنگ برگزار گردید.
مدیرکل برنامهریزی دوره های سوادآموزی، آموزش بزرگسالان را یکی از دشوارترین حوزههای فعالیت آموزش و پرورش ذکرکرد و گفت: فعالیت های سواد آموزی که ذیل آموزش بزرگسالان تعریف میشود یکی از کارهای بسیار سخت و دشواری است که نیاز به ظرافت های خاص دارد.
بازگیر با اشاره به عدم انسداد بی سوادی اظهار داشت: ما در هیچ جای دنیا ریشه کنی بی سوادی را به صورت مطلق نداریم لیکن میتوانیم بگوییم که با اقدامات ارزنده ای که با شکلگیری نهضت سوادآموزی به فرمان تاریخی حضرت امام (ره ) صورت پذیرفته است قدر مطلق بیسوادی در کشور کاهش چشمگیر یافته و در این زمینه، با اقدامات بسیار خوبی که در استان گلستان انجام شده، به عنوان یکی از استانهای پیشرو و سرآمد در حوزه سواد آموزی ظرفیت سرانجام بخشی به بی سوادی را در کوتاه مدت دارا است؛ لازمه این امر ایفای نقش موثر از سوی شورای پشتیبانی استان و شهرستان ها است.
وی در ادامه گفت: مطابق آیین نامه اجرایی مدرسه، به منظور تبیین سواد آموزی مدرسه محور و شفاف نمودن نقشهای ارکان مدرسه در حوزه سواد آموزی، تمامی حوزههای آموزش و پرورش باید در کنار سوادآموزی قرار گیرند.
مدیرکل برنامهریزی دوره های سوادآموزی با اشاره به مراکز یادگیری محلی سوادآموزی این مراکز را نمادی از سواد آموزی پویا و جامعه محور ذکر کرد و اظهار داشت: انتظار داریم که آموزشهای این مراکز مبتنی بر نیازسنجی و اقتضائات بومی و محلی باشد.
مدیر کل آموزش و پرورش گلستان نیز با اشاره به ضرورت تغییر نگاه به فعالیت های سواد آموزی گفت: سواد آموزی از یادگارهای امام راحل( ره) است که خدمات ارزنده ای را در جهت بسط و گسترش سواد در جامعه داشته اما ضروریات دنیای امروز می طلبد که شیوهها و روند آموزش به روز شود؛ این حوزه به صورت پیشرو و با ایجاد مراکز یادگیری محلی و تلفیقی آموزش سواد و مهارت به استقبال تغییرات موثر رفته است .
گوهری راد کمبود آموزش دهنده را به عنوان یکی از چالش های استان ذکر کرد و گفت: باید علاوه بر جبران کمبود آموزش دهنده به دنبال توانمندسازی آنها نیز باشیم.
محمد حبیبی، معاون سواد آموزی آموزش و پرورش گلستان نیز در این جلسه حجم ابلاغی به استان را 10050 نفر ذکر کرده و گفت: ۸۸۴ نفر در سامانه سوادآموزی اقدام به تشکیل کلاس کردند که از این تعداد ۸۳ درصد زن و ۱۷ درصد مرد هستند، نسبت سوادآموز به آموزش دهنده در استان گلستان برابر با ۱۱.۳۶ است؛ در حالی که این شاخص در کشور به طور میانگین ۷.۵۶ بوده که حاکی از ضرورت توجه ویژه به این استان برای جبران کمبود آموزش دهنده است .
وی تعداد کلاس های تشکیل شده در استان را ۱۴۲۸ کلاس ذکرکرد و گفت: ۶۷ درصد کلاس ها در روستا و ۳۳ درصد در مناطق شهری است و با تلاشهای آموزش دهندگان تاکنون ۴۴۷ روستای گلستان تحت پوشش سوادآموزی قرار گرفته است.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان