مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: رسالت گزینشگران در دستگاه تعلیم و تربیت که در مولفه تزکیه و تعلیم به عنوان ارکان اصلی جذب منابع انسانی قلمداد می شود، بسیار مهم و کلیدی است.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان، محمد پورداود در جلسه گزینشگران استان با اشاره به اهمیت گزینش در اسلام، اظهار کرد: بر اساس آیات و روایات اسلامی، همان گونه که حفاظت از امانت یک واجب عقلی و شرعی است، واگذاری و انتقال امانت به صاحب آن نیز واجب دیگری است و این واگذاری جز با شناسایی افراد امین ممکن نیست.
پورداود با بیان این که بدون نیروی انسانی واجد شرایط و شایسته نمی توان به اهداف رسید، تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف سازمانی و تعیین شده و برای ایجاد تحول و اصلاح امور، باید نیروهای انسانی صالح و شایسته انتخاب و گزینش شوند.
وی با اشاره به این که یکی از سرمایه های مهم هر سازمانی نیروی انسانی آن است که نقش فراوانی در تعالی و پیشرفت آن سازمان دارد، خاطرنشان کرد: به لحاظ وجود این ویژگی مهم است که گزینش جایگاه خاصی دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یکی از مهم ترین وظایف سازمان های دولتی را جذب و گزینش نیروی انسانی برای اجرای برنامه ها و نیل به اهداف و مأموریت های سازمان ذکر کرد و افزود: این وظیفه به دو علت مهم در سازمان ها ضرورت دارد؛ یکی گسترش اهداف سازمان و دیگری کاهش پرسنلی که گسترش اهداف سازمان ها براثر گستردگی نیاز جوامع بشری و کاهش پرسنلی به دلایل گوناگونی از قبیل بازنشستگی انتقال، استعفا و فوت پدیدار می گردد.
پورداود تصریح کرد: در سازمان هایی که به درستی سازماندهی و تقسیم کار شده باشد، خلأ نیروهای انسانی ممکن است زیان هایی را برای سازمان و مدیریت ایجاد نماید؛ از این جهت اولویت و مهم ترین وظیفه مدیران یافتن نیروهای مناسب از جهات دانش، مهارت، رفتار و تعهد برای جایگزین نمودن و کاهش نیازهای پرسنلی به منظور نیل به اهداف و مأموریت سازمان است.
وی گفت: در دستگاه تعلیم و تربیت که در مولفه تزکیه و تعلیم به عنوان ارکان اصلی جذب منابع انسانی قلمداد می شود، رسالت گزینشگران دشوارتر است؛ چراکه بایستی معلمانی انتخاب شوند که آینده سازان جامعه را تربیت کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به این که یکی از زیرنظام های سند تحول بنیادین که ارتباط مستقیم با گزینش دارد، زیرنظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی است که وظیفه تأمین منابع انسانی از سطح ستاد تا سطح مدرسه را برعهده دارد و معلم و مربیان شامل تمامی افرادی هستند که به نوعی مسوولیت زمینه سازی در نظام تربیت رسمی و عمومی را بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: نقش مربی در ادامه نقش تربیتی انبیاء الهی است و وظیفه هدایت، روشنگری، برنامه ریزی، آموزش، پشتیبانی، مشورت، بازخورد دادن و ترغیب برای کسب شایستگی ها را بر عهده دارد.
پورداود تصریح کرد: بر اساس اصول مولفه جذب، سیاست های حاکم بر جذب و تربیت منابع انسانی باید از تنوع کافی برخوردار بوده و منجر به تأمین و ذخیره سازی منابع انسانی شده و امکان انتخاب افرادی که دارای صفات و ملکات، توانمندی های ذهنی و جسمی، دانش و مهارت حرفه ای در سطح بالا هستند را فراهم نماید.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان همدان