معاون آموزش ابتدایی استان لرستان از اجرای مرحله دوم طرح جبران و تثبیت یادگیری در دوره ابتدایی پس از پایان ارزشیابی نوبت اول خبر داد
گردهمایی و هم اندیشی معاونین آموزش ابتدایی و آموزشی ،کارشناسان آموزش ابتدایی شهرستان و منطقه با حضور سرپرست اداره کل آموزش و پرورش و معاون آموزش ابتدایی استان همراه با روسای ادارت آموزشی استان سه شنبه مورخ 21دی ماه در سالن گروههای آموزشی استان برگزار گردید .
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش گفت : مدیران مدارس مهم ترین عنصر تعلیم و تربیت هستند و تغییر نگرش مدیران به مسائل لازمه مدیریت امروز مدارس است .
سید عیسی سهرابی افزود : دو سال متفاوت را با ویروس کرونا پشت سر گذراندیم در این دوره توسعه و پیشرفت کارمان مستلزم کار، دانش ، دقت ،هوشیاری و هوشمندی متفاوت تر از سالهای گذشته را می طلبد .
وی با تاکید بر احراز هویت دانش آموزان در سامانه شاد گفت : علیرغم این که در این دوران کرونا اجازه نداده ایم آموزش تعطیل شود ولی نتوانستیم آموزش با کیفیتی به دانش آموزان ارائه دهیم ما باید به این نکته توجه کنیم که آموزش پس از کرونا با آوزش قبل از کرونا متفاوت می باشد و در کنار آموزش حضوری آموزش غیر حضوری را در شاد انجام می دهیم.
رقیه معتمدی معاون آموزش ابتدایی استان طرح پایش یادگیری دانش آموزان را به عنوان اولین گام برای جبران افت تحصیلی شمرد و گفت : بررسی علل و عوامل افت تحصیلی دانش آموزان دوره اول ابتدایی در دروس فارسی و ریاضی و اجرای طرح جبران و تثبیت یادگیری در مرحله دوم را از برنامه های مهم و اولویت دار معاونت آموزش ابتدایی دانست .
وی افزود: این طرح از تابستان گذشته با شناسایی دانش آموزانی که در دوره اول در درس های فارسی و ریاضی نتیجهی قابل قبول یا نیازمند تلاش کسب کرده بودند و در دورهی دوم در درسهای علوم، فارسی و ریاضیات نتایج قابل قبول و نیازمند تلاش کسب کرده بودند؛ آغاز گردید
معاون آموزش ابتدایی استان با اشاره به اینکه مهم ترین ویژگی ارزشیابی توصیفی جهت گیری اصلاحی و درمانی است گفت: در ارزشیابی توصیفی معلم به دنبال اطلاعاتی است براساس آن بتواند درباره بهبود فرایند یاددهی یادگیری دانشآموزان در کلاس تصمیمهای مناسب بگیرد. این نوع ارزشیابی برای تشخیص ضعف ها، قوت ها و مشکلات فرایند یادگیری و اصلاح و بهبود آن به کار میرود. مهم ترین ویژگی این نوع ارزشیابی، جهتگیری اصلاحی و درمانی آن است که درموقع مناسب به معلّم و دانشآموز این فرصت و امکان را میدهد که تغییرات مطلوب را در روند فعالیتهای خود، در راستای تحقق بهتر اهداف و انتظارات آموزشی به عمل آورد.
وی افزود : ارزشیابی در دورهی ابتدایی به شکل کیفی توصیفی و فرایندی انجام می شود به این ترتیب که هم در نوبت اول و هم نوبت دوم از طریق فعالیت های کلاسی، کارپوشه و همچنین آزمونهای عملکردی میزان یادگیری دانشآموزان و تحقق اهداف برنامه درسی توسط معلمان عزیز مورد سنجش قرار می گیرد.
معتمدی به تفاهمنامه ی میان آموزش و پرورش استان با بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با هدف استفاده از ظرفیت دانشجو معلمان و معلمان داوطلب اشاره کرد و گفت: چهارده جلسه آموزش تا سوم شهریور برای این دانشآموزان عزیز برگزار شد که خوشبختانه پس از ارزشیابی پایانی نتایج خیلی خوبی داشت .
معاون آموزش ابتدایی استان تصریح کرد : در مرحلهی دوم بعد از اتمام ارزشیابی نوبت اول دورهی ابتدایی، به دلیل اینکه بتوانیم از فرصت باقی مانده تا پایان سال تحصیلی استفاده نمائیم؛ مجددا این برنامه را اجرا خواهیم کرد و امیدوار هستیم که از زمان باقیمانده تا اردیبهشت ماه بتوانیم برای برنامهی جبران و تثبیت یادگیری بهره ی موثری ببریم.
معتمدی علاوه بر موارد ذکر شده به توجه ویژه به دانش آموزان تلفیقی – فراگیر ، اجرای برنامه ملی شهاب ، استمرار در برنامه های توانمند سازی نیروهای جدیدالورود تا پایان سال تحصیلی ، نظارت بر اجرای درست ساعات کیفیت بخشی کلاسها چند پایه ، نظارت بالینی توسط راهبران و سرگروههای آموزشی ، بروز آوری منظم اطلس آموزشی و یادگیری مدارس تاکید کرد .
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان