معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران از تدوین بسته تحولی نظام مسائل هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش استان خبر داد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ «علی دهقان» در جلسه شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش مازندران از تدوین بسته تحولی نظام مسائل هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش استان خبر داده و گفت: «پرورش روحیه کارآفرینی به جای پرورش روحیه کارجویی» شعار اداره فنی و حرفه ای و کاردانش استان است.
وی افزود: در راستای نحوه طراحی بسته تحولی بررسی نظام مسائل هنرستانها، نشستی با هستههای مدیران هنرستانهای استان و کارگروه پایش فعالیت های تولید محور در هنرستان های استان ذیل اهداف بسته تحولی برگزار و تشکیل شد. این جلسه و نشست با هدف تحقق راهبردهای ذیل بند دوم سیاستهای اشتغال و بند اول سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و رویکرد اجرای طرحها و فعالیتهای عملیاتی در حوزه هنرستانها که منجر به تغییر قالبهای سنتی آموزش در اشاعه فرهنگ پشت میز نشینی و کارمندی و تغییر ذائقه جامعه از حافظه محوری به سمت مهارت محوری برگزار شد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: در طراحی و تدوین ساختار اجرایی برای تحقق بسته تحولی پیشنهادی بر مدیریت راهبری تأکید داشته و اجرای طرح هایی از قبیل تشکیل اتاق های کارآفرینی، بهبود فعالیتهای ذیل برنامه آموزش همراه با تولید در سطح هنرستان های استان، تشکیل نمایشگاه های دائمی عرضه و فروش محصولات تولیدی دانشآموزان، طرح هنرستان های تولید محور و طرح نظام آراستگی را در دستور کار داریم.
دهقان با اشاره به گام های اجرایی انجام شده گفت: تنظیم شیوه نامه و فراخوان از هنرستان ها جهت اعلام ظرفیت های تولید و ارائه خدمات هنرجویان، بازخوانی و جمع بندی طرحهای ارسالی به استان توسط هنرستانها و احصای پتانسیلهای موجود و پروژه های آماده برای اجرا در زمینه های صنعت، کشاورزی، خدمات و هنر از جمله اقدامات انجام شده است.
این مقام مسئول گفت: طراحی، تدوین و ارسال شیوه نامه رویداد کارآفرینی شتاب ویژه هنرستان ها از گام های اجرایی ما بوده است.اینرویداد با حمایت مرکز نوآوری پهپاد و شتاب دهنده نوور و شرکت مبلمان لاوین و دانشبنیان خزر الکتریک و همچنین همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی استان، اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و مراکز پارک علم و فناوری و صندوق کارآفرینی استان با هدف ارتقای کیفی آموزش های فنی و مهارتی برگزار می گردد. در همین راستا طراحی و اجرای دوره تربیت مربی کارآفرینی را نیز به اجرا درآورده ایم.
وی با اشاره به مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد خاطرنشان کرد: فرایند تولید، تامین منابع، تجهیزات و امکانات اولیه، کیفیت، انگیزش، نداشتن جایگاه عرضه مناسب برای نمایشگاه و فروشگاه و نداشتن مهارت لازم در اطلاع رسانی و تبلیغات(دانش بازاریابی) مشکلات مربوط به بخش ساختاری و آییننامههای اجرایی، نبود پایگاه مدیریتی برای نظارت کیفی بازاریابی و فروش و به رسمیت شناخته نشدن تولیدات هنرستان ها، مسائل اداری، عدم همکاری شهرداری ها و اصناف، عدم حمایت دستگاههای اجرایی استان و عدم حمایت رسانه ملی از جمله مشکلات و موانع موجود در این مسیر است.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران